byd
צילום: טוויטר

לקראת התאוששות? מכירות ה-EV בסין מרימות את הראש

BYD רשמה עלייה של 38% במכירות הרכבים בחודש מאי לעומת מאי שעבר, זאת לצד עלייה של 9% במכירות רכבים חשמליים בסין בכלל - סין היא לרוב המקום ממנו יוצאות המגמות לעולם בשוק הרכבים החשמליים, מה שאולי מעיד על כך שהשוק לקראת התאוששות
רוי שיינמן |

אחרי מספר חודשים מקרטעים בכל הנוגע לנתוני מסירות רכבים חשמליים בסין ובעולם, מכירות הרכבים החשמליים בסין מתאוששות, מה שכנראה מעיד על תחילת התאוששות בכל העולם. עם זאת, מכירות הרכבים ההיברידיים עדיין עוקפות את מכירות הרכבים החשמליים, מה שיכול להקשות על חברות הרכבים החשמליים כמו למשל טסלה  TESLA INC בחודשים הקרובים. בינתיים, נתוני המכירות של BYD הסינית מעידים על כך שאולי אנחנו לקראת התאוששות.

 

הנתונים החזקים של BYD

יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD דיווחה על נתוני המכירות לחודש מאי. החברה מכרה 330,488 מכוניות נוסעים, כולל 146,395 מכוניות חשמליות ו-184,093 מכוניות היברידיות נטענות. סך מכירות הרכבים של החברה גדל ב-6% מאפריל וב-38% מחודש מאי בשנה שעברה. מכירות הרכבים החשמליים גדלו ב-8% בהשוואה לאפריל וב-22% לעומת חודש מאי שעבר. מכירות הרכבים ההיברידיים הנטענים גדלו ב-4% בהשוואה לאפריל וב-54% לעומת חודש מאי שעבר.

בשנת 2024 עד כה, BYD מכרה 1,266,934 מכוניות, עלייה של 27% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023. מכירות הרכבים החשמלייםהסתכמו ב-580,974, עלייה של 19%. מכירות הרכבים ההיברידיים הנטענים הסתכמו ב-685,960, עלייה של 35%. ייצוא הרכב הסתכם ב-176,409 יחידות השנה, עלייה של כ-177% מ-63,753 הרכבים ש-BYD ייצאה בתקופה המקבילה ב-2023. המכירות בחו"ל היוו כ-14% מסך מכירות המכוניות הפרטיות של BYD בשנת 2024.

מהנתונים ש-BYD הציגה עולה כי חלה עלייה של כ-9% במכירות רכבים חשמליים בסין ברבעון הראשון של 2024, מה שמביא לאופטימיות אצל המשקיעים שמעלים את מניית BYD ב-5% במסחר. הנתונים של BYD מצביעים גם על ביקוש חזק לרכבי פלאג-אין היברידיים השנה. צרכני רכב בסין ובעולם מחפשים רכב חשמלי עם טווח נסיעה סביר במחיר תחרותי, ורכבי פלאג אין היברידיים בדרך כלל זולים יותר מדגמים חשמליים.

באירופה, מכירות הרכבים ההיברידיים עלו ב-10% ברבעון הראשון בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ועקפו את הצמיחה של 4% בלבד שנרשמה ברכבים החשמליים. בארה"ב, מכירות הרכבים ההיברידיים בכלל זינקו ב-65%, בעוד שמכירות הרכבים החשמליים עלו רק ב-3%. נתון זה כולל גם רכבי פלאג אין היברידיים וגם רכבים היברידיים מסורתיים שאינם נטענים בחשמל, כמו הפריוס של טויוטה.

 

החברות שישמחו לשמוע על התאוששות

ההאטה במכירות הרכבים החשמליים שנרשמה בחודשים האחרונים פוגעת במניות של רוב יצרניות הרכב החשמלי. מניית טסלה  TESLA INC ירדה בכ-28% מתחילת השנה, מניית NIO  NIO INC צנחה בכ-41% ומניית ריביאן  RIVIAN AUTOMOTIVE ירדה בכ-53%. לעומת זאת, מניית BYD עלתה בכ-2%, בפיגור אחרי השוק אך נתמכת על ידי נתוני המכירות החזקים. טסלה עצמה לא מדווחת על נתוני מכירות חודשיים או אזוריים. הדוח הבא שלה לגבי מסירות רכב יפורסם בתחילת יולי, עם פרסום נתוני המסירות לרבעון השני.

המשקיעים עוקבים אחר נתוני המכירות והמסירות כדי לקבל תמונה לגבי תוצאותיה האפשריות של טסלה ושל החברות האחרות. באפריל, הייצור של טסלה בסין ירד בכ-18% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. באירופה, מכירות טסלה ירדו בכ-2%.  לגבי הרבעון השני, וול סטריט צופה שטסלה תמסור כ-452,000 רכבים, ירידה בהשוואה ל-466,000 יחידות שמסרה ברבעון השני של 2023.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.