פלנטיר
צילום: טוויטר

פלנטיר חשפה עסקת AI חדשה - למה המניה יורדת?

בוול-סטריט צופים כי מכירותיה של פלנטיר יצמחו ב-21% השנה לכ-2.7 מיליארד דולר, כאשר במהלך הרבעון נהנתה פלנטיר מצמיחה בביקוש בקרב לקוחות מסחריים בארה"ב
אדיר בן עמי |

פלנטיר טכנולוגיות PALANTIR TECHNOLOGIES חשפה עסקת בינה מלאכותית חדשה עם יצרנית מערכות האנרגיה Eaton, אבל במקום לעלות המניה דווקא יורדת עד 2%. הסיבה המסתמנת היא החולשה הכללית בשווקים שמכבידה על המניה, כאשר פלנטיר נחשבת למניה הרבה יותר תנודתית מהשוק הרחב. 

העסקה, המתבססת על מערכת היחסים הקיימת בין החברות, נועדה לסייע ל-Eaton למנוע מחסור בשרשרת האספקה שלה. במילים אחרות, Eaton תוכל לארגן ולמנף את הנתונים שלה בעזרת בינה מלאכותית על מנת לקבל החלטות, במיוחד לפחות כרגע בנוגע לשרשרת האספקה. 

פלנטיר ממשיכה לזכות בנתח גדול יותר מהוצאות התוכנה הממשלתיות כאשר היא מוסיפה מוצרים חדשים עבור מאות הלקוחות המסחריים שלה, להם יש צרכים הולכים וגדלים בניהול הנתונים שלהם. בוול-סטריט צופים כי מכירותיה של פלנטיר יצמחו ב-21% השנה לכ-2.7 מיליארד דולר.

 

הדוחות האחרונים

החברה אשר מפעילה מודלי שפה ותוכנת בינה מלאכותית כדי לנתח דאטה עבור סוכנויות מודיעין, רשמה ברבעון הראשון של השנה הכנסות של 634 מיליון דולר, עלייה של 21% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ומעל לתחזיותיה המוקדמות לטווח של בין 612-616 מיליון דולר, ולצפי האנליסטים בוול סטריט שעמד על 615 מיליון דולר.

בשורה התחתונה, דיווחה החברה על רווח מתואם של 8 סנט למניה, בהתאם לצפי האנליסטים. העובדה שהחברה לא הצליחה לעקוף את צפי האנליסטים היא ככל הנראה אחת הסיביות שבגינן המשקיעים בחרו להוריד את מחיר המניה לאחר הדוחות. זאת היות ובזמן שההכנסות צומחות, החברה מתקשה להציג צמיחה דומה גם ברווחיות.

תמונה דומה מתקבלת גם במבט על התחזית השנתית שהציגה החברה, בזמן שהיא מעלה את צפי ההכנסות, היא מותירה את התחזית שלה עבור הרווח  ותזרים המזומנים על כנה. את שנת 2024 צופה החברה לסיים עם הכנסות בטווח שבין 2.677 מיליארד דולר ל-2.689 מיליארד דולר, גבוה מהתחזית הקודמת שעמדה על 2.652-2.668 מיליארד דולר. עם זאת, ועל אף הצמיחה הצפויה בהכנסות פלנטיר החליטה להשאיר את התחזית הקודמת עבור תזרים המזומנים והרווח הנקי. במסגרתו היא צופה כי תסיים את השנה עם תזרים חופשי מתואם של בין 800 מיליון דולר ל-1 מיליארד דולר, לצד מעבר לרווח נקי.

במהלך הרבעון נהנתה פלנטיר מצמיחה בביקוש בקרב לקוחות מסחריים בארה"ב. מגזר פעילות זה עמד על 150 מיליון דולר, צמיחה של 40% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, מדובר בירידה של 70% ביחס לרבעון הקודם. מבחינת תחזית, החברה צופה כי תסיים את השנה עם צמיחה של 45% בפעילות בארצות הברית, שיגיעו למעל 661 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

בסך הכל, העסקים המסחריים הציגו ברבעון הכנסות של 299 מיליון דולר, עלייה של 27% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ומעל לצפי המוקדם להכנסות של 292 מיליון דולר. בינתיים, הכנסות מהמגזר הממשלתי עמדו על 335 מיליון דולר, עלייה של 16% לעומת הרבעון הראשון של 2023, ומעל לצפי להכנסות של 322 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.