קיה EV9
צילום: יצרן

קיה EV9 - פרימיום חשמלי לשישה או שבעה נוסעים, החל מ-429,000 שקל

יואב פולס | (3)

טלקאר, יבואנית דגמי קיה לישראל השיקה הבוקר את הקיה EV9, קרוסאובר פרימיום חשמלי בעל שישה או שבעה מקומות.

הקיה EV9 הוא קרוסאובר חשמלי היושב על הפלטפורמה החשמלית הגלובלית של קונצרן יונדאי-קיה ה-e-GMP המשותף לדגמים נוספים כמו הקיה EV6 וכן דגמי יונדאי וג'נסיס.

העיצוב החיצוני של ה-EV9 מרשים מאוד וחריג מאוד, עם קווים זוויתיים, מידות עצומות ומראה מרשים שלא ניתן להתעלם ממנו. למרות העיצוב והגודל, הצליחו מעצבי קיה לשמור על מקדם גרר נמוך מאוד של 0.28 לטובת שמירה על היעילות האנרגטית של הרכב, והשגת טווח נסיעה ראוי. מעצבי ה-EV9 עשו שימוש נדיב בתאורת לד ליצירת חתימת אור ייחודית הם מלפנים והן מאחור, כאשר דגם ה-GT Line מקבל גם יחידות תאורה מטריקס לד מתקדמות.

מחלקת העיצוב של קיה לא עצרה בחוץ, כאשר פנים הרכב קיבל הרבה התייחסות עם שלושה מסכים מחוברים, שני מסכים של 12.3'' – אחד לוח מחוונים והשני מולטימדיה, וביניהם מסך בגודל 5.3'' השולט על מיזוג האוויר. החומרים והגימור מרשימים מאוד, כאשר הרכב מגיע בשתי תצורות מושבים – דגם הכניסה, פרימיום עם תצורה של שבעה מושבים 2+3+2 ואילו דגם ה GT Line בתצורה של שישה מושבים מפנקים 2+2+2. בקיה שילבו איבזור נדיב כמו תביעת אצבע לזיהוי פרופיל נהג, משטח טעינה אלחוטי מאוורר, בקרת אקלים עם שלושה איזורים פתחי מיזוג לכל שורות המושבים ועוד. שני הדגמים של ה-EV9 מאובזרים בגג פנורמי מחולק לשניים, כאשר זה הקדמי גם נפתח.

צילום: יצרן.

ה-EV9 נהנית מבסיס גלגלים עצום באורך 3.1 מטר, לטובת מרוח פנימי ראוי לכל הנוסעים. האורך הכללי של הרכב עומד על ס"מ שלם מעל 5 מטר, והרוחב 1.98 מטר.

על ההנעה אחראי מנוע יחיד בהספק של 203 כ"ס ו-35.7 קג"מ בדגם הפרימיום עם הנעה אחורית או שני מנועים עם הספק משולב של 384 כ"ס ו-71.4 קג"מ בדגם ה-GT-Line עם הנעה כפולה. סוללת ה-EV9 זהה בשני הדגמים והיא בקיבולת של 99.8Kwh עם אפשרות לטעינת AC בהספק של 11Kw או טעינת DC בהספק של 209Kw. בהתאם לגודל הסוללה, הטווח של דגם הפרימיום עם ההנעה האחורית עומד על 563 ק"מ ואילו הטווח של דגם ה-GT-Line עומד על 505 ק"מ. נתונים אלו הם המוצהרים, ונכון יהיה לבחון את הנתונים בפועל. מה שברור הוא שעם סוללה בגודל האמור לא צריכה להיות ל-EV9 שום בעיית טווח.

בהיבטי בטיחות קיבלה ה-EV9 ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות במבחן הריסוק של ארגון ה-EuroNcap המחמיר, והיא מצויידת בכל מערכות הבטיחות האקטיביות המוכרות למעט מערכת אקטיבית למניעת שכחת ילדים אלא כרגע רק התרעה. ציון איבזור הבטיחות של ה-EV9 עומד על 7.

מחיר ה-EV9 עומד על 429,000 שקל לדגם הפרימיום ו-489,000 שקל לדגם ה-GT-Line. המחיר הזה משקף לדעתי את ההקצאות המוגבלות של הדגם לשוק המקומי.

ה-EV9 נהנית מאחריות מלאה לשלוש שנים, ואילו הסוללה נהנית מאחריות של שבע שנים או 150,000 ק"מ.

ה-EV9 שהושק בחו"ל לפני כשנה, נהנה מביקוש גבוה, העולה על כושר הייצור של היצרן הדרום קוריאני. בשל כך מקימה קיה מפעל בארה"ב שיענה על הביקושים בצפון אמריקה, ויפנה כושר ייצור של המפעל בדרום קוריאה לשווקים באירופה, לרבות השוק הישראלי.

ה-EV9 מביאה את קיה לעולמות הפרימיום עם איבזור, חומרים ופיצ'רים מרשימים מאוד. טלקאר היבואנית כבר הוכיחה כי היא יודעת למצב את דגמי קיה הבכירים בגזרות מחיר גבוהות, ומסקרן יהיה לראות איך השוק הישראלי יאמץ את ה-EV9 החדשה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חצי מליון קיה??? חחחח (ל"ת)
    Sali 29/05/2024 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    Macavita 29/05/2024 10:26
    הגב לתגובה זו
    הצרכן הישראלי מטומטם אם יקנה במחיר כזה
  • 1.
    דויד 29/05/2024 07:54
    הגב לתגובה זו
    למה שאקנה בחצי מיליון קאיה...
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.