ליאור שמש וויקס
צילום: וויקס

"לא יודע איזה סיכונים הוא יציב בעתיד, אבל בינתיים ה-AI עוזר לנו להעלות תחזיות"

הרבה משקיעים חשבו שהבינה המלאכותית תפגע בוויקס, ויכול להיות שעוד כמה שנים יתברר שהם צדקו, אבל בינתיים החברה רותמת את הכוח החדש לטובתה; "ה-AI נמצא בכל מחלקה בוויקס כבר היום" אומר סמנכ"ל הכספים, ליאור שמש
רוי שיינמן |

הרבה משקיעים סימנו את וויקס  וויקס כאחת מהחברות שצפויות להיפגע מהבינה מלאכותית, ובמחשבה ראשונה כנראה שבצדק - בסופו של דבר החברה בונה אתרים, מדובר בפעולות של כתיבת קוד וגם אם הבינה המלאכותית לא יודעת לעשות זאת באותה רמה כמו וויקס עכשיו, כנראה שבעוד זמן לא רב היא תדע. יכול להיות שכל החוששים גם צודקים, אבל בינתיים מנית החברה שעלתה ב-44% מתחילת השנה מראה תמונה אחרת, וכך גם הדוחות.

מנית וויקס ב-12 החודשים האחרונים

מנית וויקס ב-12 החודשים האחרונים

ההכנסות של וויקס ברבעון הראשון הסתכמו ב-419.8 מיליון דולר, עלייה של 12% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ומעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 417.8 מיליון דולר. החברה ציינה כי עלייה זו נובעת מהמומנטום המתמשך בעסקי ה-Partners ומשקפת עלייה בנתח השוק לצד עלייה גבוהה מהצפוי בשימוש ב-Wix Studio. בשורה התחתונה החברה דיווחה על רווח מתואם של 1.29 דולר, זאת לעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח מתואם למניה של 1.03 דולר. לצד זאת, החברה רשמה bookings של 457.3 מיליון דולר, עלייה של 10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי על בסיס GAAP עמד על 9.7 מיליון דולר, מה שמסמן רבעון שני ברציפות של רווחיות על בסיס GAAP ומקרב את החברה לרווחיות על בסיס GAAP לכל שנת 2024.

החברה גם הודיעה כי היא מעלה את התחזית לשנה כולה: כעת בוויקס צופים הכנסות של בין 1.74-1.76 מיליארד דולר בשנת 2023, מה שמשקף צמיחה של בין 13%-11%. נקודת האמצע של התחזית גבוהה בערך ב-8 מיליון דולר מנקודת האמצע של התחזית הקודמת. האנליסטים צופים לוויקס הכנסות של 1.75 מיליארד דולר.

אז כאמור יכול להיות שהבינה המלאכותית, בסוף הדרך, תפגע בוויקס. בינתיים נראה שהיא מסבה יותר תועלת מנזק, ועל כך, בין היתר, דיבר סמנכ"ל הכספים של החברה, ליאור שמש, בכנס של בית ההשקעות אופנהיימר.

איך וויקס הגיעה לאיפה שהיא נמצאת היום ומה יניע את הצמיחה בהמשך?

"רוב האנשים שרוצים לבנות אתר באים לוויקס. אנחנו יודעים את זה כי הצלחנו להקטין את עלויות השיווק באופן משמעותי, וזה בזכות שהמותג כל כך חזק. היו בעבר הרבה חברות בתחום שדי נעלמו אז לוויקס יש את נתח השוק הגדול ביותר. הצמיחה צריכה להיות בין 10%-20% וזה תלוי בשני גורמים. הגורם הראשון הוא דברים שתלויים בנו, כמו כלי AI שאנחנו מטמיעים וכלים אחרים, ואלה הדברים שהניעו את הצמיחה ברבעון האחרון. חלק מהסיבות שבגללן העלינו תחזית היא שראינו עליה בהמרה שנבעה בזכות כי ה-AI החדשים שתרמו לכך שאפשר לבנות אתר יותר טוב ויותר. הגורם השני הוא סביבת  המאקרו. כל עוד שיעורי הריבית גבוהים זה מקשה על העסקים להשקיע בעצמם ואנחנו מקווים שנראה ירידה בריבית בחלק השני של השנה".

וויקס נסחרת במכפיל של 25 על הרווחים של 2025 ולפי שווי של 9.46 מיליארד דולר. אחרי פרסום הדוחות פרסמו באופנהיימר המלצת Outperform על מנית וויקס עם מחיר יעד של 200 דולר, אפסייד של 17.5% על המחיר הנוכחי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ה-AI עדיין נתפס בקרב חלק מהמשקיעים כסיכון, איך אתה רואה את ההתפתחות של הדבר ה-AI גם בתור הזדמנות וגם בתור סיכון?

"יכול להיות שהרבה אנשים לא יודעים, אבל ה-AI נמצא בכל מחלקה בוויקס כבר היום. כשבאים לבנות אתר בוויקס נשאלים מספר שאלות ואחת מהשאלות היא האם המשתמש רוצה להשתמש בכלי AI. חלק מהמשקיעים חוששים שתגיע תחרות מכיוון של סטארטאפים המתבססים על AI בתחום של בנית אתרים, אז בואו נדבר על זה. יש הרבה סטארטאפים שמשתמשים ב-AI אבל הם לא מציעים מה שוויקס מציעה. בוויקס אתם יכולים לפנות ללקוחות, לנהל עובדים, מלאים ועוד המון כלים, את כל זה אי אפשר לעשות בחברות סטארטאפ כי אין להם גישה לשירותים האלה. AI לא יכול להחליף מערכת ERP למשל.

מה שכן, ה-AI מסייע בהמון תהליכים - למשל אם לדוגמא אני בניתי חנות בוויקס אז יש לי סוג של סוכן שעוזר לנהל את החנות - איזה מוצר לקדם וכו'. הסוכן החכם אוסף נתונים מהלקוח ומצד אחד עוזר לו למצוא את המוצר ומצד שני נותן מידע למוכר שהוא יכול להשתמש בו. לא תמצא את הדברים האלה בסטארטאפים קטנים כי אין להם את היכולות האלה".

ובכל זאת, ה-AI מתפתח, אילו סיכונים עלולים להיות בעתיד?

"קטונתי מלדעת איזה סיכונים יהיו בעתיד, אבל אני יודע שברבעונים האחרונים ה-AI עזר לנו להעלות תחזיות. ה-AI גם עוזר לנו לייעל תהליכים, כמו תמיכה ללקוחות. רוב השירות ללקוחות נמצא עם סוכן AI, כך שלא רק שאנחנו יכולים להתייעל שם אלא גם השירות משתפר בזכות זמן תגובה קצר יותר ותשובות ברורות יותר. הרבה כלים יכולים להשתפר בזכות ה-AI, ולכן אני רואה אותו יותר כהזדמנות ולא כאיום".

הגעתם למיליון מנויים בפרטנרס. איך אתם רואים את ההתקדמות בסמגנט הזה?

"השקנו את סטודיו באוגוסט לפרטנרים קיימים ובאוקטובר לכולם. בתקופה הזו הגענו כאמור למיליון חשבונות חדשים, כלומר כאלה שפתחו חשבונות בוויקס. מתוך זה מעל 60% הם חדשים לגמרי לוויקס. אני לא מכיר הרבה חברות בעולם שהצליחו לייצר כמות לקוחות כאלה. עדיין 80% מאנשים שרוצים לבנות אתר פונים לסוכנות של וורדפרס, סוכנוית של בניית אתרים. אלה אתרים מאוד מיושנים, צריך לבנות אבטחה לבד ולכן היא יותר חלשה. וויקס מספקת פלטפורמה גמישה עם כל היכולות, עשינו פה מהפכה משמעותית שאנחנו רואים את התוצאות שלה. האימוץ של סטודיו מהרגע שהוא הושק חיזק את ההבנה שאנחנו יכולים להעלות את התחזית ואמרנו שהגדילה בבוקינגס תצמח עד 16% וזה הכל בזכות הסטודיו וה-AI".

איך נראית התחרות שלכם היום?

"כשהצטפרתי לוויקס לפני 11 שנה העולם הזה היה מאוד מפוזר. כל מי שהיה אז נעלם. התחרות הגדולה בארה"ב היא SQUARESPACE  SQUARESPACE שהמניה שלה לא זזה הרבה מאז ההנפקה. הם נרכשו לאחרונה במכפיל גבוה, והם כנראה לא יכולים להיות בשוק בלי לייצר מנוע צמיחה חזק כמו שלנו יש. אני לא יודע למה הם עשו את זה אבל אני יודע שבדרך כלל כשחברה הופכת לפרטית זה כי היא צריכה גמישות. אני לא חושב שהם הולכים להיעלם מהעולם, הם עדיין חזקים וצומחים אבל הראינו שאנחנו צומחים יותר מהם.

בעולם הפרטנרס אנחנו מתחרים עם גופים אחרים. רוב הסוכניות משתמשות בוורדפרס כדי לבנות אתר אבל בשביל זה צריך לדעת קוד. הסוכניות יודעות לעשות את זה, אבל אנחנו יצרנו שיבוש בשוק כשהבאנו מוצר שמאפשר לבנות אתר במערכת הרבה יותר נעימה לשימוש גם מבחינת תחזוקה ובלי לדעת קוד. וורדפרס היא לא מתחרה שלנו במובן הזה".

הקדמתם בשנה את היעדים שלכם, באיזו מידה אתם יכולים להרשות לעצמכם לגייס פחות עובדים? כמה גידול נראה במספר העובדים וההוצאות התפעוליות כתוצאה מהצמיחה?

"אתם לא תראו בשנתיים הקרובות גידול בכוח אדם. יש לנו מספיק כוח אדם בשביל לתמוך בקצב הגידול של פרטנרס. אנחנו בחלק העליון של הגאנט שלנו מהבחינה הזו. נראה גם הרחבה של אחוז התזרים החופשי וה-RULE OF 40 יהיה יותר גבוה גם בגלל הצמיחה וגם בגלל הרווחיות. כשאני מוכר חבילה רוב ההכנסות יורדות לשורה התחתונה".

יש לכם הרבה מזומנים, תמשיכו ברכישה עצמית או שאתם מחפשים הזמדנויות רכישה?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.