"הגיע הזמן לפרק את לייב ניישן" - מה קורה בתחום ההופעות החיות בארה"ב?
מנית לייב ניישן ב-12 החודשים האחרונים
עכשיו, תביעה שהוגשה נגד החברה דורשת לפצל מחברת ההפקות את חברת טיקטמאסטר, אתר מכירת הכרטיסים מהגדולים בעולם שנמצא בבעלות לייב ניישן, שלפי ההערכות חולשת על נתח שוק אדיר של 70%, מה שהופך אותה לכלי רב עוצמה בידיה של לייב ניישן, שלפי התביעה היא משתמשת בו בצורה לא פחות מבריונית. אחרי שהוגשה התביעה, מספר רוכשי כרטיסים הגישו בעצמם תביעה נגד החברה בסך 5 מיליארד דולר בגין נזקים שלכאורה נגרמו להם כתוצאה מתקלות בתהליך הרכישה בטיקטמאסטר.
"הגיע הזמן לפרק את לייב ניישן"
"התוצאה היא שצרכנים משלמים יותר עמלות, לאמנים יש פחות הזדמנויות להופיע, מפיקים קטנים נדחקים החוצה ולבמות יש פחות אפשרויות אמיתיות לשירותי כרטיסים", אמר התובע הכללי האמריקאי מריק גארלנד בהצהרה שבה הודיע על התביעה. "הגיע הזמן לפרק את לייב ניישן". "למשך זמן רב מדי, לייב ניישן וטיקטמאסטר ניהלו בצורה לא הוגנת ובלתי חוקית את עולם האירועים החיים, תוך ניצול לרעה של הדומיננטיות שלהן כדי לגבות מחירים מופרזים מהצרכנים, להפעיל לחץ על אולמות ולצמצם את היצע האמנים", אמרה התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, לטיטה ג'יימס, בהצהרה. "כשחברות כמו לייב ניישן שולטות בכל היבט של אירוע, זה מוביל לתוצאות רעות - חובבי ההופעות וחובבי הספורט סובלים ונאלצים לשלם יותר. כולם מסכימים, לייב ניישן וטיקטמאסטר הן הבעיה, והגיע הזמן לעידן חדש". התביעה שהוגשה מגיעה אחרי חקירה שנמשכה למעלה משנתיים נגד החברה, שנמצאת תחת ביקורת ציבורית גוברת מאז סוף 2022, בעקבות הפיאסקו במכירת הכרטיסים המוקדמת לסיבוב ההופעות של טיילור סוויפט. אתר טיקטמאסטר קרס אחרי המכירה המוקדמת כאשר החברה ייחסה את התקלה לעובדה ש"השרתים שלה לא הצליחו להתמודד עם העומסים", מה שהשאיר את רוב הכרטיסים להופעה לא מכורים ללא שום פיצוי לסוויפט. טיקטמאסטר, ששולטת ביותר מ-70% מהשוק לכרטיסים ואירועים חיים, קרסה ביום הראשון של המכירה, והותירה מיליוני מעריצים מאוכזבים או מחפשים כרטיסים במחירים גבוהים יותר בשוק המשני. התביעה של משרד המשפטים האמריקאי מאשימה את לייב ניישן בניסיון להרחיק מתחרים מהשוק. מסמכי בית המשפט מתארים אותו כ"מודל עסקי המחזק את עצמו ולוכד עמלות והכנסות מחובבי הופעות ונותני חסות, משתמש בהכנסות אלה כדי לכבול אמנים לחוזי קידום בלעדיים, ולאחר מכן משתמש במאגר התוכן החי החזק שלו כדי לחתום עם אולמות על חוזי כרטיסים בלעדיים לטווח ארוך, ובכך מתחיל את המחזור מחדש".
המשקל של טיקטמאסטר על התוצאות
לפי דוחות החברה לשנת 2023, לייב ניישן הכניסה בכל השנה 5.84 מיליארד דולר, כאשר כ-12% מהסכום הזה הגיע כעמלות ממכירת כרטיסים, אבל זה לא מספר את התמונה המלאה לגבי המשקל האדיר של טיקטמאסטר להכנסות של לייב ניישן. 83% מההכנסות של לייב ניישן מגיעות מסעיף שנקרא "הופעות". הכנסות מהופעות כוללות הכנסות מדוכני המזון במתחם ההופעה, דוכני המרצ'נדייז והמזכרות והכנסות מההפקה. אבל כאמור, טיקטמאסטר שבבעלות לייב ניישן חולשת על 70% מהשוק, משמע לייב ניישן יש יתרון לא הוגן בכל הנוגע לשיווק ומכירת הכרטיסיפ להופעות שלהן, כאשר לחברות הפקה אחרות אין גישה לאתר מכירת הכרטיסים שלה והם נאלצים להסתפק באתרים פחות פופולאריים."זה אבסורד לטעון שאנחנו מונופול"
לייב ניישן פרסמה הודעה בעקבות התביעה, וציינה בין השאר כי "זה אבסורדי לטעון שלייב ניישן וטיקטמאסטר מחזיקות בכוח מונופוליסטי". דן וול, סגן נשיא בכיר לעניינים תאגידיים ורגולטוריים בחברה אמר כי התביעה "מאשימה מפיקים וחברות כרטיסים - שאף אחת מהן לא שולטת במחיר הכרטיסים - במחירים הגבוהים". "היא מתעלמת מכל מה שבאמת אחראי למחירים הגבוהים יותר, החל מעלויות הפקה גבוהות ועד לפופולריות של האמנים, ועד לקניית כרטיסים מקוונת 24/7 בשוק האפור שחושפת את הנכונות של הציבור לשלם הרבה יותר מעלות הכרטיסים הראשוניות. היא מאשימה את לייב ניישן וטיקטמאסטר בעמלות שירות גבוהות, אך מתעלמת מכך שטיקטמאסטר שומרת רק על חלק צנוע מהעמלות הללו. למעשה, מכירת מוקדמת של כרטיסים היא אחת משיטות ההפצה הדיגיטלית הזולות ביותר". "המאפיין המובהק של מונופול הוא רווחי מונופול שנובעים מתמחור מונופוליסטי. לייב ניישן בשום פנים ואופן לא מתאימה לפרופיל הזה. עמלות השירות בטיקטמאסטר אינן גבוהות יותר מבכל מקום אחר, ולעתים קרובות נמוכות יותר. ואפילו תוך התחשבות בחסויות, עסק פרסום שעוזר להוריד את מחירי הכרטיסים, שולי הרווח הנקי הכוללים של החברה נמצאים בקצה התחתון של חברות ה-S&P 500 הרווחיות", אמר וול. "ברור גם שאנחנו קורבן נוסף של ההחלטה של הממשל הנוכחי להעביר את אכיפת ההגבלים העסקיים לדחף פופוליסטי שפשוט דוחה את האופן שבו פועל חוק ההגבלים העסקיים", אמר וול, בין השאר. "יש שקוראים לזה 'אנטי-מונופול', אבל במציאות זה פשוט אנטי-עסקי". אחת מהפרקטיקות המרכזיות עליהן מצביע משרד המשפטים היא מערכת היחסים לכאורה בין לייב ניישן לבין חברת Oak View Group המנהלת מספר אצטדיוני ספורט שלרוב משמשים גם להופעות של לייב ניישן. התביעה טוענת כי Oak View Group משמשת כ"פטיש" עבור לייב ניישן, ונמנעת מלהתמודד במכרזים מול החברה על זכויות בלעדיות מול אמנים ואולמות מופעים גדולות. עוד נטען כי לייב ניישן מאיימת על מתחרים פוטנציאליים בשוק קידום האירועים, ויוצרת אקלים שבו בעלי אולמות חוששים להתקשר עם חברות מתחרות לטיקטמאסטר. כמו כן, החברה מואשמת בכך שהיא משתמשת בחוזים ארוכי טווח עם אולמות, אשר מונעים מהם לעבור למערכות כרטיסים זולות וטובות יותר. במקרים מסוימים, נטען כי החברה אף מונעת מאולמות האירועים לעבוד עם מספר חברות כרטיסים במקביל. לא מדובר בפעם הראשונה שלייב ניישן מסתבכת עם רשויות ההגבלים העסקיים. בשנת 2010 אישרה מחלקת המשפטים את המיזוג בין לייב ניישן וטיקטמאסטר בתנאים מסוימים, שאסרו עליה לאיים על אולמות שיבחרו לעבוד עם חברות כרטיסים מתחרות. בשנת 2019 התברר כי החברה הפרה את התנאים הללו, והצו המחייב חודש. התביעה הנוכחית מצטרפת לשורה של צעדים אגרסיביים שנוקט ממשל ביידן נגד ענקיות טכנולוגיה וחברות אחרות בחשד לפרקטיקות מונופוליסטיות הפוגעות בצרכנים האמריקאים. הבית הלבן הביע תמיכה בתביעה, וציין כי הנשיא ביידן "מחויב בתוקף לאכיפה הוגנת ונמרצת של חוקי ההגבלים העסקיים".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אסיה בורסות (גרוק)השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין
חוזר מעל 105 אלף דולר
המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו
על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.
המסחר באסיה
בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות
SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.
ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום
פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.
בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג,
מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות
נוספים.
