לומינאר
צילום: אתר החברה

לומינאר מפטרת 20% מהעובדים כחלק מרה-ארגון

?מניית לומינאר ירדה משיא 52 שבועות של 8.32 דולר בחודש יולי ל-1.65 דולר ביום המסחר האחרון. שווי השוק של החברה ירד מ-3 מיליארד דולר ל-700 מיליון דולר
אדיר בן עמי | (1)

לומינאר טכנולוגיות LUMINAR TECHNOLOGIES , חברה אמריקאית העוסקת בפיתוח חיישנים וטכנולוגיות לרכבים אוטונומיים הודיעה כי תפטר 20% מכוח העבודה, או כ-140 עובדים מתוך 700 העובדים שלה.

"אנו עומדים בצומת דרכים: מצד אחד ליבת העסק שלנו מעולם לא הייתה חזקה יותר על פני טכנולוגיה, מוצר, תיעוש ומסחור; אך יחד עם זאת, הדרך בה שוק ההון תופס את החברה שלנו מעולם לא הייתה מאתגרת יותר", כתב מנכ"ל החברה אוסטין ראסל. "החלטות מסוג זה אף פעם אינן קלות ואנחנו נוקטים בצעדים הנדרשים על מנת לספק תמיכה משמעותית לעובדים המפוטרים". 

מניית לומינאר ירדה משיא 52 שבועות של 8.32 דולר בחודש יולי ל-1.65 דולר ביום המסחר האחרון. שווי השוק של החברה ירד מ-3 מיליארד דולר ל-700 מיליון דולר. מניית לומינאר ירדה בכ-50% השנה ו-95% משיא כל הזמנים של 2021 שעמד על יותר מ-45 דולר.

 

הבעיה לא בטכנולוגיה או במכירות

הירידה הזו במניה מקשה על החברה לגייס הון, מה שהוביל את הנהלת לומינאר בסופו של דבר להמשיך ולצמצם עלויות, כאשר החברה מעריכה כי המהלך יחסוך לה באיזור ה-80 מיליון דולר לשנה. נראה שהבעיה של החברה לא נמצאת בטכנולוגיית הלידאר שלה או בדינמיקה של תעשיית הרכב. המכירות והיישומים של הטכנולוגיה של לומינאר נמצאים בצמיחה מתמדת.

ליידר, הוא בעצם מכ"ם מבוסס לייזר שיש לו כיום יישומים רבים, בין היתר גם בתעשיית הרכבים האוטונומיים. הטכנולוגיה משפרת את יכולת הסיוע לנהג כמו בלימת חירום ומהווה טכנולוגיית מפתח לרכבי העתיד.

לומינאר הניבה מכירות של 70 מיליון דולר ב-2023 וצפויה להניב לפי הערכות 115 מיליון דולר ב-2024 ו-243 מיליון דולר ב-2025. הצמיחה של החברה מבוססת בחלקה על התקדמות טכנולוגיית הליידאר משלב הבדיקה ועד ליישום בחיים האמיתיים. הרכב הראשון שיוצר ומשתמש בטכנולוגיה של לומינאר הוא וולוו EX90.

החברה השקיעה כ-1.8 מיליארד דולר מאז הקמתה, הסכום שנדרש לה לפיתוח הטכנולוגיה ולצמיחה. בוול-סטריט סבורים כי החברה תשתמש בעוד 450 מיליון דולר בשלוש השנים הקרובות על מנת לבנות את עסקיה, כאשר לומינאר סיימה את 2023 עם כ-340 מיליון דולר במזומן ונכסים נזילים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מפתחת החיישנים הסבירה כי לאחר שהשקיעה מיליארדים והצליחה לפתח את הטכנולוגיה כסטנדרט, המודל העסקי ומבנה העלויות שלה שאפשרו לה לתפוס את ההובלה בעולם הליידאר, כבר לא מתאימים לצרכי החברה. כחלק מהארגון מחדש שלה, לומינאר צפויה להעביר יותר מתהליך ה"תיעוש" לקבלנים חיצוניים.

מנכ"ל טסלה TESLA INC , אילון מאסק, משהו דומה בשיחת הרווחים של החברה שלו לרבעון הראשון, זמן קצר לאחר שטסלה הכריזה על פיטורים של 14,000 עובדים מתוך 140,000 עובדי החברה בעולם. 

"הייתה לנו תקופה ארוכה של שגשוג מ-2019 ועד עכשיו. כעת, במידה והחברה טועה מבחינה ארגונית ב-5% בשנה, זה מצטבר ל-25% ו-30% של חוסר יעילות", אמר מאסק, והסביר את הסיבה לפיטורים הנרחבים. "עשינו כמה תיקונים לאורך הדרך אבל הגיע הזמן לארגן מחדש את החברה לשלב הבא של הצמיחה". טסלה צפויה לחסוך יותר ממיליארד דולר בשנה כתוצאה מהפיטורים.

תעשיית הרכב מייצרת עשרות מיליוני רכבים בשנה המכילים מאות מיליוני רכבים. הרחבת הייצור של טכנולוגיה חדשה כסטרט-אפ עשויה להיות יקרה מאוד. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בועת ה- ליידאר, 05/05/2024 18:56
    הגב לתגובה זו
    אותו הסיפור כמו עם סולאר-אדג': מייצרים מוצר מדף פשוט (ממיר DC ל-AC + קצת בקרה ...מה שכל אחד יכול להרכיב לבד בבית ובטח יצרן סיני) ומשווקים אותו כאילו מדובר בטכנולוגיית טילים.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.