תדלוק בתחנת דלק
צילום: אלכסנדר כץ

האם העלייה בשער הדולר תעלה בקרוב את מחירי הדלק לכיוון ה-8 שקלים?

מחירי הדלק צפויים להתייקר בלילה שבין יום שלישי לרביעי הקרוב ב-12 אגורות ויגיעו ל-7.84 שקל לליטר בנזין בשירות עצמי; המחיר בשירות מלא צפוי לחצות את רף ה-8 שקלים; האם המחיר האמיתי עליו יוחלט ביום שלישי יהיה גבוה אף יותר?
דור עצמון | (10)

רק בתחילת אפריל חלה התייקרות חדה במחירי הדלק שהאמירו ב-21 אגורות לליטר לכדי 7.72 שקלים לליטר בשירות עצמי ו-7.94 שקלים לליטר במחיר מלא. כעת מתברר כי גם בעדכון הקרוב שיחול בלילה שבין יום שלישי ליום רביעי הקרוב צפוי מחיר הדלק להתייקר ולעלות ב-12 אגורות נוספות לליטר בשירות עצמי לרמה של 7.84 שקלים לליטר. בהתאם צפוי המחיר בשירות מלא להגיע לכדי 8.11 שקלים. יודגש כי המחיר הסופי ייקבע ביום שלישי, שעות ספורות לפני כניסתו לתוקף.

אחת הסיבות המרכזיות להתייקרות הקרובה היא היחלשות השקל מול הדולר. מאז תחילת חודש אפריל התחזק הדולר ב-4.5% לעומת השקל כך ששער הדולר עומד נכון להיום על 3.828 שקלים. כוחו של השקל נחלש בעיקר על רקע המתיחות הביטחונית בישראל ובמיוחד על רקע ההתחממות מול איראן והמתקה ממנה לפני כשבועיים. אם לא די בכך, הדיבורים על כניסה למבצע צבאי גדול ברפיח בזמן הקרוב מאוד לא מוסיפים למטבע המקומי שמתקשה מול החשש מסנקציות שתוטלנה על ישראל וירידה חדה בביקוש להשקעות בה.

מדובר בהעלאה זה החודש החמישי ברציפות שמצטרפת לביטול ההנחה שהעניקה המדינה על המס על הבלו. מתחילת השנה טיפס מחיר הדלק ב-80 אגורות ונכון לעכשיו לא נראית כוונה מצד המדינה להתערב במחיר. בכך מתקרבים המחירים לשיא כל הזמנים שנרשם ב-2012 עת המחיר בשירות מלא הגיע ל-8.25 שקלים. במקביל, הסמיכות של חג הפסח לעדכון המחירים מורידה מעל הפרק את האפשרות שהמדינה תדון בסבסוד כלשהו של המחיר.

המתיחות הביטחונית משפיעה לא מעט על שערי המט"ח. מחירי הנפט עלו בעצמם בכ-2.7% בחודש האחרון כך שבהשפעת שערי המט"ח מדובר בשיעור התייקרות ניכר שעשוי להגיע ל-5%. עם זאת, ודווקא בתקופה של חוסר יציבות במחירים בשל השפעות המלחמה, מצופה היה מהממשלה - משרד האנרגיה ומשרד האוצר - שיתערבו במחירים על מנת למצוא יציבות כלשהי.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    העורב 28/04/2024 16:30
    הגב לתגובה זו
    בחודש הבא מחיר הדלק בעולם יירד בשל סיום החורף וגם הדולר צפוי להחלש בעולם ובארץ כך שמחיר הדלק אצלנו יירד ביוני.
  • מה? 28/04/2024 17:45
    הגב לתגובה זו
    וואו איזה מזל שהגבת... נרגעתי
  • 5.
    8% 28/04/2024 15:53
    הגב לתגובה זו
    כבר דיברו לפני כמה שבועות על 8% ריבית בארצות הברית? מעניין מה יהיה גובה הריבית פה נוכח הגירעון המצטבר...
  • 4.
    הנגיד צריך להעלות ריבית ומהר האינפלציה משתוללת (ל"ת)
    כלכלן 28/04/2024 14:04
    הגב לתגובה זו
  • שמואל 28/04/2024 16:49
    הגב לתגובה זו
    אתה לא משלם משכנתא
  • העורב 28/04/2024 16:32
    הגב לתגובה זו
    אבל הרצון לא להודות בטעות לא תאפשר לו העלאת הריבית אחרי הורדה אחת בלבד.היה ברור שזו היתה הורדת ריבית פוליטית ולא כלכלית.
  • 3.
    בהופעה הבלתי נדכחת של היהי הטלויזיה בימי ממשלת השי 28/04/2024 13:18
    הגב לתגובה זו
    בהופעה הבלתי נדכחת של היהי הטלויזיה בימי ממשלת השינוי, ביבי הבטיח להוריד את המחירים.
  • שב"ש 28/04/2024 17:55
    הגב לתגובה זו
    חלוד
  • 2.
    אך רוצים שהמחירים לא יעלו בזמן שהממשלה מייקרת את הבסיס (ל"ת)
    תמר 28/04/2024 13:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ירון 28/04/2024 12:37
    הגב לתגובה זו
    והכל בדרך למטבע פח אשפה שקרוי שקל. מדהים גודל הנזק שביבי גרם גם בכלכלה תוך שנה. ועדיין עד עכשיו לא ברור איך נפטרים מהוירוס !!!
נפט יורד
צילום: Getty images Israel

מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"

הצטברות מהירה של מלאי נפט בארה״ב ובאירופה לצד הערכות כי סין סופגת בשקט עודפים עצומים, מעוררות חשש שהשוק צועד לעבר עודף היצע ממושך, כאשר ברקע אופ״ק בוחרת להגביר את תפוקת הנפט

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נפט אופק

מחירי הנפט נסוגו בסוף השבוע אל אזור 65 דולר לחבית, על רקע התחזקות ההערכות שעודף היצע משמעותי מתחיל להיווצר בשוק העולמי. מגמות מלאים מעודכנות מצביעות על כך שהעודף כבר כאן: בארצות הברית המאגרים מתקרבים לרמות עונתיות רגילות, באירופה הם כבר חורגים מהנורמה, וההערכה היא שסין שהיא "הפיל שבחדר" סופגת בשקט את מרבית העודף. על פי הערכות, מאגרי הנפט של סין כבר עולים על אלו של ארה"ב, אף שאינם שקופים לציבור, וצפויים להמשיך ולצמוח בטווח הקרוב.

נורברט ראקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור הבא,  כתב בסקירה של יוליוס בר כי מחירי הנפט ירדו בחמישי לכיוון 65 דולר, אך נותרו בטווח המסחר שנקבע בשבועות האחרונים. הנרטיבים ברובם נותרו ללא שינוי. ביקוש מדשדש במערב כולל סין, יחד עם גידול בייצור מדרום אמריקה, קנדה והמזרח התיכון, מובילים לעודפי היצע. העדכונים האחרונים שפורסמו השבוע הן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה והן על ידי רשות המידע לאנרגיה של ארצות הברית מהדהדים את הסיפור הזה ומחזקים את התחזיות שלנו. כ-1.5 מיליון חביות ליום עשויות להיכנס לאחסון במהלך השנה הקרובה. 

למעשה, העודף כבר החל להיבנות, כפי שמגמות המלאים האחרונות מצביעות. בחודשים האחרונים, אחסון הנפט בארצות הברית התקרב לנורמה העונתית, ושיעורי המילוי באירופה אף חורגים מעל הנורמה. הפיל שבחדר הוא סין ומלאי הנפט האדירים שלה, שלגביהם אין נתונים ציבוריים אלא רק הערכות פרטיות. סין ככל הנראה מחזיקה כיום מלאי משמעותי יותר מארצות הברית, אך פחות מסך כל מדינות המערב יחד. סביר להניח שסין כבר ספגה ותמשיך לספוג את רוב עודפי ההיצע. 

הדבר מעלה שאלות חדשות: האם שוק הנפט יתחיל לשקלל באופן בולט יותר את ההיצעים הפחות גלויים האלה במחירי השוק, והאם עקומת החוזים העתידיים תתהפך בהתאם? האם סין תמשיך לבנות מלאים בקצב גבוה בסביבה שבה הביקוש המקומי לנפט מגיע לשיאו וחלקו עובר להזנות פטרו-כימיות מבוססות גז טבעי? 

מצב הרוח בשוק כבר התקרר באופן ניכר ונראה דובי למדי. הנפט החזיק מעמד היטב מול מגמות אלה, אולי בשל גורמים גיאופוליטיים, אך טיעון הנגד הוא שזה דווקא לא משתקף בפוזיציות החוזים העתידיים. עודפי ההיצע הצפויים יוצרים מתחים שונים, למשל בעסקי נפט הפצלים בארצות הברית. עם כל ההתמקדות בארצות הברית בהשקעות הקשורות למרכזי נתונים, הירידה בהשקעות ההון בתחום הנפט והגז פחות ניכרת אך היא משמעותית מבחינה כלכלית. אנו שומרים על עמדת Neutral ורואים את המחירים נעים לכיוון 60 דולר.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.