רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

האם משתלם לקנות רכב אפס קילומטר?

רכישת רכב היא לא רכישה של מה בכך, היא כוללת השוואות, בדיקת ההיסטוריה של הרכב ועוד; מה היתרונות והחסרונות של רכב חדש והאם מבצעי הנחות על רכב אפס קילומטר משתלמים?
דור עצמון | (4)
נושאים בכתבה רכב

שוק המכוניות בישראל רותח - לא פחות מ-3,556,116 כלי רכב פרטיים נסעו על כבישי הארץ ב-2023 - גידול של 3.6%, בדומה לגידול משנת 2021 ל-2022. מדובר ב-383,655 כלי רכב שנוספו ו-255,589 שנגרעו ממצבת כלי הרכב הפעילים, כך שמספר כלי הרכב בפועל גדל ב-128,066. רוכשי המכוניות מחפשים את העסקה המשתלמת ביותר בתוך מבול ההיצע של היבואנים ומבול ההיצע של מכוניות היד-שנייה, זאת על מנת למצוא את הרכב הטוב ביותר שעונה לצרכים שלהם ובמחיר הזול ביותר. לכאן נכנס הוותק של הרכב שמשחק תפקיד חשוב - רכב חדש יותר הוא מן הסתם יקר יותר. לרוב, ככל שהרכב עבר יותר "ידיים" הוא יוצע במחיר זול יותר, לאור החוקיות כי ככל שהיו יותר נהגים כך גדל בהתאמה הבלאי של הרכב. עם זאת החוקיות הזו איננה מוחלטת אם כי מה שייקבע בסופו של יום את המחיר הוא הוותק של הרכב לצד בדיקה מכנית שלו. אתם שומעים בשנים האחרונות על רכבים יד שנייה עם אפס קילומטר. כלומר, רכב חדש לחלוטין, אלא שהוא הועבר דרך חברת יבוא הרכבים לחברת ליסינג שלא השתמשה בו והעמידה אותו למכירה. מדובר ברכב שאתם יכןלים לקנות בהנחה לרוב בין 10% ל-15% לעומת רכב חדש. זה יכול להיות משתלם, אבל תזכרו שיש עוד יד בדרך ולרוב היא יד של חברת ליסינג, כלומר כשתבואו למכור את הרכב זה יעלה לכם "בקנס". הרוכש ידרוש הנחה כי יש עוד יד ועוד חברת ליסינג, השכרה.  

  מה היתרונות של רכב חדש? היתרון הראשון כאשר ניגשים לקנות מכונית חדשה הוא הביטחון שיש לכם בו - היעדר תאונות, בלאי או תקלות כאלו ואחרות, להבדיל ממכונית יד-שנייה שצריכים לברר את ההיסטוריה שלה. מעבר לכך, מכונית חדשה נושאת לרוב גם טכנולוגיות מעודכנות בין השאר בתחום הבטיחות. גם האביזרים ברכב חדשים מהניילון ונותנים לכם ראש שקט בבחירה. במקביל, צריך לזכור שרכב חדש מזכה אתכם באפשרות לבצע טרייד-אין לאחר מספר שנים קצר, כ-3-4 שנים לרוב, מה שמגדיל עבורכם את הסיכוי לקבל תמורה נאה בעבורו. בדרך כלל מי שמבצעים עסקאות טרייד-אין מקבלים הנחות עבור רכישת רכב חדש אחר, ולמעשה מדובר בנוהג שחוזר על עצמו מדי מספר שנים. בנוסף, מרחיקי לכת יעדיפו לרכוש רכב חדש בשל היכולת לעצב אותו כמשאלת ליבם, בין אם זה בחירת סוג המנוע, הגימורים, מערכת המדיה, צבע המכונית וכדומה. 

  החסרונות ברכישת רכב חדש החסרון הגדול ביותר של מכוניות חדשה הוא בראש ובראשונה המחיר, וזה מתחלק לשניים - המחיר עצמו וירידת הערך של הרכב בשנים הראשונות. הירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם מיד עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.  זה אולי כיף גדול שיש רכב חדש, להוריד את הניילונים, אבל זה לא הכי כלכלי. נתונים מצביעים על שחיקה של 30%-40% במחיר הרכב בשלוש השנים הראשונות לחייו. לזאת יש להוסיף כי ככל שהרכב חדש יותר, כך גם מחירי הביטוח גבוהים יותר. יש כאלו שמסתכלים על העלות הגבוהה יותר של רכב חדש ככזו שתתקזז עם עלויות הטיפולי והביטוחים של רכב קצת ישן יותר. בחלק מהמקרים ההוצאות על מוסך וכו' צפויות לעלות ככל שהרכב מתיישן, אם כי צריך להדגיש שרכבים בני כמה שנים, עדיין לא "רואים" מוסך בתדירות גבוהה. בסופו של יום, אם מתייחסים לרכב רק ככלי תחבורה, אין הגיון כלכלי בלקנות רכב חדש. אבל לרוכשים שונים יש דרישות שונות כאשר הם מחפשים לרכוש רכב ולכן ההחלטה היא אינדיבידואלית ויש מי שעבורם התוספת שווה את זה.  

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גל 26/04/2024 13:54
    הגב לתגובה זו
    ירידת ערך של 15 אחוזים אחרי 6-7 שנים, מתבטאת בסכום נמוך מאוד ביחס להנחה בסכום הרכישה
  • 3.
    בנימין 26/04/2024 11:21
    הגב לתגובה זו
    טוב שאתה קורה לזה בישראל כי פה הכל לא שפוי לא מחירי הרכבים ולא מחירי הדירות ולא מקום חיים נורמלי אבל מה זה עובד אין באף מדינה בעולם שזה כך אולי כי פה זאת לא מדינה מוגדרת שאף אחד לא יודע גם מה הגבולות שלה אבל ניזרום עם זה
  • 2.
    אלמוני 26/04/2024 11:12
    הגב לתגובה זו
    בכתבה לא מוזכר עלויות המימון. צריך לזכור שאנחנו כבר לא בריבית 0. וכל שקל שמושקע במכונית לא מורווח בבנק או בהשקעה.
  • 1.
    לרון 26/04/2024 11:05
    הגב לתגובה זו
    רק יצאת מהסוכנות כבר איבדת 15%
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.