מורגן סטנלי: "ייצור סוללות מהירות עשוי לעורר את שוק ה-EV בארה"ב"
מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC וחברת Contemporary Amperex Technology (CATL בקיצור) הסינית פועלות במרץ במטרה לייצר סוללות הנטענות מהר יותר לרכבים חשמליים ולהוריד עלויות. במורגן סטנלי סבורים כי לסוללות מהירות יש את הפוטנציאל לדחוף משמעותית את שוק ה-EV האמריקאי.
התאגיד האמריקאי קרא לייצור הסוללות המהירות "גיים צ'יינג'ר", אך ציין כי השותפות בין טסלה ל-CATL תצטרך לקבל קצת עזרה מפוליטיקאים אמריקאים על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל.
CATL מהווה ספקית סוללות ותיקה של טסלה, כאשר החברה הסינית נחשבת למובילה בייצור סוללות מתקדמות בעלות נמוכה והיחסים בין סין לארה"ב הם הסיכון העיקרי של החברה. CATL עובדת גם עם יצרניות רכב אחרות, כמו פורד, כאשר שתי החברות הכריזו בפברואר שנה שעברה כי יקימו מפעל לסוללות במישיגן. פורד מעוניינת בסוללות של CATL בעלות נמוכה, אך היא מעדיפה שהסוללות ייוצרו באופן מקומי. מפעל מקומי יאפשר לפורד לקבל זיכויי מס פדרליים על רכבים חשמליים, בנוסף, בעלות על מפעל עשויה לעלות לפורד פחות מאשר לרכוש סוללות מצד שלישי.
פורד למעשה תהיה הבעלים בפועל של המתקן במישיגן, ותרכוש רישיון לשימוש בטכנולוגיה של CATL ובעצם תשלם תמלוגים עבור הידע והניסיון של החברה הסינית. עם זאת, העסקה נמצאת תחת בדיקה של פוליטיקאים אמריקאים המודאגים משילוב של טכנולוגיה סינית במכוניות אמריקאיות.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על CATL למעשה נאסר למכור ישירות לארה"ב, אך היא מסוגלת לתת רישיון לשותפותיה ולגבות תמלוגים", כתבו במורגן סטנלי וציינו כי הם מקווים שהשותפות עם טסלה תעזור בסופו של דבר למתחים הפוליטיים. "למרות שאנו מצפים לשלב של משא ומתן וצעדי מניעה משני הצדדים, הנתיב בו הצדדים משתפים פעולה בייצור סוללות ורכבים חשמליים הוא הכרחי על מנת לשפר את אימוץ ה-EV בארה"ב".
לפי האנליסט אדם ג'ונס, רכבים חשמליים מוזלים הם הכרחיים על מנת למשוך יותר קונים בארה"ב. רכבים מבוססי סוללה היוו בערך 8% מסך מכירות הרכב בארה"ב ב-2023, לעומת קרוב ל-25% בסין. הסוללה עדיין מהווה את הרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי ודרושות סוללות זולות וטובות יותר על מנת שטסלה תוכל למכור רכבים ב-25,000 דולר וגם להרוויח עליהם.
שיעורי החדירה המאכזבים של רכבים חשמליים
עם הכניסה ל-2024 ההערכות דיברו על צמיחה של 29% במכירות EV ברחבי העולם, אבל ההערכות האלה כבר ירדו ל-27%. בצפון אמריקה המכירות צפויות לצמוח ב-26.8% אבל שיעור החדירה שם שעומד על 12.5% הוא הנמוך ביותר מבין שלושת השווקים הגדולים - צפון אמריקה, אירופה וסין. בסין שיעור החדירה עומד על 40% כאשר 78% מסך המכוניות שנמכרות הן חשמליות, אבל רוב החברות הסיניות מסובסדות על ידי הממשלה.
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בינתיים, בעוד כמעט כל מי שהתעסקה או נגעה ב-EV נכוותה, חברות כמו טויוטה שמההתחלה התעקשו שהלקוחות לא מעוניינים ברכבים האלה, נהנו מההימור המוצלח שלהן - המכירות של הרכבים ההיברידיים של טויוטה עלו ב-40% בשנתיים האחרונות והמניה עלתה ב-100% בשנה האחרונה
.
במורגן סטנלי חתכו את התחזיות לטסלה
בתאגיד האמריקאי חתכו את מחיר היעד והתחזיות בתחילת החודש. "שנה מאתגרת לכלי הרכב החשמליים, הביקוש ממשיך להאט למרות הפחתת המחירים המתמשכת", כתב אז אדם גו'נס. האנליסט כינה את מערך המוצרים של טסלה "מיושן יחסית" בהשוואה לשוק הסיני ומציין כי כלי הרכב ההיברידיים מהווים איום יותר גדול ממה שחשבו תחילה.
במורגן סטנלי חתכו את הרווח למניה GAAP אל מתחת ל-1 דולר, כאשר הקונצנזוס בוול-סטריט עמד על 2.86 דולר למניה. ג'ונס מצפה כי טסלה תמסור פחות מ-2 מיליון רכבים בשנת 2024, גבוה ב-10% מ-1.8 מיליון היחידות שנמסרו בשנה שעברה, אך מתחת לקונצנזוס של 2.1 מיליון רכבים. מחיר היעד החדש של האנליסט למניית החברה עומד על 320 דולר, לעומת 345 דולר לפני כן.
המשקיעים מודאגים לגבי נתוני המסירות בשנת 2024 כבר תקופה: "אני מאמין שהאנליסטים בוול-סטריט יורידו את התחזיות לבין 435,000 עד 450,000 מ-475,000 כיום", אמר המייסד המשותף של Future Fund Active ETF, גארי בלאק. בין הסיבות שבלאק מציין: התחלה איטית של השנה בסין, תמריצים נמוכים יותר לכלי רכב חשמליים של האיחוד האירופי ועיכובים בייצור בפרמונט. לאחר שביקר במפעל טסלה באוסטין, בלאק צופה מסירות של 2 מיליון רכבים ב-2024, לעומת התחזית הקודמת שלו של 2.1 מיליון רכבים.
בתחילת החודש גם מפעל Gigafactory של טסלה, הנמצא ליד ברלין, הפסיק את ייצור הרכבים עד להודעה חדשה בעקבות שריפה שפרצה בקרבת המפעל ועצרה את אספקת החשמל, כאשר בגרמניה חודשים שמדובר בהצתה מכוונת. לפי הערכות, הפסקת העבודה עלתה מאות מיליוני אירו לטסלה, עם 1,000 כלי רכב שנותרו אז לא גמורים.
למרות העליות במניה בימים האחרונים, מניית טסלה נפלה ב-28% מתחילת השנה וב-6% בשנה האחרונה כולה. החברה נסחרת לפי שווי של 565.5 מיליארד דולר.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- זהב וכסף שוברים שיאים כשהמתיחות בעולם והציפיות להורדות ריבית ברקע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
