לא רק חברות הטכנולוגיה: הבנקים צפויים להיות בין המרוויחים הגדולים מ-AI
עד כה השקעה בבינה מלאכותית נקשרה באופן מיידי להשקעה בחברת טכנולוגיה. עם זאת, בוולס פארגו טוענים כי גם מניות הבנקים ירוויחו מהתקדמות ה-AI, כאשר הטכנולוגיה צפויה לשפר באופן משמעותי את יעילות הבנקים.
הבינה המלאכותית מסוגלת לעזור לבנקים להגדיל את כמות הלקוחות בבנקאות הדיגיטלית בעזרת חוויה חלקה יותר ובנוסף להציע מוצרים ושירותים שלא היו קודם לכן. מנכ"ל ג'יי פי מורגן, JP MORGAN ג'יימי דיימון, דיבר רבות על האופן בו ה-AI ימלא תפקיד בענף הבנקאות. המנכ"ל ציין כי הבינה מלאכותית תטפל בכמות "עצומה" של דברים. דיימון עוד הוסיף כי הטכנולוגיה תשמש בסופו של דבר "כמעט בכל עבודה".
"AI משדרג את היעילות, מודלים עסקיים ומשפיע על כמעט כל העסקים והעובדים", אמר אנליסט וולס פארגו, מייק מאיו. "הבינה מלאכותית אמורה להפוך את הבנקים ליותר פרודוקטיביים עם מעורבות גבוהה יותר של הלקוחות ושירות צמוד יותר".
בעוד הרוב המוחלט של החברות ממהר להציג את הצעדים שננקטים בכל הקשור לבינה מלאכותית, הבנקים די נשארו מאחור. עם זאת, למרות האימוץ האיטי יותר, הבנקים נמצאים במיקום ייחודי על מנת להפיק תועלת מהטכנולוגיה. "הבנקים התכוננו לרגע הזה במשך 2 העשורים האחרונים, לאחר שעברו מהאינטרנט למובייל ולענן", אמר מאיו. "המערכת קיימת, אומנם האימוץ איטי יותר בעקבות רגולטורים ויישום לא עקבי, אבל הבנקים מסוגלים די מהר לשלב באופן מלא את הטכנולוגיה ברגע שיקבלו את האור הירוק".
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות שהבנקים בארה"ב עדיין לא מיישמים באופן מלא את הטכנולוגיה, הם כן נעזרים בה כיום למגוון מקרים. בין היתר הבנקים נעזרים ב-AI לזיהוי הונאות פיננסיות, לעיבוד כמות גדולה של נתונים וקבלת החלטות על סמך המידע המעובד וכמובן חלקם השיקו נציגים דיגיטליים איתם הלקוחות מתכתבים תחילה כאשר הם פונים לבנק המבוססים על מודלי שפה גדולים.
עם זאת, קיימים חששות רבים בנוגע לשילוב הבינה מלאכותית בבנקים. בין הסיכונים של שילוב הטכנולוגיה הוא סיכון מוגבר למתקפות סייבר, שכבר עכשיו נמצאות במגמת עלייה כאשר אנשים נעזרים בטכנולוגיה על מנת לבצע בקלות התקפות סייבר. בנוסף, הטכנולוגיה עדיין רחוקה מלהיות מושלמת ועושה טעויות, כך שנדרש פיקוח אנושי באופן תמידי.
בינה מלאכותית ג'נרטיבית בבנקים: חמש השנים הבאות
ההוצאה העולמית על בינה מלאכותית צפויה לעמוד על 166 מיליארד דולר בשנת 2023, כאשר ענף הבנקאות הוא אחד התורמים הגדולים עם 13%, וההוצאה הזו צפויה להגיע ל-450 מיליארד דולר עד 2027. לפי הערכות בוול-סטריט, הבנקים בשנים הקרובות ישקיעו רבות בבחינה לעומק של מודלים של בינה מלאכותית לפני שישחררו אותם ללקוחות. הבנקים צפויים להתמקד תחילה במה שנקרא "חדשנות מצטברת", כלומר שיפורי יעילות קטנים ושיפורים אחרים בין היחידות העסקיות ויתבססו על צרכים עסקיים ספציפיים.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ככל והטכנולוגיה תתבגר ותשתלב באופן מלא יותר בבנקים, המון מהעובדים צפויים להפוך להיות "מפקחים" על מנת להבטיח שהמודלים עומדים בציפיות. לפי דו"ח של חברת הייעוץ הניהולי מקינזי ושות', בינה מלאכותית צפויה להוסיף בין 200 ל-340 מיליארד דולר לבנקים בשנה, במידה ומקרי השימוש ייושמו במלואם.
מלבד מקרי שימוש חדשים, הבנקים עשויים להשתמש גם ב-AI הג'נרטיבי על יישומי בינה מלאכותית קיימים וישנים יותר על מנת לשפר את יעילותם. הדיגיטליזציה והאוטומציה של התהליכים בבנקים מייצרת מידע רב בו הבינה מלאכותית יכולה להשתמש בכדי לכוונן את התהליכים הפנימיים.
האופן בו הבנקים פועלים לפיתוח יכולות הבינה המלאכותית שלהם מגוון ותלוי בהיקף וביכולת ההשקעה שלהם. חלק מהבנקים נעזרים בחברות צד שלישי וחלק מפתחים בעצמם.
תוצאות הבנקים הגדולים לשנת 2023 ולרבעון הרביעי
ג'יי פי מורגן JP MORGAN הרוויח בשנת 2023 סכום אדיר של 49.6 מיליארד דולר. זה כאמור יותר משכל בנק אמריקני אחר הרוויח אי פעם בשנה אחת, וכ-31% יותר משהרוויח הבנק ב-2022. לשם השוואה, הרווחים בשנת 2023 של בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA הסתכמו ב-23 מיליארד דולר, של וולס פארגו WELLS FARGO & CO ב-30 מיליארד דולר, ושל סיטיגרופ CITIGROUP ב-40 מיליארד דולר.
ברבעון הרביעי לעומת זאת הבנק הציג ירידה בתוצאות - ההכנסות הסתכמו ב-9.3 מיליארד דולר והרווח למנייה ב-3.04 דולר, לעומת הרבעון המקביל בו דיווח הבנק על הכנסות של 11 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.57 דולר. חשוב לציין שהבנק הכיר בהוצאה חד פעמית בסך 2.9 מיליארד דולר במהלך הרבעון עקב תשלום לתאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות, כאשר התאגיד גבה תשלום גם מהבנקים האחרים בשביל לכסות על החילוץ של הבנקים שקרסו - סיליקון ואלי וסיגנצ'ר. ללא ההוצאה החד פעמית הזו, הרווח למנייה היה עומד על 3.97 דולר, בעוד צפי האנליסטים היה לרווח למנייה של 3.35 דולר. ג'יי פי מורגן נסחר לפי שווי של 551 מיליארד דולר עם מכפיל רווח עתידי של 12.
בנק אוף אמריקה דיווח על הכנסות של 22 מיליארד דולר ורווח למנייה של 70 סנט ברבעון הרביעי, זאת לעומת צפי האנליסטים שהיה להכנסות של 23.7 מיליארד דולר ולרווח למנייה של 53 סנט. גם בנק אוף אמריקה שילם לתאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות, כאשר הוא שילם סכום של 2.1 מיליארד דולר. ההכנסות מריבית ירדו ב-5% מהרבעון המקביל והסתכמו ב-139.9 מיליארד דולר. הבנק נסחר לפי שווי של 287 מיליארד דולר, עם מכפיל רווח עתידי של 11.5.
וולס פארגו דיווח ברבעון הרביעי על הכנסות של 20.48 מיליארד דולר ורווח למנייה של 86 סנט, לעומת צפי האנליסטים שהיה להכנסות של 20.3 מיליארד דולר ורווח למנייה של 86 סנט. ההכנסות מריבית ירדו ב-4.9% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-12.77 מיליארד דולר, מעל הצפי שהיה ל-12.76 מיליארד דולר. הבנק נסחר לפי שווי של 207.8 מיליארד דולר, עם מכפיל רווח עתידי של 12.2.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
