דינה גננסיה אל על
צילום: רונן דבש
דוחות

למרות המלחמה - אל על עם דוחות מצוינים

ברבעון הרביעי החברה הציגה עליה של 21% לצד EBITDAR של 161 מיליון דולר (24% מההכנסות) - וכל זאת על רקע המלחמה והביקושים החלשים; איך אל על עשתה את זה? התשובות בפנים

למרות המלחמה והירידה בביקושים - אל על  אל על -3.51% דיווחה על תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2023 שהיה טוב אפילו מהרבעון המקביל ב-2022 - ההכנסות הסתכמו ב-678 מיליון דולר, 21% יותר מהרבעון המקביל בו ההכנסות הסתכמו ב-561 מיליון דולר. ה-EBITDAR הסתכם ב-161 מיליון דולר (24% מההכנסות) לעומת 102 מיליון דולר (18% מההכנסות ברבעון המקביל).

המנכ"לית דינה בן טל גננסיה נבחרה לאחת מאנשי השנה של ביזפורטל, והדוחות של החברה הם עוד עדות לכך שהבחירה הייתה נכונה. גננסיה הגיעה לועידת ההשקעות של ישראל לקבל את הפרס ולשוחח על החברה.

 

אז למרות המלחמה - איך אל על הציגה תוצאות כאלה?

החברה ייחסה את העלייה ברווחים למספר גורמים: גידול בפעילות ובקיבולת המוצעת (ASK), התאמת תמהיל היעדים הכוללת התמקדות ביעדים המבוקשים, ירידה במחיר הדלק שחסכה כ-17 מיליון דולר לחברה, עלייה משמעותית בשיעור הטסת המטען עד כדי הכפלת ההכנסה מהרבעון המקביל אשתקד ושימור ההתייעלות מתקופת הקורונה שמשמעותה הגברת הפעילות תוך צמצום הוצאות.

בנוסף, החברה ציינה שבניגוד להערכות, החברה חוותה עלייה בביקושים: "בצל המלחמה, על אף הירידה בביקוש הכללי לטיסות וצמצום הפעילות בנתב"ג, חוותה החברה עליה בביקושים לטיסותיה, באופן שמאפיין את עונת הקיץ, בין היתר עקב הפסקת פעילותן של מרבית החברות הזרות, וגם הודות ליכולת של אל על לבצע התאמות נדרשות על מנת לתת מענה לאלפי נוסעים", מסרה החברה.

שימו לב למשפט המודגש - אל על נשארה בין החברות היחידות בנתב"ג, בשפל פעלו בנתב"ג רק 6 חברות תעופה, ואל על הייתה הגדולה ביותר בינהן. בנוסף, כנראה שאחד הגורמים הכי משמעותיים בתוצאות הטובות של אל על הוא הקווים לארה"ב.

כתבנו כאן בזמן אמת על העלאות המחירים של אל על. העלאות המחירים בכל הקווים של אל על תפסו כותרות כמעט בכל מקום בתחילת המלחמה, אבל אנחנו הדגשנו את הקווים לארה"ב, שגם לפני המלחמה כבר היו הקווים הכי רווחיים, וזה לא אנחנו אומרים, החברות האמריקאיות אמרו את זה - בדוחות הרבעון השלישי שלה, אמרה יונייטד  UNITED AIRLINES  שהיא מצפה לרווח למניה של 1.8 דולר ברבעון האחרון אם הטיסות לישראל יחזרו בנובמבר ו-1.5 דולר אם הן לא יחזרו כלל השנה, וזה בהשוואה לצפי בוול סטריט (לפעילות שגרתית) של 2.09 דולר למניה. כלומר, הקווים לישראל משפיעים על רבע מהרווחים - זה ממחיש בצורה ברורה כמה הקווים האלה רווחיים.

וגם אל על נהנית מהרווחים האלה, ועם תחילת המלחמה וביטול הטיסות של החברות הזרות היא העלתה את המחירים, בין 30%-50%, וסביר להניח שזה היה תורם משמעותי לשורת הרווח של החברה ברבעון.

למרות התוצאות החיוביות - התחרות צפויה לחזור

אנחנו כבר לא במצב של 6 חברות תעופה בנתב"ג. מספר חברות תעופה סדירות גדולות כבר חזרו וסביר להניח שגם חברות הלואו קוסט יחזרו בקרוב, וזה כמובן צפוי להשפיע על התחרות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"כאמור לאור המלחמה מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו את הפעילות הטיסתית שלהן בישראל. חלק מאותן חברות תעופה זרות חזרו או צפויות לחזור לפעילות בישראל בשנת 2024 כאשר, על פי פרסומים שונים, מעריכה החברה כי חזרתן לפעילות של החברות הזרות תתבצע בהדרגתיות תוך הפעלה חלקית של תדיריות וקווים. בשלב זה מעריכה החברה, כי על רקע הימשכות המלחמה, לא ניתן להעריך את מועד והיקף חזרתן לפעילות בישראל של חברות התעופה הזרות בשנת 2024", מסרה החברה.

 

הנתונים הכספיים לשנת 2023

הכנסות החברה בשנת 2023 הסתכמו בכ-2.5 מיליארד דולר, גידול של 26% בהשוואה להכנסות בשנת 2022, שהסתכמו בכ-2 מיליארד דולר. הרווח לפני מס בשנת 2023 הסתכם בכ-125 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד לפני מס של כ-14 מיליון דולר בשנת 2022. 

 

ה-EBITDAR של החברה בשנת 2023 הסתכם בכ-556 מיליון דולר (כ-22% מסך ההכנסות), וזאת לעומת EBITDAR של כ-349 מיליון דולר (כ-18% מסך ההכנסות) בשנת 2022.

הוצאות המימון נטו בשנת 2023 הסתכמו בכ-142 מיליון דולר, לעומת הוצאות מימון בהיקף של כ-127 מיליון דולר בשנת 2022. תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת הסתכם בסך של כ- 455.5 מיליון דולר לעומת תזרים של כ- 312.9 מיליון דולר אשתקד. הגידול בסך של כ- 142.6 מיליון דולר בפעילות השוטפת, נובע בעיקר מהשיפור בתוצאה העסקית.

תגובות לכתבה(35):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 31.
    לאה 02/03/2024 22:07
    הגב לתגובה זו
    בעלי קיבל צו 8 ואנחנו היינו ב07 לאוקטובר במסע בחו"ל שתכננו זמן רב ניסינו לארגן טיסה לארץ במיידי ואף חברה לא הסכימה להטיס אותנו תנחשו מי כן הסכים - אל על ולא רק שהסכימו . המחיר היה זול משמעותית והשירות כל הטיסה היה מעולה מגיע לאל על כל התודות לאה קרמר
  • 30.
    יא 01/03/2024 20:35
    הגב לתגובה זו
    הם מנצלים את זה שאין הרבה חברות תעופה שטסות לישראל, ולכן מעלה את המחירים אין מה להתפלא
  • 29.
    אחד שיודע 01/03/2024 20:12
    הגב לתגובה זו
    יש כאלו שנלחמים, ויש כאלו שעושים כסף כשהדם נשפך ברחובות… אל על לא טסה בשבת כשעשרות אלפי לוחמים רצו לחזור הביתה אבל העלילה, השלישה , רבעה וחימשה את מחירי הטיסות כאשר נשארה פה לבד. ציונות אמיתית , של חרדי שכבעלי החברה חושב רק על כסף!!! כמו כל יהודי גלותי
  • 28.
    נוסעים צבועים , התחננו שיבואו לחלץ אותם מכל המקומו 01/03/2024 15:01
    הגב לתגובה זו
    נוסעים צבועים , התחננו שיבואו לחלץ אותם מכל המקומות בעולם אחרי שהחברות הזרות הפסיקו לטוס ושמו פס על הנוסעים .אותה מביעות חוזרת כל פעם שיש קורונה, כשיש צונמי, כשהר געש מתפרץ או כשהתאומים בניו יורק נופלים.המחירים שנגבו הם מחירים לדקה האחרונה או לימים האחרונים ולכסאות האחרונים בטיסות . ובמקרה הספיציפי אל על עקפה את המודלים הרגילים של פרופילי מכירות והשאירה מחירים סבירים ביחס למועד קרוב לטיסה שידוע שהמחיר עולה ועולה . אחרי כל זה הנוסעים המבועים לא יודעים לבוא ולומר תודה לחברה היחידה שידעה להטיס אותם במצב שכל חברה בעולם לא מעזה להטיס ומצב בו טייסים פשוט מסרבים להטיס מטוס . אז במקום להעריך ולומר תמיד אל כל ותמיד ישראלי מסובבים את הגב ואף מתבטאים בבוגדנות לחברה שהטיסה אותם למרות הכל . אז אני אומר להם תתביישו לכם ושהמילה יחד ננצח לא תעלה על דל שיפתותיכם הצבועות.
  • 27.
    יניב 01/03/2024 11:42
    הגב לתגובה זו
    איך לא יציגו רווחים שיש מונופול. ממש חכמה גדולה
  • 26.
    ליאור 29/02/2024 21:23
    הגב לתגובה זו
    איך אל על עשתה את זה . פשוט היחידה שהמשיכה לטוס כאשר כל החברות הזרות הפסיקו לטוב לארץ . ומצאה לנכון לאנוס אותנו האזרחים המחירים מופקעים בעקבות המונופול המזדמן שלה . רק היא טסה אז המחירים בשמים
  • 25.
    בן 29/02/2024 17:39
    הגב לתגובה זו
    למה אל על מרויחה בזכות זה שהיא לא טסה בשבת כל הברכה של האדם נימצא בשמירת שבת קודש
  • מריה 29/02/2024 21:13
    הגב לתגובה זו
    במקום לשדוד אותנו
  • 24.
    דניאל 29/02/2024 16:53
    הגב לתגובה זו
    חזרנו מניו יורק עם ילד חולה הצוות יצא מגדרו לעשות הכל שיהיה לנו נוח אין דברים כאלה תודה רבה משפחת דגן
  • 23.
    חן 29/02/2024 16:52
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד !
  • רואים שאתה לא מבין כלום (ל"ת)
    בן 29/02/2024 19:21
    הגב לתגובה זו
  • שימי 29/02/2024 18:33
    הגב לתגובה זו
    אין תחרות, חברות זרות לא טסות. אז אל על מנצלת את המצב ומפקיעה מחירים
  • 22.
    מאור 29/02/2024 16:51
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד ! אנחנו טסים אל על תמיד ותומכים בכחול לבן
  • חחחח...חברה של שודדים (ל"ת)
    בן 29/02/2024 19:21
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    דורון 29/02/2024 16:45
    הגב לתגובה זו
    כשאין תחרות והמחירים מאמירים, מי שרוצה לטוס רואה בעיקר את אל על או אולי רק את אל על. זו מנצלת את המצב וגובה מחירים גבוהים (חוקי הכלכלה הבסיסיים) ולכן התוצאות הטובות.
  • 20.
    שאול 29/02/2024 15:22
    הגב לתגובה זו
    הם ששחטו את אל על . באה מנכ"לית מקצועית בלי כנפי טיסה נוצצים והעסק התהפך לטובה . מסקנה מתבקשת - ברור שזה מה שצריך לקרות בכנסת ובממשלה . לסלק את הזוהמה .
  • 19.
    הגידול בהכנסות בגלל עלייה במחירי הטיסות, הכל על חשבוננו (ל"ת)
    גד 29/02/2024 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    לא טסנו ולא נטוס אל על (ל"ת)
    דני 29/02/2024 14:25
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    הכותרת צריכה להיות ״בזכות המלחמה״ דוחות מצוינים למונופו (ל"ת)
    יוני 29/02/2024 13:51
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    איפכא מיסצברא 29/02/2024 13:45
    הגב לתגובה זו
    רווחי השיא של אלעל הם לא למרות המלחמה אלא בגלל המלחמה ובגלל הגישה החזירית שלהם שניצלו היעדר תחרות ולא הסתפקו בתפוסה גבוהה אלא העלו מחירים באופן משמעותיאח"כ יבואו בטענות רק לחברות המזון...
  • 15.
    אנונימי 29/02/2024 13:22
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לפחות עשינו סיבוב של מניות
  • 14.
    חזירים תאבי בצע 29/02/2024 12:45
    הגב לתגובה זו
    פשוט בושה לנצל מצוקה של אזרחים בשביל בצע כסף את הדוח הזה נזכור להם לעומי עד. החברה הזאת תפשוט רגל
  • 13.
    דני 29/02/2024 11:50
    הגב לתגובה זו
    דוודקא בגלל המלחמה החליטו להרוויח על האזרחים הישראלים כי יש להם כמעט מונופול בארץ.
  • 12.
    תתביישו אלעל 29/02/2024 11:43
    הגב לתגובה זו
    ברגע שיהיו חברות זרות לא נטוס איתכם חלאות
  • 11.
    לא למרות - בגלל המלחמה - ניצלו את הישראלים בושה (ל"ת)
    כלכלן 29/02/2024 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    בן 29/02/2024 11:11
    הגב לתגובה זו
    פלא שיש להם דוחות מצויינים, גם לא הייתה תחרות, וגם מכרו לנו כרטיסים במחירים מופקעים. לא הייתה לנו ברירה כשצריך לנסוע להתפרנס בחו"ל. נבוא חשבון עם החברת פח השיילוקית הזו אחרי המלחמה. אני ועוד אנשי עסקים נשלח אותם לטוס רק עם כל הדבילים שמתרגשים מדייל ישראלי.
  • 9.
    הטובים לטיייח 29/02/2024 10:55
    הגב לתגובה זו
    נראה אותם רווחיים שיחזרו הטיסות הזרות
  • 8.
    כלכלן 29/02/2024 10:42
    הגב לתגובה זו
    איתם חשבון בסיום המלחמה
  • 7.
    דוד 29/02/2024 10:38
    הגב לתגובה זו
    מאז תחילת המלחמה, גבו ועדיין גובים מחירים גבוהים בעשרות עד מאות אחוזים מימים רגילים. הבושה מהם והלאה! מקווה שעם ישראל לא יטעה ויפול למלכודת שלאל על איכפת מהנוסע הישראלי!
  • 6.
    SAM 29/02/2024 10:34
    הגב לתגובה זו
    היעדר תחרות כי חברות זרות ביטלו את הטיסות. מחירים מופקעים...
  • 5.
    כלכלן בכיר 29/02/2024 10:29
    הגב לתגובה זו
    חברה חזירית ונצלנית. בשעה הקשה ביותר למדינה מפקיעה מחירים ביחד עם רמת שירות של פח אשפה. נחזיר את החברה לגודלה הטבעי מיד כשיחזרו החברות האחרות לטוס לישראל.
  • 4.
    2000 $ לניו יורק 29/02/2024 10:26
    הגב לתגובה זו
    מדינה במצור וגזרת קופון על סבל האזרחים , ולא בטוח כי ישובו כלל USA והמהגרים שולחים הבייתה אקספרס מטוסי מטען יסבו בואינג.
  • 3.
    הנשדד הממש לא מתמיד 29/02/2024 10:21
    הגב לתגובה זו
    לא נשכח ולא נסלח. טיסות בחורף לאירופה 2000 שקל מינימום !! טיסות שוויז אייר הציעו ב-150 שקל כשטסו פה. שדדו אותנו ורמסו אותנו בזמן מלחמה. לא נשכח ולעולם לא נסלח!
  • 2.
    מריה 29/02/2024 10:03
    הגב לתגובה זו
    על מנת להתחרות ולשרת את אוכלוסיית המדינה
  • 1.
    נבוא איתם בחשבון 29/02/2024 09:55
    הגב לתגובה זו
    בשעתה הקשה של המדינה, שאלפי אזרחים תקועים בחול חיילים נקראים בצו 8 לקחו אלפי דולרים לכיוון. אין בושה גדולה מזה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



נבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץנבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץ

לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם

לאומי הצליח "לגנוב" את המימון לקיסטון - יממן את שותפות אגד בעסקה שתכניס לבנק כ-100 מיליון שקל בשנה והרווח עלייה יהיה כ-30 מיליון; וגם איך שה שהבטוחה ההדרת - חברת אגד שווה פחות לביטחון מהדירה שלכם?

ליאור דנקנר |

קיסטון קיסטון אינפרא -1.11%  , בעלת השליטה בקבוצת אגד, משלימה מימון מחדש בשותפות אגד, כשבנק לאומי מוביל מימון בהיקף של כ-1.75 מיליארד ש"ח בחיתום מלא. קיסטון נסחרת סביב ה-10 שקלים. מתחילת החודש היא עולה ב-2.2%, מתחילת השנה היא קפצה ב-74.8%, וב-12 החודשים האחרונים היא עלתה ב-71%. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.9 מיליארד ש"ח.

המהלך מחליף שני הסכמי מימון נפרדים שהיו בעבר, וכל אחד מהם נשען על קונסורציום של כמה גופים מממנים. כעת המימון מתרכז בבנק אחד ובהסכם אחד, מה שמפשט את ניהול החוב בשוטף.

המימון החדש מיועד למחזור החוב הקיים, והוא כולל גם מסגרת למימון רכישת יתרת 13.2% מאגד במסגרת אופציית ה-PUT השנייה והאחרונה, שצפויה בפברואר 2026. מבחינת השותפות, זה גם מייצר מסגרת מימון מראש לאירוע המימוש, ולא רק מחליף חוב קיים.


מה הריבית האפקטיבית ולמה היא גבוהה יותר ממשכנתא

הריבית האפקטיבית המשוקללת בעסקה עומדת על כ-6% נכון להיום. חלק משמעותי מהחוב בריבית משתנה, כך שאם סביבת הריבית יורדת, גם עלות המימון עשויה להתעדכן כלפי מטה לפי התמהיל בפועל.

כדי להבין איך מתקבל המספר צריך להסתכל על ריביות הבסיס ועל מרווחי האשראי שמתווספים אליהן. חלק מההלוואה בריבית פריים, חלק בריבית בסיס שקלית או צמודה שמחוברת לשוק האג"ח, ובמסלול הצמוד נכנסת גם ההצמדה למדד שמעלה את העלות האפקטיבית כשמגלמים אינפלציה. סיכוי טוב שהריבית תרד בהמשך השנה הבאה. אם בנק ישראל אכן יוריד את המשכנתא בלפחות 0.5%, הריבית על החוב תרד ל-5.5%.