רונן מנחם מיטל בר דוד
צילום: יחצ

מפלגת הלייבור מפנה עורף לתעשיית הנפט בים הצפוני

אין דבר יותר קבוע מהזמני? חשש מהארכת היטל מס מעיב על חברות הנפט והגז הטבעי בים הצפוני

זה החל במלחמה באוקראינה. אספקת הגז הטבעי מרוסיה, שבתחילת העשור הגיעה ל- 140 מיליארד מ"ק בשנה (פי 7 מתפוקת השדות הישראליים תמר ולוויתן יחדיו) נותקה, המחירים זינקו ובעקבותיהם קפצו תעריפי גז הבישול, החימום והחשמל באירופה (ובבריטניה בפרט). אך בכלכלה, כמו בכלכלה, היה מי שיצא נשכר: חברות האנרגיה, שרווחיהן האמירו בחדות, בעוד הצרכן מתמודד עם עליית האינפלציה והריבית. ממשלת בריטניה, בהנהגת השמרנים, הודיעה בתגובה על צעד חירום דרסטי: הטלת היטל זמני ל-5 שנים (עד שנת 2028), בשיעור של 35% על כל חבית אנרגיה (נפט וגז טבעי) שמופקת בים הצפוני הבריטי; זאת, בנוסף למס החברות בשיעור של 40% ובסך הכל מס אפקטיבי כולל של 75%. כנגד ההיטל החדש הותר לחברות לנכות 80% מהשקעותיהן המותרות בפיתוח נכסי גז ונפט (לא כולל עלויות סילוק ומימון), כדי לתמרץ אותן להמשיך להשקיע בפיתוח המאגרים. אולם, ההיטל הנוסף בגובה 35% אינו ניתן לקיזוז מול הפסדים מוכרים לצורכי מיסוי. על פי כתבה באתר Energy Voice, הממשלה העריכה שההיטל יניב  לה כ- 10 מיליארד ליש"ט בשנה, לטובת סובסידיות למשפחות מעוטות יכולת; על פניו, מדובר בצעד "פופוליסטי" שנועד להקל על מצוקת משקי בית רבים, אך המצב הכלכלי שנוצר בממלכה הבריטית אינו פשוט ולפי הסקרים הנוכחיים, בבחירות הבאות לפרלמנט (בשלהי ינואר 2025) מפלגת הלייבור, ששלטה בבריטניה עשורים רבים, תחזור לשלטון. ראשי הלייבור כבר הכריזו כי ההיטל כנראה לא יהיה 'זמני', אלא יוארך ואף יוכבד לשיעור של .78% והעניין הפך לחלק מרכזי בתעמולת הבחירות של המפלגה.  בעצרת של המפלגה בבירת סקוטלנד, גלזגו, בתחילת השבוע, המסר היה שעל הממלכה לשנות מקצה לקצה את גישתה כלפי הים הצפוני, לו עתודות אנרגיה פוסילית ניכרות וסיפק לממלכה עשרות שנים מקור אנרגיה זמין וזול יחסית.  לדבריהם, בעידן האנרגיה החדש, יש צורך דווקא לחזק את התחום החיוני, אך עדיין בשלבי התפתחות ראשונים, של הפרדת ואחסון לטווח ארוך של דו תחמוצת הפחמן הנפלט ממפעלי תעשייה. זאת, במסגרת המאבק בשינויי האקלים הגלובליים והמקומיים והקצנת אירועי מזג האוויר. כמו כן יש לדבר השלכות על ייעול השימושים בקרקע.   נציין כי בסקר שנעשה בקרב משתתפי הכנס השנתי בדאבוס, שוויץ, עלה כי בטווח של עשר שנים יהוו התהליכים שתיארנו איום המרכזי על הכפר הגלובלי והכלכלה העולמית, יותר מכל איום אחר, פוליטי, גיאופוליטי, אינפלציה, הגירת מהגרים ועוד. אלא שלמיסוי בשיעור של 75% יש השלכות על החברות הפועלות בים הצפוני. להערכתנו, ברוב המקרים, תחת שיעור מיסוי כזה, חלק ניכר מההשקעות העתידיות עלולות להתבטל. הדבר לא נעלם מעיני המשקיעים, ששלחו את מחירי חברות ההפקה למחירי שפל. במצב דברים זה, יהיה על החברות למצוא פתרונות יצירתיים כגון מיזוגים ורכישות בענף.  

רונן מנחם הוא כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות. מיטל בר דוד היא אנליסטית מחלקת השקעות ואסטרטגיה, בנק מזרחי טפחות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    זה יהיה תחילת הסוף של בריטניה (ל"ת)
    אמיר 28/02/2024 11:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 28/02/2024 10:43
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי סומך,הסוהו היה הראשון והידרדר אחורנית,דיאנה היתה היחידה שיכלה להוציאם מהנחס האנגלי,לפוטסי אני לא מתקרב,ועוד איך המלצה
  • 1.
    ילדי ישראל 28/02/2024 10:23
    הגב לתגובה זו
    מיסוי מקטין היצע ומעלה מחירים . העניים נענשים . לעשירים זה לא מזיז . הממשלה מפסידה . אף אחד לא ישקיע ב75-78% מס בים הצפוני . עלות ההפקה וסיכון תיפעולי גבוהים .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social