דניאל שרייבר ושי וינינגר למונייד
צילום: קרדיט בן קלמר
דוחות

למונייד הכתה את ציפיות האנליסטים, אבל התחזית מורידה את המניה ב-15%

ההכנסות והרווח הגולמי רשמו זינוק, הפסד ה-EBITDA התכווץ והדוחות טובים, אלא שהחברה צופה כי היא תכפיל את הוצאות השיווק בשנה הקרובה כדי לקבל עלייה של 50% בפרמיות השנתיות. שי וינינגר: "שנה מעולה באחת השנים הקשות לענף הביטוח"
איציק יצחקי | (1)

ההכנסות של חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד, המונעת על ידי בינה מלאכותית, גדלו ברבעון הרביעי של 2023 ב-31% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והרווח הגולמי זינק ב-165% בעוד שהפסד ה-EBITDA וההפסד נטו התכווצו ב-44% ו-33% בהתאמה. לכאורה, מדובר בדוחות טובים, אלא שהמניה, שעלתה אתמול ביותר מ-8% במהלך המסחר יורדת במסחר המאוחר ב-15%. הסיבה: התחזית. למונייד צופה עלייה של 50% בסך הפרמיות השנתיות, אבל היא מציינת שזה ידרוש את הכפלת הוצאות השיווק ועתיד להשפיע על שורת ההפסד החשבוני בשנה הנוכחית. כאמור, למונייד צופה ב-2024 להוסיף ל-IFP סך הפרמיות השנתיות 50% יותר ונראה כי היא הולכת לשנה מאתגרת. האתגר של החברה ב-2024 יהיה הגברת הצמיחה, תוך המשך המאמצים להקטנת הפסד ה-EBITDA. את האתגר הזה מתכוונת החברה לצלוח בעזרת תשתית הבינה המלאכותית שאחראית על הורדת ה-ratio loss וכן הגברת האוטומציה והיעילות התפעולית. המשך השיפור בשני האפיקים הללו צפוי לאזן את הגידול בהוצאות השיווק. לצד זה, צריך להזכיר שבמהלך ארבעת הרבעונים האחרונים, החברה עברה את צפי הרווח למניה. החברה רשמה הכנסות של 115.5 מיליון דולר ברבעון שהסתיים בדצמבר 2023, 2.13% יותר מהצפי ובהשוואה להכנסות של 88.4 מיליון דולר לפני שנה. החברה דיווחה על הפסד למניה של 0.61 דולר כשצפי האנליסטים עמד על הפסד של 0.8 דולר (לפני שנה עמד ההפסד על 0.93 דולר למניה). היא דיווחה על הכנסות של 115.5 מיליון דולר לעומת הצפי עמד על 111.71 מיליון דולר. מניית למונייד עלתה השנה בכמעט 35%, כשהחודש זינקה בשיעור של 37%. מחיר המנייה עומד על 21.7 דולר. זה עדיין פחות מהשיא בשנה האחרונה, שעמד על 24.81 דולר במהלך יולי האחרון. שי וינינגר, מייסד שותף ונשיא למונייד: "תוצאות הרבעון הרביעי סוגרות שנה מעולה ללמונייד, בעוד שזו הייתה אחת השנים הקשות ביותר לענף הביטוח העולמי. הטכנולוגיה שלנו ממשיכה ללמוד ולהשתפר, ומאפשרת לנו להעריך סיכונים בצורה מדויקת יותר תוך הורדה משמעותית בעלויות התפעול".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה החברה מפסידה כל כל הרבה?? (ל"ת)
    שאלה 28/02/2024 13:15
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.