ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT
דוחות

תחיית המתים? ביונד מיט מזנקת ב-74% לאחר הדוחות למרות פספוס בשורת הרווח

החברה הציגה פספוס משמעותי בשורה התחתונה והתרחבות ההפסד לעומת השנה הקודמת, בנוסף להורדת התחזית להמשך; למרות התוצאות הגרועות המניה מזנקת על רקע הכנסות גבוהות מהצפוי, והודעת המנכ"ל על צעדי התייעלות והתמקדות בהגדלת הרווחיות
גיא טל | (3)

מניית חברת ביונד מיט  BEYOND MEAT  הייתה להיט לאחר הנפקתה אי אז בשנת 2019, אז הגיעה למחיר שיא של 234.9 דולר למניה. מאז החלומות התנפצו על קרקע המציאות ומניית החברה התרסקה יחד איתם לרמה של פחות מ-7 דולר למניה. עם סיום יום המסחר אמש נסחרה המניה תמורת 7.52 דולר למניה, אולם מיד לאחר פרסום הדוחות היא החלה לזנק עד 103% בשיא, ולבסוף סיימה את המסחר באפטר מרקט במחיר של 13.09 דולר, או זינוק של 74%. האם החברה (והמניה) חוזרת לחיים?

חברת ביונד מיט מייצרת תחליפי בשר שנחשבים קרובים למדי לטעם המקורי, אך כנראה לא משהו שהצדיק שווי של עשרות מיליארדי דולרים. החברה פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי בו הפסידה 155 מיליון דולר או 2.4 דולר למניה בהשוואה להפסד של 66.9 מיליון דולר או 1.05 דולר למניה ברבעון המקביל. ההכנסות נטו ירדו ל-73.7 מיליון דולר לעומת 79.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. מדובר בפספוס גדול בשורה התחתונה והפתעה חיובית בשורה העליונה, שכן האנליסטים ציפו להכנסות של 66.7 מיליון דולר ולהפסד של 89 סנט למניה. החברה פרסמה צפי להכנסות של 315 עד 345 מיליון דולר בשנה הפיסקלית לעומת צפי האנליסטים ל-344.5 מיליון דולר. גם פה אמצע הטווח הוא הרבה מתחת לציפיות.

המכירות בחנויות ירדו ב-23% עקב מבצעים ברשתות השווק ומעבר הלקוחות למוצרים זולים יותר. המכירות למסעדות ירדו ב-26%, עקב מבצע גדול בשנה הקודמת שהקפיץ את המכירות ברבעון המקביל. נקודת האור היחידה מבחינת מכירות היו השווקים הבנלאומיים, שם טיפסו המכירות ב-34% הודות למוצרים חדשים ומכירות חזקות ברשתות השווק באירופה. בנוסף, חלק לא מבוטל מההפסד נובע מהתאמות חד פעמיות של פחת בנכסים קיימים (קרוב ל-100 מיליון דולר). 

אז אם החברה ממשיכה לאכזב למה המשקיעים מתלהבים? מלבד ההפתעה בשורת ההכנסות והעובדה שחלק גדול מההפסד מיוחס להפחתות חשבונאיות חד פעמיות, כנראה היו אלו הבשורות של המנכ"ל אית'ן בראון בשיחת הוועידה שלאחר הדוחות ביחס לשינויים התפעוליים הצפויים: "התוכנית שלנו לשנת 2024 כוללת צעדים להפחתה חדה בהוצאות התפעול ובשימוש במזומן; פעילות תמחור והתאמה גודל הייצור, שניהם כתמיכה בהרחבת המרווחים".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מממ 29/02/2024 13:48
    הגב לתגובה זו
    מי יקנה סטייק מפלסטיק .במחיר של סטייק? שאתם משקיעים תחשבו אם אנשים בכלל יצטרכו את המוצר..לא אתם...רוב האנשים ...
  • 2.
    אל תאכלו רעל (ל"ת)
    איתי תוהה 29/02/2024 09:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שכחתם שורט סקוויז (ל"ת)
    אמיר 29/02/2024 08:18
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social