דייסון שאבה את כל המתחרים; בהתחלה היא כמעט פשטה רגל
תל אביב, סוף שנות השבעים. עיר אפורה שנשפכת אל הים. כנער מתבגר היו שתי מטלות עיקריות בבית ששנאתי: לשאוב אבק ולצפות סדינים. משימת ניקוי האבק היתה המעיקה ביותר. תמיד הגיע השלב שבו שקית שואב האבק התמלאה, והיה צריך לרוקן או להחליף אותה, בשלב הזה, כל האבק שנאגר היה מתפזר על פני הבית, ואז היה צריך להתחיל מחדש, ממש מלאכה סיזיפית.
באותן השנים בדיוק ג׳יימס דייסון מצא את עצמו מוטרד מאותו העניין. דייסון, ממציא ויזם בריטי, ניסה ליצור שואב אבק שלא ייסתם על ידי האבק, ולא יזדקק לשקיות. במשך חמש שנים שקד על פיתוחו בחצר הבית שלו. עד 1981 דייסון ייצר יותר מ-5,000 סוגי אב-טיפוס לשואב אבק המבוסס על טכנולוגיה שונה לגמרי, המכונה "ציקלון", שיתרונה היה בכך שעוצמת השאיבה לא נחלשה גם כששואב האבק התמלא.
ג'יימס דייסון - מחובות להון גדול (קרדיט:ויקיפדיה)
דייסון כלל לא רצה להקים חברה לשואבי אבק, אלא ביקש למכור את המצאתו לאחת היצרניות הגדולות, ובראשן - 'הובר' הבריטית, שהיתה אז השולטת בשוק. אלא שמהר מאד גילה שהובר אינה מעוניינת בשואב אבק נטול שקיות, משום שמכירת השקיות הניבה לה הכנסה שנתית נאה, שהוערכה אז בכ-500 אלף דולר לשנה.
בספרו כתב דייסון "חשבתי לעצמי: כן, אני קטן, אין לי כסף ואני בחובות, אבל יש לי רעיון". דייסון היה אובססיבי עם הרעיון שלו, נקלע לחוובת גדולים וכמעט פשט רגל. הוא הקים חברת שואבי אבק משל עצמו, שנשאה את שמו, וניסה לשווק את המוצר החדשני שפעל בשיטת הציקלון בחנויות בבריטניה ובשאר העולם. פריצת הדרך התרחשה רק ב-1993, כשרשת חנויות הכלבו היוקרתית ג'ון לואיס השתכנעה לשלב את המוצר בחנויותיה.
במקביל יזם ישראלי שעבד בחנות חשמל צבי כהן טס לתערוכה בגרמניה אהב את המוצר וחתם הסכם להפצתו בישראל.
פריצת הדרך השנייה התרחשה ב־2002, כאשר דייסון פיתח שואב אבק ראשון ללא שקית החלפה. השואב החדש נגס בנתח השוק של הובר, ועקף אותו ב־2005 כשחצה את 20% מנתח השוק של השואבים בעולם מול 13% של הובר, שהועמדה למכירה, לאחר שאיבדה את מעמדה כמונופול. חברת דייסון כבשה את השוק, קיבעה את מעמדה כהובר החדשה, ובשנת 2020 הוכתר ג'יימס דייסון בידי ה"סאנדיי טיימס" כאדם העשיר ביותר בבריטניה, עם הון מוערך של כ-16.2 מיליארד ליש"ט.
שואבים רובוטיים, שואבים אלחוטיים
מה סוד ההצלחה של דייסון? לפני שלושה עשורים, הכיל תחום שואבי האבק רק שואבים שהיו מחוברים לחשמל, ונגררו מחדר לחדר כשחוט חשמל ארוך נשרך מאחוריהם. בתחילת שנות האלפיים החלו להיכנס לשוק השואבים הרובוטיים, שידעו למפות את איזור השאיבה, לצאת לשאוב במועדים מתוכננים מראש, ולחזור בסיום השאיבה (או הסוללה...) לעמדת הטעינה. המובילה בשוק השואבים הרובוטיים היתה חברת iRobot, שהתמודדה בעיקר מול חיקויים סיניים.
דייסון לא התמודדה בשוק הזה, אלא פיתחה במקביל מוצר אחר - השואבים האלחוטיים, שנכנסו לשוק לפני כעשור, וכפי שהסתבר – כבשו אותו בסערה. בניגוד לדור הקודם של שואבי האבק, מדובר בשואבים קלי משקל, בתצורת מטאטא (מקל), שקל מאד להשתמש בהם באופן שוטף ויומיומי, גם ללכלוכים קלים, וכך הם הפכו למוצר חיוני בכל בית, לצידו, או במקומו, של שואב האבק המסורתי.
הבשורה הנוספת היתה הסוללה החדשנית שייתרה את הצורך בחיבור לחשמל בעת השימוש בו. ההצלחה העיקרית של דייסון שייכת למוצר מעולה שהתגבר על בעיות שהיו בתחום הביא מוצר חדשני ולכן ניצח נצחון מוחץ
הצלחה גדולה בישראל
בישראל, מדינה שידועה בכך שהיא מזדרזת לאמץ חידושים טכנולוגיים, כניסת השואבים האלחוטיים היתה מהירה במיוחד. שלוש שנים אחרי ההשקה, בשנת 2018, הפכה קטגוריית השואבים האלחוטיים למובילה עם 65% מהשוק, השואבים החשמליים היו 18% בלבד, והשואבים הרובוטים - הלהיט של תחילת שנות האלפיים - צנחו ל-17% מהשוק. הנתון מדהים אם נזכור כי נתח השוק של השואבים האלחוטיים עמד שנתיים קודם לכן על 20 אחוז בלבד.
ההצלחה של השואבים האלחוטיים בעולם דחקה מהשוק את השואבים הרובוטיים, והביאה לקריסתה של חברת iRobot שהפסידה 500 מיליון דולר בשנתיים וחצי האחרונות. משווי שוק של 3.4 מיליארד דולר בשנת 2019, ירדה ל-340 מיליון דולר בלבד, כאשר עתידה לוט בערפל, לאחר שבוטלה עיסקת רכישתה בידי אמזון.
ל-iRobot שהיה המוצר הבולט והחדשני לפני עשור היתה עדנה קצרה מאד. השואבים האלחוטים מחקו כמעט לחלוטין את קטגוריית השאיבה הרובוטית זמן קצר יחסית אחרי הקמתה.
בישראל נמכרים מידי שנה למעלה מ-30,0000 שואבי אבק במחזור כולל של כ 550 מיליון שקל. שוק השואבים האלחוטים מוערך במעל ל-65% ובתוכו יש לדייסון שליטה כמעט מוחלטת. קיימים שואבים אלחוטים שמחירם כמחצית מזה של דייסון ועדיין ,יש מותג ברור ומוביל עם נתח שוק של מעל 60%
שואבי האבק של דייסון הם מוצר כה מצליח - בעולם כולו וגם בישראל - עד שבבתים רבים כבר מדובר עליו כשם גנרי לשואב אבק אלחוטי. בבריטניה, למשל, היה נתח השוק של דייסון (לפי מספר משתמשים) הגבוה ביותר בכל הקטגוריות. גם בארץ דייסון שולטת באופן מוחלט בתחום, הרבה יותר מכל מוצר חשמלי אחר.
עשוי טיפה להעליב את מוסד הנישואים אבל במחקרים שנעשו בבריטניה יש לא מעט נשים וגברים שמציינים את דייסון כמוצר שהם לא יכולים בלעדיו, לפני בני הזוג.
גם מגיפת הקורונה העלתה את המודעות לשאיבת אבק וממוצר שעושים בו שימוש אחת לשבוע,הפך הדייסון למכשיר קליל עם שימוש יומיומי לא רק בקרב "חולי הנקיון".
כיאה ליזם שלא נח לרגע, ג'יימס דייסון המשיך ופיתח מוצרים כמו מאווררים, מפשירי חום ומייבשי ידיים. לפני שבע שנים דייסון הציגה את מייבש השיער הראשון מתוצרתה, בעל 13 להבים, חיישן הגנה מכוויות, ופעולה שקטה בהרבה ממייבשי שיער אחרים. המייבש הפך להיט בקרב עשרות מיליוני נשים ברחבי העולם. בשנה שעברה השיקה דייסון גם מחליק שיער מתקדם. כמו בשואבי האבק התצורה מתקדמת והמוצר חדשני ונחשק
ההצלחה לא נעלמה מעיניו של ג'ורג' חורש איש עסקים צנוע וחכם בעל חברת יוניון זכיינית לקסוס וטויוטה, סופר פארם, H&M ואימפריית נדלן. לפני כשנה וחצי רכש 45% מחברת ב.נ.ז.כ היבואנית הרשמית של דייסון, לפי שווי חברה של 80 מיליון שקל. ההצלחה המקומית אגב נבעה בין השאר מטיפוח משווקים מקומיים, כולל תגמול ראוי, וממניעת כניסתו, כמעט לגמרי, של יבוא מקביל.
את ב.נ.ז.כ מנהל אריק בנו של צבי מייסד החברה והוא מקפיד ככל הנראה בקשר ארוך טווח ומיוחד עם הקמעואנים. כך, למשל, קמעונאים גדולים כמו מחסני חשמל, הייטקזון, אפריל, שקם אלקטריק, א.ל.מ, אבי סופר, או סלון חללית, שמרביתם עובדים עם יבואנים מקבילים בתחומי פעילות אחרים, עובדים במוצרי דייסון רק עם היבואן הרשמי. העסקה משתלמת לכולם, משווקים מוצר מצויין ומרוויחים טוב. לכן הרשתות הקמעונאיות מציגות לראווה את מוצרי דייסון ומשקיעות הרבה בנראות בחנויות.
לסיכום, מותג חדשני ונהדר, לצד שיווק נכון, הביאו לשינוי דרמטי בקטגוריית השואבים תוך כמה עשורים, ולהובלה מוחלטת של דייסון בשוק החדש. לקוחות דייסון לא זורקים את הדייסון הישן ומעבירים אותם לבני משפחה מה שמבטיח שיצטרפו לקוחות חדשים מידי שנה. הכי חשוב, המותג מתחדש ומשיק מבחר רב של דגמים חדשים מה שמבטיח רכישות מתמשכות ועתיד מבטיח במיוחד.
- 19.פיני 26/02/2024 08:11הגב לתגובה זוקדימה חברים, יש רק 18 תגובות
- 18.כתבה או פרסומת ? לדעתי פרסומת (ל"ת)פיני 26/02/2024 08:11הגב לתגובה זו
- 17.סיני ברבע מחיר. קצת פחות חזק אבל בסדר גמור. (ל"ת)קניתי חיקוי דייסון 25/02/2024 22:16הגב לתגובה זו
- 16.א 25/02/2024 19:14הגב לתגובה זואו שלא שכחתם, הם פשוט לא שילמו לכם לפרסם אותם כמו הבחור שמשווק את דייסון בישראל. עלק כתבה כלכלית - פרסומת זולה בהסוואה גרועה. מוצרים של SHARK + NINJA - לא פחות טובים והרבה יותר זולים
- 15.יואב 25/02/2024 09:15הגב לתגובה זוכיצד כל שוק השואבים השתנה
- 14.טל 24/02/2024 15:17הגב לתגובה זואבל מאד יקרים
- 13.מעוז 24/02/2024 12:44הגב לתגובה זולא ידעתי שנתח השוק שלהם כזה גדול
- 12.כתבה שחורגת מהאינפורמטיבי לשיווקי על גבול הפרסומת (ל"ת)יוצר אי נוחות 23/02/2024 15:09הגב לתגובה זו
- 11."בישראל נמכרים מידי שנה למעלה מ-30,0000 " מה מה? (ל"ת)זיבי 23/02/2024 10:41הגב לתגובה זו
- 10.טרף את כול השוק ועל הדרך השמיד "פרות קדושות" (ל"ת)דש 22/02/2024 16:10הגב לתגובה זו
- 9.שמואל 22/02/2024 14:43הגב לתגובה זוזה היה השואב שלי תמיד. התמכרתי לדייסון
- נו טוף... 22/02/2024 16:28הגב לתגובה זו...לשואבת שלי (-: תירגעו, כולה שואב. ואני בחרתי במטאטא.
- 8.נעם 22/02/2024 14:33הגב לתגובה זוגם לאיירובוט היה מותג חזק מאוד שנמכר בהרבה כסף, כיום רובורוק הסינית משתלמת יותר ונותנת תמורה יותר טובה לכסף. כיום דייסון הוא המותג החזק אבל כבר מזנבים בו, שיאומי הוציאה שואב ברבע מחיר שעדיין לא טוב כמו דייסון אבל הוא משתפר מהר משנה לשנה ובקרוב העתיד של איירובוט יהיה כמו של הדייסון חוץ מזה, דייסון חברה מדהימה עם מוצרים נהדרים אבל אם הם לא יהיו תחרותיים כולם יקנו דייסון של שיאומי )
- או שהם ישארו האייפון של השואבים (ל"ת)רן 23/02/2024 11:24הגב לתגובה זו
- 7.לא יכולה בלי דייסון (ל"ת)סיגל 22/02/2024 14:24הגב לתגובה זו
- 6.מה הגזענות הזאת נגד האבק. תנו לאבק להתאבק (ל"ת)בן 22/02/2024 14:09הגב לתגובה זו
- 5.אלי 22/02/2024 14:03הגב לתגובה זומותג מופלא. השתלטו על השוק. כל מילה נכונה
- 4.אין על דייסון (ל"ת)סהר 22/02/2024 13:48הגב לתגובה זו
- 3.אופיר 22/02/2024 12:52הגב לתגובה זוזול בהרבה מדייסון ומומלץ לא פחות. אני אמשיך להשתמש בשואב פשוט שעולה 250 ש"ח , לא אלחוטי ובהחלט יעיל. אלה שאין להם מה לעשות עם הכסף, שימשיכו לקנות דייסונים כדי שה אי רובוט לא יהיה לבד
- 2.טלי 22/02/2024 11:47הגב לתגובה זותמיד דייסון לפני כל דבר
- 1.איזה סיפור מקסים (ל"ת)עוז 22/02/2024 11:28הגב לתגובה זו

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.
צ'רלי מאנגר - הפילוסוף העסקי
מאוד השותף של וורן באפט הכיר אותו בשנות החמישים. הוא למד משפטים ועסק בעריכת דין עד שהכיר את האורקל מאומהה, שם גדל גם הוא. מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". לדבריו, "הכי טוב לזכור שרק בגלל שאחרים מסכימים או לא מסכימים איתך לא הופך אותך לצודק או טועה"
צ'ארלס תומאס מאנגר נולד ב-1 בינואר 1924 באומהה, נברסקה הוא גדל במשפחה משכילה - אביו היה עורך דין וסבו שימש שופט פדרלי. מאנגר נפטר ב-28 בנובמבר 2023 בגיל 99, כחודש לפני יום הולדתו ה-100. בילדותו הוא עבד במכולת של סבו של וורן באפט, אם כי השניים לא נפגשו עד שנות החמישים. מאנגר למד מתמטיקה באוניברסיטת מישיגן, אך לימודיו הופסקו כשהתגייס לחיל האוויר במלחמת העולם השנייה, שם שירת כמטאורולוג.
אחרי המלחמה, מאנגר התקבל להרווארד למשפטים אף שהוא לא סיים תואר ראשון - הישג נדיר. הוא סיים בהצטיינות ועבר לקליפורניה, שם הקים משרד עורכי דין מצליח. אבל עולם המשפט לא סיפק אותו. "הבנתי שאני מוכר את השעות הכי טובות שלי לעצמי", הוא אמר. ב-1965 הוא עזב את עריכת הדין והקים שותפות השקעות.
הטרגדיה האישית הגדולה בחייו היתה מות בנו טדי מלוקמיה בגיל 9 ב-1955. מאנגר, שהתגרש מאשתו הראשונה באותה תקופה, היה הרוס. הוא בילה לילות בבית החולים ליד מיטת בנו הגוסס, כשהוא חסר אונים. "זה לימד אותי שיש דברים בחיים שאי אפשר לשלוט בהם, ושצריך להתמקד במה שכן אפשר", הוא סיפר. מאנגר התחתן בשנית עם ננסי בארי ב-1956, וביחד הם גידלו שמונה ילדים.
המפגש עם וורן באפט ב-1959 שינה את חייו. השניים גילו מיד כימיה אינטלקטואלית יוצאת דופן. באפט תיאר את השיחות שלהם כ"אהבה ממבט ראשון - אינטלקטואלית". מאנגר הצטרף לברקשייר האת'וויי ב-1978 כסגן יו"ר, ונהפך לשותף המחשבתי של באפט. הוא השפיע על באפט לעבור מסיגרבאטס (חברות זולות באיכות נמוכה) לחברות איכותיות במחיר הוגן.
- מייקל ברי - הרופא שנהפך למשקיע
- ג'ון פולסון - איש הטרייד הגדול; כשכולם הפסידו הוא הרוויח מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". הוא היה קורא אובססיבי, ולדבריו, "אני עדיין לא פגשתי אדם חכם שלא קורא כל הזמן," אמר. בגיל 90 הוא עדיין קרא שלושה-ארבעה ספרים בשבוע.