פלוס500: ההכנסות ירדו ל-726 מיליון דולר, אבל הכו את התחזית
דוד צרויה, המנכ"ל: "הרחבנו את הפעילות שלנו בשוק החוזים העתידיים בארה"ב, השקנו פלטפורמת מסחר לשוק הריטייל ביפן והרחבנו את פרוטפוליו הרישיונות הרגולטוריים"; נסחרת במכפיל רווח של כ-7
קבוצת הפינטק פלוס500 (Plus500), המפתחת ומפעילה פלטפורמות למסחר במגוון מוצרים פיננסים, פרסמה הבוקר את דוחותיה הכספיים הלא מבוקרים לשנת 2023 לפיהם הכנסות הקבוצה בשנת 2023 הסתכמו ב-726.2 מיליון דולר (ירידה של 13% לעומת 2022). ה-EBITDA לשנת 2023 עמדה על 340.5 מיליון דולר (ירידה של 25%), והרווח הבסיסי למניה הוא 3.17 דולר. כמו כן, הכריזה היום על החזר לבעלי המניות (דיבידנד ורכישה עצמית) בסך של 175 מיליון דולר. במהלך שנת 2023 החברה חילקה בפועל לבעלי המניות מעל ל- 365 מיליון דולר (בסך הכל החזר של כ-2 מיליארד שקל מתחילת שנת 2023 ועד היום).
שווי השוק של החברה כ-1.82 מיליארד דולר ובהינתן רווח אחרי מס ממיצג של כ-240-260 מיליון דולר, המניה נסחרת במכפיל רווח של כ-7 (וזה עוד מבלי להתחשב במזומנים בקופה)
התוצאות המלאות של פלוס 500 (מתוך הדוח)
תוצאותיה השנתיות של החברה היו מעל לתחזיות השוק. נכון לסוף השנה יתרת המזומנים של הקבוצה הינה בסך של 906.7 מיליון דולר לאחר חלוקה של מעל ל-365 מיליון דולר לבעלי המניות במהלך השנה.
- פלוס500: ההכנסות במחצית ירדו ב-28%, בייבאק של 60 מיליון דולר
- פלוס500 עושה 'בייבק' של 101 מיליון ליש"ט מקרן גידור- המניה מזנקת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסה השנתית הממוצעת ממשתמש (ARPU) הגיעה לרמת שיא של 3,116 דולר בשנת 2023 (שנת 2022: 2,966 דולר). בסיס הלקוחות הפעילים (Active Customers) של הקבוצה נותר איתן ועמד על כ-233,037 לקוחות בשנת 2023. בנוסף, למעלה מ-87% מהכנסות ה-OTC נוצרו מלקוחות אשר סחרו באמצעות סמארטפונים או טאבלטים (שנת 2022: למעלה מ-85%), מה שמדגיש את הקדמה הטכנולוגית של Plus500 בכל הנוגע לתחום המובייל והמיקוד שלה בחדשנות. סך ההפקדות של לקוחות הקבוצה במהלך השנה גדל לכ-2.4 מיליארד דולר (לעומת 2.3 מיליארד דולר בשנת 2022) כאשר הפקדה ממוצעת ללקוח פעיל עלתה לשיא של כ-10,300 דולר (שנת 2022: כ-8,000 דולר).
במהלך תקופה זו, החברה ביצעה התקדמות משמעותית בשוק של המסחר בחוזים העתידיים (Futures and options on Futures contracts) בארצות הברית, כפי שבא לידי ביטוי בעלייה במספר הלקוחות החדשים בתחום זה, הן בגזרת הלקוחות המוסדיים (B2B) והן בגזרת לקוחות הריטייל (B2C).
במהלך 2023, השיקה הקבוצה ביפן פלטפורמת מסחר חדשה ואינטואיטיבית אשר מכוונת לקהל היעד של לקוחות הריטייל היפנים, אשר זוכה לתגובות חיוביות. במהלך 2023 הקבוצה הודיעה על קבלת שני רישיונות רגולטוריים נוספים, באיחוד האמירויות ובאיי בהאמה, וכתוצאה מכך לקבוצה ישנם 13 רישיונות רגולטורים ברחבי העולם המהווים יתרון תחרותי מובהק לקבוצה.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הקבוצה השיקה את "Plus500 Futures", פלטפורמת מסחר חדשה ואינטואיטיבית למסחר בחוזים עתידיים אשר מכוונת לקהל היעד של לקוחות הריטייל בארצות הברית. כמו כן, במהלך התקופה פלוס500 השיקה מודלים מבוססי בינה מלאכותית וביג-דאטה לטובת פיתוח טכנולוגיות לשימור לקוחות, אשר נתמכים במתודולוגיות מתקדמות להעמקת קשר עם הלקוח.
דוד צרויה, מנכ"ל Plus500 מסר: "לפני שלוש שנים, הציגה פלוס500 תוכנית אסטרטגית חדשה להיהפך לקבוצת פינטק גלובלית על ידי התרחבות לשווקים חדשים, פיתוח מוצרים חדשים והעמקת הקשר עם לקוחותיה.
"במהלך שנת 2023 הצגנו התקדמות משמעותית ביעדים אלו: הרחבנו את הפעילות שלנו בשוק החוזים העתידיים בארה"ב, השקנו פלטפורמת מסחר FX OTC לשוק הריטייל ביפן והרחבנו את פרוטפוליו הרישיונות הרגולטוריים שלנו ל-13. אנו ממשיכים להוביל בזכות הטכנולוגיה החדשנית. כיום יש לנו למעלה מ-26 מיליון לקוחות רשומים בפלטפורמות השונות ובמהלך השנה אף שברנו את שיא ההפקדה הממוצעת ללקוח פעיל.
"הישגים אלו וההתקדמות האסטרטגית שלנו הביאו לכך שהתוצאות של שנת 2023 גבוהות מציפיות השוק באופן ניכר. בנוסף, אנו שמחים להכריז על חלוקה משמעותית נוספת לבעלי המניות בסך של 175 מיליון דולר המורכבת מרכישה עצמית של מניות בסך 100 מיליון דולר וחלוקת דיבידנד בסך 75 מיליון דולר".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
