אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

בעקבות האזהרה של מאסק: טסלה בדרך למחוק 50 מיליארד דולר משווי השוק

המנכ"ל הזהיר כי הצמיחה תהיה "נמוכה במיוחד" מכיוון שהחברה מתמקדת בפיתוח רכב חשמלי זול יותר, אבל זה לא עניין את המשקיעים, כאשר החברה בדרך לאבד 70 מיליארד דולר בשווי שוק, אם ההפסדים ימשכו
אדיר בן עמי | (8)

מניית מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC נופלת ב-11% לאחר שאמש המנכ"ל אילון מאסק הזהיר כי הצמיחה במכירות תאט השנה למרות הפחתות המחירים שכבר פגעו ברווחים והעלו חששות רבים בקרב המשקיעים. 

מאסק ציין כי הצמיחה תהיה "נמוכה במיוחד" מכיוון שהחברה מתמקדת בפיתוח רכב חשמלי זול יותר, שייוצר במפעל טסלה בטקסס במחצית השנייה של 2025, מה שמצופה לעורר מחדש את המכירות. עם זאת, זה לא עניין את המשקיעים, כאשר לפי הערכות החברה תאבד 70 מיליארד דולר נוספים משווי השוק אם ההפסדים יימשכו. מה שעלול לגרום לטסלה לאבד 200 מיליארד דולר משווי השוק שלה תוך חודש. 

אמש דיווחה החברה על תוצאותיה לרבעון הרביעי ופספסה את הציפיות. טסלה רשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועמדו על 17.6% בלבד, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%.

מכירות הרכבים צמחו בכמעט 40% משנה לשנה ועומדות על 1.8 מיליון יחידות. בוול-סטריט מצפים לבין 2.1 ל-2.2 מיליון יחידות ב-2024, עלייה של 20% בלבד. "טעינו לגמרי כשציפינו שמאסק והצוות יתנהגו כמו אנשים בוגרים ויספקו סקירה אסטרטגית ופיננסית של קיצוץ המחירים, מבנה שולי הרווח והביקוש המשתנה", כתב דן איבס מוודבוש. "במקום זאת קיבלנו שיחת ועידה כושלת עם תחזית מאקרו לטווח הארוך של טסלה."

תעשיית ה-EV מתמודדת עם האטה בביקושים כבר יותר משנה והורדות המחירים של החברה צפויות רק להגביר את הלחץ על סטארטאפים ויצרניות רכבים כמו פורד. "הבעיה של טסלה היא שכל ניסיון משמעותי להגביר את המכירות מכאן ואילך כנראה יצטרך להיות במחיר של קיטון נוסף בשולי הרווח התפעולי, בעקבות הצורך להתחרות ב-BYD בסין, בנוסף לתחרות מוגברת במקומות אחרים", אמר מייקל היוסון, אנליסט שוק ראשי ב-CMC Markets.

 

האנליסטים והשורטיסטים

לפחות תשעה בתי השקעות הורידו דירוג למניית טסלה, בעוד שבעה העלו את הדירוג. הקונצנזוס בקרב האנליסטים הוא לדירוג "החזק" עם מחיר יעד חציוני של 225 דולר, אפסייד של כמעט 9% ממחיר הסגירה האחרון של המניה. השורטיסטים על המנייה הרוויחו עד כה השנה 3.45 מיליארד דולר, מה שהופך את השנה האחרונה לשנה הרווחית ביותר לשורטיסטים בארה"ב. 

האנליסט דן איבס מוודבוש נשאר עם המלצת הקנייה שלו למניית טסלה, אך הוריד את מחיר היעד ל-315 דולר מ-350 דולר. אנליסט RBC נשאר גם הוא עם דירוג קנייה והוריד את מחיר היעד שלו ב-3 דולר בלבד, ל-297 דולר מ-300 דולר לאחר דוחות החברה. "בעקבות הורדת המחירים האחרונה, שולי הרווח עשויים לרדת ב-2024", כתב אנליסט וולס פארגו קולין לנגן. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית טסלה נסחרת במכפיל רווח עתידי ל-12 חודשים של 60, מה שנותן לה פרמיה גבוהה יותר בהערכת השווי מאשר שאר החברות השייכות לקבוצת "שבע המופלאות" הכוללת גם את אפל, מיקרוסופט ואנבידיה. בוול-סטריט ציינו כי הערכת השווי של טסלה צפויה להיות מאתגרת יותר ככל וצמיחת המכירות ושולי הרווח יחלשו. "טסלה נראית יותר ויותר כמו חברת רכב מסורתית", אמר אנליסט ברנשטיין, טוני סאקוניגי.

 

האירועים האחרונים בחברה

טסלה נחשבת לאחת החברות שנהנות מעניין רב בקרב המשקיעים בעיקר הודות למנכ"ל החברה אילון מאסק, שאוהב מדי פעם לצאת עם רעיון יוצא דופן שגורם לבלבול בוול-סטריט והרבה פעמים מעורר עניין גם בקרב הרגולטורים. לאחרונה, פירסם מאסק בפלטפורמת X שבבעלותו כי הוא "לא מרגיש בנוח להמשיך בטסלה עם פחות מ-25% מהמניות", כאשר הוא מציין שאם לא יגיע לשיעור אחזקה הזה הוא ישקול לקחת את המכשור והטכנולוגיה מחוץ לחברה לשימוש בפרויקטים אחרים.

מאסק בעצם רוצה עוד זכויות הצבעה, עוד מניות. כיום מאסק מחזיק ב-13% מהמניות כאשר יש לו גם אופציות המייצגות 7% נוספים - רק האחזקות האלו הן בשווי של 133 מיליארד דולר לפי המחיר הנוכחי, ומאסק מבקש שיקצו לו 5% נוספים. במילים פשוטות הוא מבקש מניות בשווי של 34 מיליארד דולר, אחרת, הוא מתכנן לקחת את הטכנולוגיה למקום אחר. האם מותר לו? האם הטכנולוגיה לא שייכת לחברה? מאסק הסביר שכל הרעיונות הנוספים מעבר לתחומי הרכב החשמלי הם שלו והוא יכול לפתח אותם דרך חברות אחרות. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלי 27/01/2024 10:32
    הגב לתגובה זו
    שלא תגידו לא אמרנו כל בעלי טסלה תמכרו מייד כי הסינים תוך שנה מוחקים את טסלה-והרכבים שלכם יהפכו לגוש פלדה בלי ערך-אלא אם מאסק יבין ויחתוך ב50%את המחירים ויכה בסינים-כלומר ימכור בהפסד במקום להימחק
  • 5.
    ח 26/01/2024 06:36
    הגב לתגובה זו
    הכל שם לפי ציוצים של מאסק
  • 4.
    בן 25/01/2024 23:56
    הגב לתגובה זו
    יש עוד הרבה כאלו, בעשירית המחיר, עם ארסנל גדול ואיכותי ממנה
  • J 26/01/2024 18:44
    הגב לתגובה זו
    כמו
  • 3.
    כלכלן 25/01/2024 20:38
    הגב לתגובה זו
    מאסק צריך לנשק לטראמפ את הרגליים, אבל הוא רק מעמיד פנים שהוא שמרן, בפועל הוא מקושר חזק לאליטות החזקות.
  • 2.
    לרכוש טסלה לפנסיה (ל"ת)
    ישי 25/01/2024 20:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טסלה רכב בינוני מינוס. דבילים ישראלים משלמים 1/4 מיליון (ל"ת)
    סטנלי פישר 25/01/2024 20:02
    הגב לתגובה זו
  • לא בינוני מינוס אבל לא מציאה גדולה בשום תחום. (ל"ת)
    קובי 26/01/2024 06:45
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.