אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

בעקבות האזהרה של מאסק: טסלה בדרך למחוק 50 מיליארד דולר משווי השוק

המנכ"ל הזהיר כי הצמיחה תהיה "נמוכה במיוחד" מכיוון שהחברה מתמקדת בפיתוח רכב חשמלי זול יותר, אבל זה לא עניין את המשקיעים, כאשר החברה בדרך לאבד 70 מיליארד דולר בשווי שוק, אם ההפסדים ימשכו
אדיר בן עמי | (8)

מניית מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC נופלת ב-11% לאחר שאמש המנכ"ל אילון מאסק הזהיר כי הצמיחה במכירות תאט השנה למרות הפחתות המחירים שכבר פגעו ברווחים והעלו חששות רבים בקרב המשקיעים. 

מאסק ציין כי הצמיחה תהיה "נמוכה במיוחד" מכיוון שהחברה מתמקדת בפיתוח רכב חשמלי זול יותר, שייוצר במפעל טסלה בטקסס במחצית השנייה של 2025, מה שמצופה לעורר מחדש את המכירות. עם זאת, זה לא עניין את המשקיעים, כאשר לפי הערכות החברה תאבד 70 מיליארד דולר נוספים משווי השוק אם ההפסדים יימשכו. מה שעלול לגרום לטסלה לאבד 200 מיליארד דולר משווי השוק שלה תוך חודש. 

אמש דיווחה החברה על תוצאותיה לרבעון הרביעי ופספסה את הציפיות. טסלה רשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועמדו על 17.6% בלבד, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%.

מכירות הרכבים צמחו בכמעט 40% משנה לשנה ועומדות על 1.8 מיליון יחידות. בוול-סטריט מצפים לבין 2.1 ל-2.2 מיליון יחידות ב-2024, עלייה של 20% בלבד. "טעינו לגמרי כשציפינו שמאסק והצוות יתנהגו כמו אנשים בוגרים ויספקו סקירה אסטרטגית ופיננסית של קיצוץ המחירים, מבנה שולי הרווח והביקוש המשתנה", כתב דן איבס מוודבוש. "במקום זאת קיבלנו שיחת ועידה כושלת עם תחזית מאקרו לטווח הארוך של טסלה."

תעשיית ה-EV מתמודדת עם האטה בביקושים כבר יותר משנה והורדות המחירים של החברה צפויות רק להגביר את הלחץ על סטארטאפים ויצרניות רכבים כמו פורד. "הבעיה של טסלה היא שכל ניסיון משמעותי להגביר את המכירות מכאן ואילך כנראה יצטרך להיות במחיר של קיטון נוסף בשולי הרווח התפעולי, בעקבות הצורך להתחרות ב-BYD בסין, בנוסף לתחרות מוגברת במקומות אחרים", אמר מייקל היוסון, אנליסט שוק ראשי ב-CMC Markets.

 

האנליסטים והשורטיסטים

לפחות תשעה בתי השקעות הורידו דירוג למניית טסלה, בעוד שבעה העלו את הדירוג. הקונצנזוס בקרב האנליסטים הוא לדירוג "החזק" עם מחיר יעד חציוני של 225 דולר, אפסייד של כמעט 9% ממחיר הסגירה האחרון של המניה. השורטיסטים על המנייה הרוויחו עד כה השנה 3.45 מיליארד דולר, מה שהופך את השנה האחרונה לשנה הרווחית ביותר לשורטיסטים בארה"ב. 

האנליסט דן איבס מוודבוש נשאר עם המלצת הקנייה שלו למניית טסלה, אך הוריד את מחיר היעד ל-315 דולר מ-350 דולר. אנליסט RBC נשאר גם הוא עם דירוג קנייה והוריד את מחיר היעד שלו ב-3 דולר בלבד, ל-297 דולר מ-300 דולר לאחר דוחות החברה. "בעקבות הורדת המחירים האחרונה, שולי הרווח עשויים לרדת ב-2024", כתב אנליסט וולס פארגו קולין לנגן. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית טסלה נסחרת במכפיל רווח עתידי ל-12 חודשים של 60, מה שנותן לה פרמיה גבוהה יותר בהערכת השווי מאשר שאר החברות השייכות לקבוצת "שבע המופלאות" הכוללת גם את אפל, מיקרוסופט ואנבידיה. בוול-סטריט ציינו כי הערכת השווי של טסלה צפויה להיות מאתגרת יותר ככל וצמיחת המכירות ושולי הרווח יחלשו. "טסלה נראית יותר ויותר כמו חברת רכב מסורתית", אמר אנליסט ברנשטיין, טוני סאקוניגי.

 

האירועים האחרונים בחברה

טסלה נחשבת לאחת החברות שנהנות מעניין רב בקרב המשקיעים בעיקר הודות למנכ"ל החברה אילון מאסק, שאוהב מדי פעם לצאת עם רעיון יוצא דופן שגורם לבלבול בוול-סטריט והרבה פעמים מעורר עניין גם בקרב הרגולטורים. לאחרונה, פירסם מאסק בפלטפורמת X שבבעלותו כי הוא "לא מרגיש בנוח להמשיך בטסלה עם פחות מ-25% מהמניות", כאשר הוא מציין שאם לא יגיע לשיעור אחזקה הזה הוא ישקול לקחת את המכשור והטכנולוגיה מחוץ לחברה לשימוש בפרויקטים אחרים.

מאסק בעצם רוצה עוד זכויות הצבעה, עוד מניות. כיום מאסק מחזיק ב-13% מהמניות כאשר יש לו גם אופציות המייצגות 7% נוספים - רק האחזקות האלו הן בשווי של 133 מיליארד דולר לפי המחיר הנוכחי, ומאסק מבקש שיקצו לו 5% נוספים. במילים פשוטות הוא מבקש מניות בשווי של 34 מיליארד דולר, אחרת, הוא מתכנן לקחת את הטכנולוגיה למקום אחר. האם מותר לו? האם הטכנולוגיה לא שייכת לחברה? מאסק הסביר שכל הרעיונות הנוספים מעבר לתחומי הרכב החשמלי הם שלו והוא יכול לפתח אותם דרך חברות אחרות. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלי 27/01/2024 10:32
    הגב לתגובה זו
    שלא תגידו לא אמרנו כל בעלי טסלה תמכרו מייד כי הסינים תוך שנה מוחקים את טסלה-והרכבים שלכם יהפכו לגוש פלדה בלי ערך-אלא אם מאסק יבין ויחתוך ב50%את המחירים ויכה בסינים-כלומר ימכור בהפסד במקום להימחק
  • 5.
    ח 26/01/2024 06:36
    הגב לתגובה זו
    הכל שם לפי ציוצים של מאסק
  • 4.
    בן 25/01/2024 23:56
    הגב לתגובה זו
    יש עוד הרבה כאלו, בעשירית המחיר, עם ארסנל גדול ואיכותי ממנה
  • J 26/01/2024 18:44
    הגב לתגובה זו
    כמו
  • 3.
    כלכלן 25/01/2024 20:38
    הגב לתגובה זו
    מאסק צריך לנשק לטראמפ את הרגליים, אבל הוא רק מעמיד פנים שהוא שמרן, בפועל הוא מקושר חזק לאליטות החזקות.
  • 2.
    לרכוש טסלה לפנסיה (ל"ת)
    ישי 25/01/2024 20:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טסלה רכב בינוני מינוס. דבילים ישראלים משלמים 1/4 מיליון (ל"ת)
    סטנלי פישר 25/01/2024 20:02
    הגב לתגובה זו
  • לא בינוני מינוס אבל לא מציאה גדולה בשום תחום. (ל"ת)
    קובי 26/01/2024 06:45
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.