הסוללות ברכבי טסלה קופאות בעקבות מזג האוויר - אתגר נוסף לרכבים החשמליים?
הטמפרטורות המקפיאות במדינות בארה"ב הותירו כמה נהגי טסלה תקועים במקום ללא יכולת להניע את הרכב. האם זה מכשול משמעותי נוסף לשוק הרכבים החשמליים? לא ממש. אבל זה כן מדגיש כי לתעשיית הרכב החשמלי יש עוד עבודה לעשות.
בשיקגו הטמפרטורות הגיעו ל-12 מעלות צלזיוס מתחת לאפס ופגעו בסוללות הרכבים החשמליים כמו גם בעמדות ההטענה במדינה. טסלות קפואות שבעליהם נדרשו להזמין גרר בשבילן הפכו לפופולריות בשידורי החדשות בארה"ב.
התקריות הללו בעקבות מזג האוויר מזכירות לרוכשי הרכב את ההבדלים בין כלי הרכב החשמליים לכלי הרכב המסורתיים. בתור התחלה, סוללות הרכבים חשמליים מאבדות אנרגיה מהר יותר כשקר. סוללת רכב טסלה, הנמצא בחניה עלולה לאבד בין 5% ל-10% מהאנרגיה שלה כאשר קר בחוץ. בנוסף, טווח הנסיעה של הרכבים קטן בעד 25% כאשר קר, תלוי בטמפרטורה.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, כמובן שגם רכבי בנזין ודיזל מושפעים מהקור. המצברים מתים, המנועים עובדים קשה יותר והרכב צורך יותר דלק כאשר הנוסעים מפעילים חימום. בקור קיצוני, המרחק אותו רכב מסורתי יכול לנסוע עם מיכל מלא יורד ב-20%. המקרה פה שונה, היות ולאחר 100 שנים ומעלה של נהיגה ברכבים מבוססי דלק, הנהגים כבר יודעים למה לצפות.
למה בעצם הסוללות מאבדות אנרגיה כשקר?
אחת הסיבות לאיבוד אנרגיה היא הפיזיקה. תגובות כימיות עליהן הסוללות מסתמכות בכדי לייצר חשמל מאטות בטמפרטורות נמוכות יותר. סיבה נוספת היא הנוסעים שמנסים להתחמם כאשר קפוא בחוץ. להפעלת החימום ברכבים חשמליים יש השפעה גדולה יותר על הסוללה מאשר ברכב רגיל.
איך הקור משפיע על עמדות הטעינה?
"יצרני עמדות הטעינה מנסים לייצר כמה שיותר בכדי לעמוד בביקוש, הם לא מנסים עדיין לפתור מקרי קיצון", אמר מנכ"ל Beam, דזמונד וויטלי, המייצרת ציוד לעמדות טעינה. "זוהי תעשייה שעדיין בתחילת דרכה ואנשים עדיין מנסים להבין מה קורה". עם זאת, זה לא כל הסיפור. עמדות הטענה שעמידות בפני מקרי קיצון של קור וחום משמעותן עלויות ייצור גבוהות יותר. חברות ההטענה עלולות להסס לייצר עמדות כאלו היות וזה יפגע להן ברווחיות.- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לתעשייה יש עוד עבודה לעשות. "אנחנו בנקודה הגרועה ביותר באבולוציה של EV, כאשר אימוץ הרכבים החשמליים נעשה באופן נרחב יותר ולא רק על ידי 'מאמצים מוקדמים'. אנשים מצפים לחוויה של תחנת דלק", אמר וויטלי. "אני מאמין שהתעשייה תצליח לצמצם את הפערים".
פתרונות אפשריים והטכנולוגיה
בעוד בעלי הרכבים החשמליים מחכים שהבעיות יתוקנו, יש כמה דברים שהם יכולים לעשות בינתיים שבעלי רכבים רגילים לא יכולים. ניתן להשאיר את הרכב מחובר לחשמל בחניה בבית, דבר שישמור על הסוללות חמות וימנע אובדן טווח מסוים. בנוסף, ניתן לחמם את הרכב לפני הנסיעה, דבר שאי אפשר לעשות בבטחה עם רכבים מבוססי דלק. טסלה לדוגמה מאפשרת דרך האפליקציה שלה לתזמן את הנסיעה וכך הרכב יודע לחמם את הסוללות לפני היציאה לדרך לטמפרטורה האידיאלית.
טכנולוגיות חדשות סובלות מפגמים. כמו שלפני שנים לא הצלחנו למצוא קליטה באזורים מסוימים או ששיחת טלפון התנתקה בלי סיבה (דבר שעדיין קיים בפריפריה אבל פחות) עוד 10 שנים מהיום המצב צפוי להיות טוב משמעותית בשוק הרכבים החשמליים עם הרבה פחות בעיות.
- 3.לבן 19/01/2024 22:49הגב לתגובה זועיתונאי בשירות יבואני הרכב.. טסלה קיימת כבר 6 שנים לפחות. פתאום בחורף הזה קופאות הבטריות? למה החורף הזה קשה מבעבר???
- 2.תומר 19/01/2024 21:30הגב לתגובה זועשיתי תיור במסלול עם מדריך. מכונית טסלה עלתה באש שם אחרי 40 דקות במסלול בגלל החום. הסוללה התלקחה. שש שעות היא בערה עד שכבתה . הטמפרטורה על האספלט היתה 42 מעלות.
- 1.רונן יצחקי 19/01/2024 20:46הגב לתגובה זוכרגיל פייק שאינו מעיד על הכלל.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
