טסלה
צילום: Pixabay

הסוללות ברכבי טסלה קופאות בעקבות מזג האוויר - אתגר נוסף לרכבים החשמליים?

כמו בכל טכנולוגיה חדשה, ככל שעובר הזמן צצות יותר בעיות, שכנראה אף אחד כמעט לא יזכור עוד כמה שנים. הרכבים החשמליים עדיין לא יודעים להתמודד עם מקרי קיצון, אבל הטכנולוגיה המתקדמת יכולה די מהר להסתגל למצב
אדיר בן עמי | (3)

הטמפרטורות המקפיאות במדינות בארה"ב הותירו כמה נהגי טסלה תקועים במקום ללא יכולת להניע את הרכב. האם זה מכשול משמעותי נוסף לשוק הרכבים החשמליים? לא ממש. אבל זה כן מדגיש כי לתעשיית הרכב החשמלי יש עוד עבודה לעשות. 

בשיקגו הטמפרטורות הגיעו ל-12 מעלות צלזיוס מתחת לאפס ופגעו בסוללות הרכבים החשמליים כמו גם בעמדות ההטענה במדינה. טסלות קפואות שבעליהם נדרשו להזמין גרר בשבילן הפכו לפופולריות בשידורי החדשות בארה"ב. 

 

התקריות הללו בעקבות מזג האוויר מזכירות לרוכשי הרכב את ההבדלים בין כלי הרכב החשמליים לכלי הרכב המסורתיים. בתור התחלה, סוללות הרכבים חשמליים מאבדות אנרגיה מהר יותר כשקר. סוללת רכב טסלה, הנמצא בחניה עלולה לאבד בין 5% ל-10% מהאנרגיה שלה כאשר קר בחוץ. בנוסף, טווח הנסיעה של הרכבים קטן בעד 25% כאשר קר, תלוי בטמפרטורה.

עם זאת, כמובן שגם רכבי בנזין ודיזל מושפעים מהקור. המצברים מתים, המנועים עובדים קשה יותר והרכב צורך יותר דלק כאשר הנוסעים מפעילים חימום. בקור קיצוני, המרחק אותו רכב מסורתי יכול לנסוע עם מיכל מלא יורד ב-20%. המקרה פה שונה, היות ולאחר 100 שנים ומעלה של נהיגה ברכבים מבוססי דלק, הנהגים כבר יודעים למה לצפות. 

 

למה בעצם הסוללות מאבדות אנרגיה כשקר?

אחת הסיבות לאיבוד אנרגיה היא הפיזיקה. תגובות כימיות עליהן הסוללות מסתמכות בכדי לייצר חשמל מאטות בטמפרטורות נמוכות יותר. סיבה נוספת היא הנוסעים שמנסים להתחמם כאשר קפוא בחוץ. להפעלת החימום ברכבים חשמליים יש השפעה גדולה יותר על הסוללה מאשר ברכב רגיל.

 

איך הקור משפיע על עמדות הטעינה?

"יצרני עמדות הטעינה מנסים לייצר כמה שיותר בכדי לעמוד בביקוש, הם לא מנסים עדיין לפתור מקרי קיצון", אמר מנכ"ל Beam, דזמונד וויטלי, המייצרת ציוד לעמדות טעינה. "זוהי תעשייה שעדיין בתחילת דרכה ואנשים עדיין מנסים להבין מה קורה". עם זאת, זה לא כל הסיפור. עמדות הטענה שעמידות בפני מקרי קיצון של קור וחום משמעותן עלויות ייצור גבוהות יותר. חברות ההטענה עלולות להסס לייצר עמדות כאלו היות וזה יפגע להן ברווחיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

לתעשייה יש עוד עבודה לעשות. "אנחנו בנקודה הגרועה ביותר באבולוציה של EV, כאשר אימוץ הרכבים החשמליים נעשה באופן נרחב יותר ולא רק על ידי 'מאמצים מוקדמים'. אנשים מצפים לחוויה של תחנת דלק", אמר וויטלי. "אני מאמין שהתעשייה תצליח לצמצם את הפערים".

 

פתרונות אפשריים והטכנולוגיה

בעוד בעלי הרכבים החשמליים מחכים שהבעיות יתוקנו, יש כמה דברים שהם יכולים לעשות בינתיים שבעלי רכבים רגילים לא יכולים. ניתן להשאיר את הרכב מחובר לחשמל בחניה בבית, דבר שישמור על הסוללות חמות וימנע אובדן טווח מסוים. בנוסף, ניתן לחמם את הרכב לפני הנסיעה, דבר שאי אפשר לעשות בבטחה עם רכבים מבוססי דלק. טסלה לדוגמה מאפשרת דרך האפליקציה שלה לתזמן את הנסיעה וכך הרכב יודע לחמם את הסוללות לפני היציאה לדרך לטמפרטורה האידיאלית.

טכנולוגיות חדשות סובלות מפגמים. כמו שלפני שנים לא הצלחנו למצוא קליטה באזורים מסוימים או ששיחת טלפון התנתקה בלי סיבה (דבר שעדיין קיים בפריפריה אבל פחות) עוד 10 שנים מהיום המצב צפוי להיות טוב משמעותית בשוק הרכבים החשמליים עם הרבה פחות בעיות. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לבן 19/01/2024 22:49
    הגב לתגובה זו
    עיתונאי בשירות יבואני הרכב.. טסלה קיימת כבר 6 שנים לפחות. פתאום בחורף הזה קופאות הבטריות? למה החורף הזה קשה מבעבר???
  • 2.
    תומר 19/01/2024 21:30
    הגב לתגובה זו
    עשיתי תיור במסלול עם מדריך. מכונית טסלה עלתה באש שם אחרי 40 דקות במסלול בגלל החום. הסוללה התלקחה. שש שעות היא בערה עד שכבתה . הטמפרטורה על האספלט היתה 42 מעלות.
  • 1.
    רונן יצחקי 19/01/2024 20:46
    הגב לתגובה זו
    כרגיל פייק שאינו מעיד על הכלל.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.