בזמן שכולם מוכרים, קת'י ווד ממשיכה לקנות; הסיבות האפשריות לביצועים של מניית טסלה
מניית טסלה TESLA INC הציגה ביצועים די גרועים לתחילת השנה, מספיק גרועים כדי שהמשקיעים יתחילו לשאול שאלות. מניית יצרנית הרכבים החשמליים ירדה עד כה ב-12%, בעוד ה-S&P 500 והנאסד"ק נסחרו ביציבות. קת'י ווד ARK INNOVATION ETF מצידה רכשה 94,733 מניות טסלה ב-11 בינואר וכ-93,654 ב-12 בינואר, מניית טסלה היא הפוזיציה השנייה בגודלה בקרן ההשקעות בשווי כולל של יותר מ-651 מיליון דולר.
קיימות מספר סיבות אפשריות, שלא תלויות בחברה, מדוע המשקיעים מוכרים את מניית טסלה וביניהן: עליית תשואת האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים מעט מעל רמת ה-3.94%. זהו אומנם שינוי קטן אבל משקף קריאת אינפלציה צרכנית חמה מהצפוי שערערה מעט את אמון המשקיעים בכך שהפרדל ריזרב יוריד את הריבית בקרוב. ריבית נמוכה יותר תוזיל את עלויות המימון של הרכבים וכך תעזור לטסלה ושאר החברות למכור יותר מכוניות.
בנוסף לכך, יש את המיסים. מניית טסלה הכפילה את עצמה בשנת 2023. המשקיעים לפעמים נמנעים ממכירה של מניות עד תחילת השנה החדשה ובכך דוחים את תשלום המיסים לשנה הבאה. הפעולה הזו מייצרת את ההשפעה ההפוכה שנגרמת מהכרת המשקיעים בהפסדים בחודש דצמבר על מנת לקזז את המיסים.
שתי הסיבות הללו הן כנראה רק גורם קטן לירידות. מניית טסלה עלתה ב-11 מתוך 13 השנים בהן נסחרה כחברה ציבורית. מניית החברה ירדה בהתחלה של שנה חדשה בשש מתוך 11 הפעמים. זה אומנם יותר מ-50%, אבל לא ממש מגמה. ההתחלה לשנת 2024 היא ההתחלה הרביעית הכי גרועה של מניית טסלה. מניית החברה ירדה ביותר מ-20% בתשעת ימי המסחר הראשונים של 2012 לאחר עלייה של 7% ב-2011.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הורדת המחירים וההודעה של הרץ
גורם משמעותי יותר מאשר דפוסים היסטוריים וריביות הוא הורדת המחירים של טסלה בשוק הסיני. מחירי רכבים נמוכים יותר משמעותם שולי רווח נמוכים יותר וכך גם תחזיות אנליסטים נמוכות יותר. יתרה מכך, מחירים נמוכים יותר באחד השווקים הגדולים של טסלה עלול לעורר ספקולציות שמא מחירי הרכבים של החברה ירדו בעוד מקומות בעולם.
החברה הורידה את המחירים של רכביה בסין מדגם 3 ומדגם Y ב-3%-6%. הדגם הבסיסי של מודל Y מתחיל כעת ב-36 אלף דולר, לעומת 37 אלף דולר לפני ההורדה, והדגם הבסיסי של מודל 3 מתחיל ב-34.5 אלף דולר, לעומת 36.5 אלף דולר לפני ההורדה.
המשקיעים קיוו שהורדות המחירים של טסלה הם כבר נחלת העבר, אחרי הורדות אגרסיביות בשנת 2022 ו-2023 שהגיעו לאור התגברות התחרות והצטברות מלאים. מודל 3 של טסלה בארה"ב למשל נמכר ב-2022 ב-47 אלף דולר, כאשר בתחילת 2023 הוא כבר ירד ל-44 אלף דולר ובאפריל כבר הגיע ל-40 אלף דולר, ובסוף השנה כבר ירד ל-39 אלף דולר - זאת ירידה של כמעט 20% בטווח של בסך הכל שנתיים.
- בגיל 95 וורן באפט מעביר את המושכות - עידן חדש בברקשייר האת’ווי
- איטורו עקפה את הציפיות ומכריזה על בייבאק - המניה מזנקת ב־7%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הודעה נוספת שהלחיצה את המשקיעים הייתה של חברת הרץ, שהודיעה כי תמכור שליש מצי הרכבים החשמליים שלה. ההודעה גרמה לתהיות האם יתכן ששוכרי הרכב בארה"ב אינם מוכנים לרכבים חשמליים. קשה יותר לגרום ללקוחות לשכור רכב חשמלי לטיולים במידה ולנהג אין ניסיון עם רכבים חשמליים. ההכרזה של הרץ הגיעה בזמן שפורסמו נתוני מכירות הרכבים לשנת 2023 כאשר האמריקאים קנו 1.2 מיליון רכבים חשמליים מבוססי סוללה בשנה שעברה.
הנתונים החיוביים
טסלה פרסמה לאחרונה את נתוני המסירות שלה והתוצאות היו מפתיעות בהתחשב באתגרים הרבים בתעשיית ה-EV. החברה המשיכה לשלוט בשוק הרכבים החשמליים ומכרה 161,385 כלי רכב ברבעון הרביעי, עלייה של כ-23% לעומת השנה קודם לכן. החברה היוותה כ-51% מכלל מכירות הרכבים החשמליים לחלוטין או BEV והגדילה את נתח השוק שלה בכ-1% בהשוואה לרבעון השלישי. התחרות עדיין היא האתגר המרכזי של החברה. נתח השוק שלה של 51%, נמוך יותר מנתח השוק שלה ברבעון הרביעי של 2022 שעמד על 59%. שמונה דגמי BEV מחמישה חברות מלבד טסלה מכרו יותר מ-5,000 כלי רכב ברבעון האחרון, לעומת חמישה דגמים מארבעה יצרנים ברבעון הרביעי של 2022.
בסך הכל, האמריקאים קנו 317,168 רכבים חשמליים לחלוטין ברבעון הרביעי, עלייה של 40% לעומת 225,865 לפני כשנה. ברבעון השלישי הנתון עמד על 313,086. רכבי BEV היוו בערך 8% מכלל המכירות של מכוניות חדשות ברבעון הרביעי ובין 7% ל-8% מכלל הרכבים בשנת 2023. חלקם במכירות השנה כולה עלה כשני נקודות אחוז בהשוואה ל-2022. המכירות לשנה כולה הסתכמו ב-1,189,051 יחידות, מספר הרכבים שנמכרו עלה בפעם הראשונה על מיליון יחידות ועלה ב-46% משנה לשנה. זוהי אומנם צמיחה חזקה, אך עדיין נמוך מהעלייה של 66% ב-2022 בהשוואה ל-2021.
הצד הטכני
על מנת לנסות ולהבין לאן המניה עשויה עוד להגיע אפשר להסתכל על גרף המנייה. טסלה שברה את הממוצע נע ל-200 יום שלה, מה שמגדיל את הסיכון להמשך ירידות עד לרמת התמיכה הבאה של המניה שנמצאת באזור ה-208 דולר. הממוצע הנע ל-200 יום של מניית טסלה נמצא במחיר של 231 דולר, כאשר מחיר המנייה נסגר מתחת לרמה הזו ביום חמישי בפעם הראשונה מאז חודש נובמבר. מניות מתקשות לפעמים לשבור מטה או מעלה ממוצעים נעים משמעותיים וכאשר נשברת רמת מפתח זה עלול לאותת על שינוי בסנטימנט המשקיעים. נראה לפחות כרגע שהמשקיעים מתמקדים בהורדת המחירים, התחרות הגוברת וכיוון הריביות.
- 3.מ. כהן 16/01/2024 19:37הגב לתגובה זומציגים את קטי ווד כגורו השקעות.מה שלא נכון בכלל, במבחן התוצאה לאורך זמן הגב' מפסידנית גדולה שהסבה הפסדים למשקיעים.כל הדיוט שהשקיע במדדים המובילים היה מנצח אותה בגדול.
- 2.קובי 16/01/2024 07:05הגב לתגובה זואו להוריד מחירים או לשנמך את המכוניות כדי להישאר תחרותיים. זכות הראשונים וההילה סביב הקטע מתחילים להתפוגג והתחרות רק תגבר. הטכנולוגיה כבר קיימת אצל כולם ובעוד שלוש ארבע שנים טסלה תצטרך להמציא עצמה מחדש כדי להישאר באחד המקומות הראשונים.
- 1.א.א 15/01/2024 21:18הגב לתגובה זוצריך להגיד את האמת אמת הקרן שלה כושלות למעט שנת 2020 היא רק מפסידה /מפגרת הרבה אחרי השוק

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -0.91% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
וול סטריט שור (גרוק)הנאסד״ק קופץ ב-2%; סולאראדג׳ מזנקת ב-17%, מאנדיי נופלת ב-14%
המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות חדות, כשהמשקיעים ממהרים חזרה לנכסים מסוכנים בעקבות ההתקדמות בסנאט האמריקאי לקראת סיום השבתת הממשל הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב. מדד S&P 500 קפץ ביותר מ־1.3% לאחר שבוע חלש במיוחד, הנאסד״ק מזנק ב-2.2% והדאו עולה ב-0.6%. מניות הטכנולוגיה, שספגו את המכה הקשה ביותר בשבועות האחרונים, הובילו את העליות. גם ביטקוין מטפס, בעוד הדולר נחלש ואגרות החוב הממשלתיות מאבדות גובה.
בבית הלבן בירכו על ההסכם הדו־מפלגתי, שנועד להחזיר את פעילות הממשלה בתוך ימים ספורים. אף שההצבעה הסופית בסנאט ובבית הנבחרים טרם נקבעה, השווקים רואים בכך פריצת דרך שתסיר חסם מרכזי מעל הכלכלה האמריקאית. חידוש פעילות הממשל צפוי לאפשר פרסום מחודש של נתונים כלכליים, מה שיאפשר תמונה עדכנית יותר לגבי שוק העבודה והצמיחה לפני החלטת הריבית הקרובה של הפדרל ריזרב. באג"ח הממשלתיות נרשמה ירידה קלה, כאשר התשואות לשנתיים עלו בשלוש נקודות בסיס לרמה של 3.59%. השוק נערך למבחן ביקוש נוסף עם סדרת הנפקות חדשות בהיקף כולל של 125 מיליארד דול. מניות חברות הבריאות נפלו על רקע החשש שהסכם הסיום לא יכלול הארכה של סובסידיות חוק הבריאות.
אנליסטים מסבירים כי תגובת השוק הגיונית: סיום ההשבתה מסיר עננה של חוסר ודאות ומחזק את הסנטימנט החיובי. מייקל בראון מ־Pepperstone אמר כי "החזרה לשגרה לא רק תשפר את האווירה, אלא גם תאפשר שחרור נתונים חשובים שיכולים להעיד על מצבה האמיתי של הכלכלה". פיונה סינקוטה מ־City Index הוסיפה כי המשקיעים יוכלו סוף־סוף לקבל "אותות ברורים לגבי מצב שוק העבודה והכיוון העתידי של הריבית".
טאואר היא אחת ממניות היום עם זינוק של 14% על רקע דוחות טובים - טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית. גם פאגאיה הישראלית טסה, מנגד מאנדיי בנפילה וקמטק מתממשת עם תחזית חלשה (ראו הרחבה בהמשך)
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתפתחויות הפוליטיות, השוק מתמקד גם בדוחות של החברות שיתפרסמו השבוע, ובהם של דיסני, סיסקו, אפלייד וחברות טכנולוגיה נוספות. זה לאחר שבוע קשה במיוחד למניות ה-AI בו היה נראה שהמשקיעים שוקלים מחדש את התמחורים של המניות בתחום ובראשם פלנטיר, ביתניים נראה שהשוק מנסה לפתוח את השבוע בטון יותר חיובי.
