אינטל. מכרז על תקציב היח"צ
צילום: יח"צ

אינטל תוסיף 15 מיליארד דולר להשקעה במפעל בקריית גת

חברת הענק הודיעה על השקעה נוספת במפעל השבבים בקריית גת, בהמשך להשקעה הראשונית בסך 10 מיליארד דולר
רוי שיינמן |

אינטל  INTEL CORPORATION מגדילה את ההשקעה במפעל בקריית גת ומודיעה כי תשקיע 15 מיליארד דולר נוספים. כבר בשנת 2019 הודיעה ענקית הטכנולוגיה שתקים מפעל לייצור שבבים בעיר הדרומית, בו היא צפויה להעסיק אלפי עובדים בשכר גבוה מהממוצע בענף העיבוד השבבים. בנוסף, בהסכם הראשוני הוסכם גם להגדיל משמעותית את שיעור המס שתשלם החברה למדינה מ-5% כיום ל-7.5% - ועדיין, מדובר בהטבה משמעותית לעומת מס החברות שעומד על 23%. אינטל בעצם מיישרת קו עם הממשלה שכבר הודיעה על ההשקעה הנוספת הזו לפני כחצי שנה.

המפעל צפוי להתחיל לפעול בשנת 2027 כאשר אינטל תפעיל אותו עד שנת 2035 לפחות. במסגרת הסיכומים ניתנה הסכמה עקרונית לתת לחברה מענק לביצוע ההשקעה מתוקף החוק לעידוד השקעות הון בהיקף של 12.8% מגובה ההשקעה. התחייבויות החברה לעמידה ביעדים מהוות תנאי לצורך קבלת המענק. לאחר ההסכמה העקרונית יחל הליך האישור הפורמלי שצפוי להיערך מספר שבועות.

"דווקא עכשיו, דווקא בישראל", ציין שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳. "בחירתה של חברת אינטל העולמית לאשר את השקעה חסרת תקדים בהיקף של 25 מיליארד דולר ולהקים את המפעל החדש שלה דווקא כאן, בישראל, היא חשובה ומשמעותית. השקעה כזו, בזמן שישראל ניצבת במלחמה היא השקעה בערכים הנכונים והצודקים שמקדמים את האנושות".

"ההשקעה האדירה של אינטל בישראל תקדם תעסוקה איכותית בשכר גבוה בדרום הארץ ומהווה הוכחה נוספת לחוסנה של הכלכלה הישראלית", הוסיף מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר. 

תוצאות טובות בתקופה האחרונה

יצרנית השבבים דיווחה על תוצאות טובות מהצפוי לרבעון השלישי ורשמה רווח מתואם של 41 סנט על הכנסות של 14.2 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 21 סנט על הכנסות של 13.54 מיליארד דולר.

גם התחזית לרבעון הרביעי הייתה טובה מהציפיות - החברה צופה כי ההכנסות לרבעון הרביעי יהיו בטווח של 14.6 מיליארד ל-15.6 מיליארד דולר. צפי האנליסטים הוא ל-14.8 מיליארד דולר. בנוסף, אינטל מתכננת לקצץ כ-3 מיליארד דולר מהוצאותיה. "התוצאות שלנו עלו על הציפיות ברבעון השלישי ברציפות, עם הכנסות מעל הקצה העליון של התחזית שלנו ורווח למניה שנהנה ממינוף תפעולי חזק וממשמעת הוצאות", אמר סמנכ"ל הכספים דיוויד זינסנר. "כפי שהוכח מהפעולות האחרונות בפורטפליו שלנו, אנחנו מתמקדים מאוד בלהקצות הון וליצור ערך לבעלי המניות".

בעוד החברה מציגה תוצאות טובות בתקופה האחרונה, האנליסטים דווקא פחות מתרשמים כאשר רק 9 מתוך 42 האנליסטים שמסקרים את החברה המליצו על קנייה. אינטל צפויה לראות עלייה הדרגתית בהכנסות עם התאוששות שוק המחשבים האישיים, שנמצא בהאטה מאז תקופת הקורונה. המעבדים של אינטל נמצאים כמעט בכל מחשב אישי ולכן זהו שוק משמעותי מאוד עבורה.

מניית אינטל נסחרת במחיר של 48 דולר למנייה ושווי שוק של 202.36 מיליאד דולר. מתחילת השנה עלתה המנייה ב-80%.

מניית אינטל

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.