המבנה של סייברטראק גורם לחששות בטיחות
טסלה הציגה את המבנה של הטנדר שסופג את הפגיעה במהלך ההתרסקות. מנכ"ל טסלה אילון מאסק אמר ב-X כי הוא "בטוח מאוד" שסייברטראק תהיה בטוחה יותר מטנדרים אחרים עבור נוסעים והולכי רגל.
הסייברטראק הוא המכונית הראשונה הבנויה מנירוסטה מאז השקת מכונית דלוריאן שהוצגה בסרט "בחזרה לעתיד" מ-1985. החומר אפילו שבר את המכונה שיוצרת את הפאנלים מהם בנויה המכונית, אמר מאסק, והדגיש את הקשיחות של הרכב. חלק גדול מהחששות התמקד בפלדת האל חלד שמכסה את הרכב. "אם יהיה לך ויכוח עם מכונית אחרת, אתה תנצח", אמר מאסק. ג'וליה גריסוולד, מנהלת אוניברסיטת קליפורניה, המרכז לחקר תחבורה בטוחה של ברקלי, אמרה שהיא "מודאגת" מסרטוני מבחני הריסוק שפרסמה טסלה. לדבריה, המשקל הרב של הטנדר והתאוצה הגבוהה "מהווים דגלים אדומים". טסלה לא הודיעה עדיין אם היא תמכור את הסייברטראק באירופה, אבל המהנדס הראשי שלה אמר החודש למגזין המוטורי TopGear כי כללי הבטיחות של האיחוד האירופי שמטרתם להגן על הולכי רגל על ידי הגבלת בליטות חיצוניות עלולים להקשות על המכירה שם. "אנחנו מקווים שטסלה לא תביא את הרכב הזה לאירופה. רכב בגודל כזה, בעוצמה ובמשקל עצום כזה יהיה קטלני להולכי רגל ורוכבי אופניים בהתנגשות", נמסר בהצהרה של המועצה האירופית לבטיחות תחבורה ללא מטרות רווח שבסיסה בבריסל. גרסת הטנדר בעלת הביצועים הגבוהים ביותר, או בכינויה ה-"Cyberbeast' תהיה זמינה בשנה הבאה וכך גם גרסת ה-All-wheel ומחירן יתחיל ב-80,000 דולר. גרסת ההנעה האחורית הזולה ביותר מתחילה מ-61,000 דולר ותהיה זמינה ב-2025. "זה הולך למשוך קהל לקוחות עשיר שיוכל להרשות לעצמו את המחיר ורוצה משהו מיוחד ומשונה", אמרה ג'סיקה קאלדוול, מחברת מחקר הרכב אדמונדס. "פשוט לא קיים פלח גדול באוכלוסייה שיכול להרשות לעצמו לרכוש את הרכב הזה, במיוחד במקום בו נמצאת הריבית."Yes, we are highly confident that Cybertruck will be much safer per mile than other trucks, both for occupants and pedestrians https://t.co/RydoYYn4FU
— Elon Musk (@elonmusk) December 5, 2023
- 9.מקס 11/12/2023 07:09הגב לתגובה זולא מפתיע ביזפורטל שונאים ומקנאים באילון מנסים להציג את האוטו הכי מוגן בעולם בתור מסוכן הרמה שלכם יותר נמוכה מהארץ
- 8.רכב מכוער (ל"ת)אריאל 09/12/2023 17:55הגב לתגובה זו
- 7.אפי אפש 09/12/2023 16:01הגב לתגובה זונשמע שזה רכב לארץ עם הנהגים שיש פה בכבישים צריך לנהוג רק בכזה
- 6.שחף 09/12/2023 14:29הגב לתגובה זובמיחוד האחוריים נראים שפיציים במיוחד החלק הקדמי רק הכנפיים צריכות מעט עיגול הגריל סביר.
- 5.ששון 09/12/2023 13:59הגב לתגובה זוזה טעם טוב
- 4.מיקמק 09/12/2023 10:20הגב לתגובה זוסטייל הכרית של סיטרואן c4
- 3.נוכלים 09/12/2023 06:41הגב לתגובה זובטיחות עלק באירופה אנשים נוסעים 250 קמש עם למבורגיני אם שם יש תאונה כולם מתים פשוט חוצפה שאנשים נוכלים בתמיכה של מדיה שקרנית כאילו אתם עומדים לצד כל מה שרע הרכב בטיחותי מדי מה????? שלא יכנסו בי וזהו כאילו להיכנס במשאית זה לא אותה התוצאה?
- 2.אבי 09/12/2023 00:36הגב לתגובה זוגם המעקה בטיחות מבטון גורם נזק רב זה לא אומר שצריך להפוך אותו לגומי ליצן הוא
- 1.המגיב 08/12/2023 22:45הגב לתגובה זוהיא גוף ללא מטרות רווח, לא אומר שהאנשים החברים באותה עמותה הם ללא מטרות רווח.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
