הסייברטראק של טסלה עולה 50% יותר מההערכות הראשוניות
Porsche 911 vs Cybertruck towing Porsche 911. pic.twitter.com/04EfaB01Fb
— Jon Erlichman (@JonErlichman) November 30, 2023
דגמי הסייברטראק
מניות טסלה ירדו ב-2% במסחר המאוחר לאחר עלייה של 1.6% למחיר של 240.08 דולר. מאסק נמנע מלדבר באירוע על מחירי הרכב, אך המחירים עודכנו באתר של טסלה. גרסת הטנדר בעלת הביצועים הגבוהים ביותר, או בכינויה ה-"Cyberbeast' תהיה זמינה בשנה הבאה וכך גם גרסת ה-All-wheel ומחירן יתחיל ב-80,000 דולר. גרסת ההנעה האחורית הזולה ביותר מתחילה מ-61,000 דולר ותהיה זמינה ב-2025. "זה הולך למשוך קהל לקוחות עשיר שיוכל להרשות לעצמו את המחיר ורוצה משהו מיוחד ומשונה", אמרה ג'סיקה קאלדוול, מחברת מחקר הרכב אדמונדס. "פשוט לא קיים פלח גדול באוכלוסייה שיכול להרשות לעצמו לרכוש את הרכב הזה, במיוחד במקום בו נמצאת הריבית." ב-2019 העריך מאסק שהסייברטראק תעלה כ-40,000 דולר, רכב משך יותר ממיליון הזמנות ששילמו דמי הזמנה מוקדמת בסך 100 דולר. המנכ"ל לא עידכן את המחיר המשוער עד ליום שני האחרון, זאת למרות העלייה בעלויות חומרי הגלם לרכבים חשמליים. כעת, דמי ההזמנה המוקדמת עלו גם הם ל-250 דולר.שוק הטנדרים החשמליים
סייברטראק, שהתחיל להימסר באיחור של שנתיים, נכנס לשוק טנדרים לוהט בניסיון להתחרות עם ה-ה-F150 Lightning של פורד FORD MOTOR , R1T של ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE וה-Hummer EV של ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS . הטנדר של ריביאן נמכר בגרסתו הבסיסית במחיר של 73,000 דולר, בעוד ה-F-150 Lightning מתחיל ב-50,000 דולר. הטנדר של ג'נרל מוטורס עולה יותר מ-96,000 דולר. הסייברטראק הוא הדגם הראשון של טסלה מזה כמעט ארבע שנים והצלחתו קריטית למוניטין החברה כיצרנית רכבים חדשניים. טסלה נאבקת בתקופה האחרונה בריכוך בביקוש לרכבים חשמליים ובתחרות גוברת והטנדר החשמלי החדשני משמש כמפתח ליצירת מכירות, אם כי לא בהיקף של דגמי ה-3 וה-Y. מאסק צינן את התלהבות המשקיעים בחודש שעבר, כשציין בעיות בהגדלת הייצור והזהיר כי ייקח בין שנה ל-18 חודשים עד שהסייברטראק יהפוך לתורם משמעותי בתזרים המזומנים. לקראת ההשקה, מאסק משך אליו את תשומת הלב בראיון גס לניו יורק טיימס בו קילל את המפרסמים שעזבו את הרשת החברתית שבבעלותו -X, בגלל הערות מצידו שנתפסו כאנטישמיות. בקריצה לראיון, אמר מאסק באירוע המסירות "זהו טנדר שימושי להפליא. זה לא רק מופע ראוותני כמוני".תוצאות החברה לרבעון השלישי
ענקית הרכבים החשמליים דיווחה ברבעון השלישי על רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 24.26 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%. תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. בנוסף, החברה חושפת כי היא עדיין מחזיקה ביטקוין בשווי של 312 מיליון דולר. טסלה גם חזרה על תחזית המסירות ל-2023 של 1.8 מיליון רכבים. היעדים העיקריים שלנו נותרו ללא שינוי ברבעון השלישי של 2023: הפחתת העלות לכל רכב, יצירת תזרים מזומנים חופשי תוך מיקסום נפחי האספקה והמשך השקעה בבינה מלאכותית ובפרוייקטי צמיחה אחרים", אמרה החברה. "העלות לכל רכב ירדה ל-37,500 דולר ברבעון השלישי, בעוד עלות הייצור במפעלים החדשים שלנו נותרה גבוהה מהמפעלים שהיו קיימים. יישמנו שדרוגים שהיו נחוצים על מנת לאפשר הוזלות נוספות בעלות ליחידה ואנחנו ממשיכים להאמין כי על מנת להנהיג את התעשיה צריך להוביל בעלויות".- 4.רוני 02/12/2023 16:06הגב לתגובה זווהם בוכים על 60 אלף דולר.
- 3.לרון 02/12/2023 10:10הגב לתגובה זומי יקנה?
- 2.למבינים - טויוטה, ניסן ואיסוזו. (ל"ת)חיים 02/12/2023 02:12הגב לתגובה זו
- 1.שחף 01/12/2023 19:06הגב לתגובה זומי שירצה באמת רכב עבודה יקנה דודג'ראם או פורד f-250 שמתישהו ב 2025 יגיעו מחושמלים.
- המגיב 02/12/2023 02:37הגב לתגובה זועד שפס הייצור משתכלל, מתייעל, ומאפשר להוריד עלויות וכן מחירים נמוכים יותר ונגישים יותר. כך בכל תעשייה. זוכר מה היה מחיר של מחשב שולחני !!בסיסי!! באמצע שנות ה 90 ? (יותר מ 1500 דולאר), ותוך שנה עד שנתיים כבר היה לו קשה לסחוב את התוכנות החדשות. היום בפחות מ 2000 שקל (כ 500 דולאר) אתה יכול לקנות מחשב !!נייד!! שתוכל להשתמש בו ב 5 השנים הבאות (ואפילו יותר, אם לא תתעלל בו פיסית).
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
