כלכלת ישראל ממלחמה למלחמה; מה צריך לעשות כעת כדי שנצמח אחרי המלחמה?
למלחמה יש השפעות כלכליות משמעותיות וההתנהלות כעת של מקבלי ההחלטות היא קריטית להמשך. במקרים רבים היתה צמיחה אחרי מלחמה או מבצע, במקרים אחרים היה ההיפך. צריך להגדיל את ההוצאות של הממשלה, ככה הצמיחה הכלכלית תימשך. לא צריך להעלות מסים, הם רק יפריעו לתהליך הצמיחה ולא בטוח שיגדילו את סך המסים שיקבל האוצר.
צמרת משרד האוצר, צילום: מירי שמעונוביץ לעמ
ומאיפה יגיע הכסף להגדלת ההוצאות הציבוריות-ממשלתיות? הכסף יגיע מהלוואות מהציבור והגדלת החוב הממשלתי. הבעיה שהריבית כעת גבוהה ועדיין - במצב הנוכחי אי התערבות והגדלת הוצאות ממשלתיות משמעותה סיכון לשפל כלכלי אם המלחמה תתמשך. החוב במונחי תוצר נמוך בהשוואה רב שנתית ובהשוואה למדינות מערביות. אנחנו יכולים לסבול עלייה של החוב ביחס לתוצר. מעבר לכך, אי התערבות ממשלתית משמעותה פגיעה בצמיחה ובתוצר ולכן החוב במונחי תוצר יעלה. אם תהיה התערבות אז החוב יגדל וגם התוצר צפוי לגדול ולכן החוב במונחי תוצר דווקא עשוי להיות נמוך יותר ביחס למצב של אי הגדלת הוצאות. כמו כן האמריקאים צפויים להעביר סיוע ואפשר להקטין את החוב כשייכנסו כספים אלה.
כלכלת ישראל - ממלחמה למלחמה
ניתן לחלק את האירועים המלחמתיים בישראל בעבר למלחמות ולמבצעים, שבעקבותיהם הגיבה הכלכלה הישראלית בתנודתיות הקשורה בין היתר לפעילות המלחמתית, לפעילות הממשלה, לשינויים בגודל האוכלוסייה ולגורמים נוספים אחרים. בעקבות חלק מן האירועים המלחמתיים עלה שיעור צמיחת התוצר בעוד שאירועים מלחמתיים אחרים הובילו לירידה בתוצר.- הופחתו ריביות ונסגרו תיקים ב-1.45 מיליון ש' לחייב
- האם משמורת כמעט שווה מצדיקה הפחתת מזונות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנסה לחלק את האירועים המלחמתיים לשני הסוגים ולבחון את השינוי שחל בהוצאה הממשלתית ובצמיחת הכלכלה הישראלית בעקבות אירועים אלה. ראשית אציין את האירועים המלחמתיים שבעקבותיהם עלה התוצר המקומי הגולמי: לאחר מלחמת סיני ב-1956 שנמשכה כשבוע וכך גם לאחר מלחמת ששת הימים שבעקבותיה נפתחה מלחמת ההתשה שנמשכה שלוש שנים, מ-1967 ועד 1970, צמחה הכלכלה הישראלית בשנים שלאחר המלחמות בשיעורים גבוהים יחסית (בשנת 57 גדל התוצר הישראלי ב-3.6% ובשנת 1968 גדל ב-11.6%), ובמקביל בשנים אלו חלה עלייה ניכרת במספר העולים עקב גלי עלייה מרחבי העולם לישראל כן הממשלה הגדילה באופן ניכר את הוצאותיה (ב- 4.2%, ב-1957 וב-8.7% ב-1968), גורם שהשפיע על היקף הפעילות הכלכלית ועל הצמיחה הכלכלית.
מלחמת לבנון השנייה פרצה ביולי 2006 ונמשכה כמעט ארבעה חודשים, בעקבותיה בשנים 2006 ו-2007, התוצר הישראלי צמח בקצב גבוה יחסית (עלה בכ-4.1% בשנת 2007), והממשלה הגדילה את הוצאותיה בשיעור גבוה מזה שבשנים הקודמות (הוצאותיה עלו בכ-3.5% לעומת השנה הקודמת).
לעומת אירועים מלחמתיים אלו היו לא מעט אירועים מלחמתיים שבעקבותיהם ירדה או התמתנה הצמיחה הכלכלית בישראל: בעקבות מלחמת יום הכיפורים שפרצה ב-1973 וארכה כ-20 יום בחזית המצרית כשבחזית הסורית נפתחה מלחמת התשה שארכה כחצי שנה, התמ"ג גדל בשיעורים פחותים בהרבה בהשוואה לצמיחתו בשנים שקדמו למלחמה (ב-1972 צמח התוצר בכ-8.6% ואילו בשלוש השנים שלאחר המלחמה צמח בממוצע ב-1.7% בלבד לשנה) . ההוצאה הממשלתית שגדלה בשנת 73 בכארבעים אחוזים, הייתה תנודתית בשנים שלאחר המלחמה (כשבשנים 1975-1977 ירדה בכ-10% בממוצע בשנה).
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
גם אחרי מלחמת לבנון הראשונה(של"ג) שפרצה ב- 1982 ונמשכה כ-3.5 חודשים, חלה ירידה בצמיחה הכלכלית, כשלאחרי המלחמה שהו כוחות צה"ל בלבנון עד 1985 שבה התקיימה נסיגה, ובשנים העוקבות נמשכה הנסיגה, עד לנסיגה הסופית מרצועת הביטחון בשנת 2000. בשנים 1982-1985 קצב צמיחת התוצר היה נמוך מאוד (עלה בממוצע בפחות מ-1% לשנה) והוצאות הממשלה ירדו במונחים ריאליים (ירדו בממוצע של כ 0.5% לשנה בשנים אלה). חשוב להדגיש שגם אירועים מלחמתיים גדולים עשויים להשפיע על התוצר ובישראל התרחשו מספר מבצעים משמעותיים: האינתיפאדה הראשונה שפרצה בסוף 1987 ונמשכה כארבע שנים ודעכה ב-1991בעקבות מלחמת המפרץ. בשנים העוקבות למועד פריצת האינתיפאדה (1988-1989) חלה התמתנות ניכרת בצמיחת התוצר וכן הממשלה הקטינה את הוצאותיה בשיעור ניכר במונחים ריאליים (ההוצאה גדלה ב-0.75% בממוצע בשנתיים אלו לעומת כ-4.5% בשנת 1987). מבצע חומת מגן ב-2002 ארך כחודש וחצי שלהם קדמו חודשים ארוכים של אירועי טרור קשים בכל רחבי ישראל. בשנה שלאחר המבצע (2003) ירד התוצר במונחים ריאליים (ירד ב-0.4%) וההוצאה הממשלתית בשנת 2003 ירדה ב-1.9% לעומת השנה הקודמת.
מבצע עופרת יצוקה התקיים בעזה בסוף שנת 2008 ונמשך כעשרים יום אל תוך שנת 2009, שנה שבה ירד התוצר במונחים ריאליים, למרות גידול שחל בהוצאה הממשלתית בשנה זו (גדלה ב-4.1%). מבצע עמוד ענן התקיים בשנת 2012 ונמשך כשמונה ימים. בשלוש השנים העוקבות למבצע זה חלה ירידה בשיעור צמיחת התוצר (גדל ב-1.5% בממוצע לשנה בשלוש השנים העוקבות למבצע) במקביל לעלייה קלה בשיעור הגידול של ההוצאה הממשלתית (3.3% גידול לשנה בשלוש השנים העוקבות). מבצע צוק איתן התקיים בשנת 2014 בעזה ונמשך יותר מחודש וחצי. בשנת 2015 התוצר גדל בשיעור אפסי, זאת במקביל לעלייה אפסית בהוצאה הממשלתית במונחים ריאליים.
הפתרון להאטה הכלכלית
חשוב להתייחס לשינויים שחלו בתוצר המקומי הגולמי הישראלי תוך בחינת השינויים בהוצאה ממשלתית בשנים שבהם התרחשו המלחמות והמבצעים הגדולים, וראוי גם להבין שהמלחמות מהוות רק מרכיב אחד מתוך גורמים שונים העשויים להשפיע על התוצר הישראלי, תוצר המושפע משינויים טכנולוגיים ושינויים מבניים, מגאות ושפל עולמיים, ממדיניות ממשלתית המכוונת במקרים מסוימים להפחית את רמת האינפלציה או להשיג יעדים כלכליים וחברתיים המתנגשים עם הגידול בתוצר או ממתנים את קצב צמיחתו. עם זאת הנתונים מראים בבירור שגידול בהוצאות הממשלה בשנים העוקבות למלחמות ולמבצעים מיתן את הירידה בתוצר.
ריכוז נתונים בזמן מלחמות ומבצעים:
לנוכח הנתונים הללו, ולנוכח ההערכות שהמלחמה הנוכחית תיארך מספר חודשים לכל הפחות, הממשלה חייבת להגדיל את הוצאותיה באופן משמעותי כדי לפצות על הזעזוע הכלכלי הניכר שעובר על המשק בעקבות גיוס המילואים הניכר, שמוביל לירידה במספר העובדים במשק, זאת במקביל להתמתנות פעילויות כלכליות רבות עקב מצב המלחמה. מצבה הכלכלי של ישראל שפיר מהבחינה הפיננסית, היקף החוב הממשלתי במונחי תוצר נמוך כיום בהשוואה רב שנתית וממשלת ישראל יכולה וצריכה להגדיר בהקדם האפשרי את היקף תוספת התקציב המשמעותית הנדרשת כעת לשם תמיכה בסקטורים שנפגעו וייפגעו מן המלחמה.
ראוי עוד להדגיש שהממשלה פעלה באופן ראוי ונכון בתקופת הקורונה, שבה הגדילה את הגרעון התקציבי ואת חובה באופן ניכר, וכן את החוב הממשלתי במונחי תוצר, פעילות שסייעה מאוד למשק הישראלי לצאת מן המשבר. ואכן לאחר תקופת הקורונה ובעקבות הצמיחה הכלכלית שהתרחשה ירד החוב הממשלתי במונחי תוצר כיום אל מתחת לרמה שהתקיימה בשנת 2019, שנת טרום תקופת הקורונה.
פרופ' נסים בן דוד הוא נשיא המכללה האקדמית גליל מערבי בעכו.
- 3.בת אל 24/10/2023 20:20הגב לתגובה זואת חלוקת הכספים הקואליציוניים יש להפסיק את הביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינה.
- את הביזה של הפנסיות התקציביו - 20 מיליארד כל שנה (ל"ת)המגיב 25/10/2023 09:58הגב לתגובה זו
- 2.חיים אלמליח 24/10/2023 11:38הגב לתגובה זונבוא איתם חשבון אחרי המלחמה זנחו אותנו כאן בשדרות. אשקלון ואופקים
- 1.צריך פשוט לזרוק את כל הכנסת לכלא ולהביא אנשים ישרים (ל"ת)ירון 24/10/2023 11:32הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.
