מסלול הכסף - איך איראן מממנת את ארגוני הטרור?
המלחמה של ישראל נגד ארגון הטרור חמאס נמשכת, כשהמטרה (נכון לכרגע) היא עדיין השמדה של חמאס. גוף הטרור פתח במתקפה אכזרית ולא אנושית נגד ישראל ותפס את המדינה בהפתעה ובהתחשב בזמן שלקח לגופים השונים להתחיל לעשות סדר אף הכניס אותה להלם, כשלפי הערכות 2,900 מחבלים השתתפו בטבח. כעת נשאלת השאלה, איך איראן, האויבת הגדולה ביותר של ישראל, מצליחה לממן את כל זה?
התשובה היא פשוטה - נפט. איראן מרוויחה את מירב כספה מנפט ובין ההצעות שהונחו על השולחן בעקבות המתקפה של חמאס היו תקיפת שדות הנפט של יצרנית הטרור וכך להקטין לה משמעותית את היכולת לממן ארגוני טרור. אך זה דבר שלא סביר שיקרה, לפחות בנתיים, כשהשמדה של מקור נפט תגרום לבעיה לא רק לאיראן.
במהלך השנה האחרונה המחיר הממוצע של נפט מסוג ברנט עמד על כ-80 דולר לחבית. לאחר פתיחת המלחמה, המחירים זינקו ל-88 דולר לחבית והשבוע החל המסחר באזור ה-90 דולר לחבית. המחירים עלולים להישאר גבוהים אם סנקציות שיוטלו על איראן יפגעו בייצוא הנפט. מדינת הטרור ייצאה כ-1.4 מיליון חביות נפט ליום בשנת 2023, כשחלקן הגדול הגיע לסין. ייצוא הנפט של איראן הסתכם ב-41 מיליארד דולר במידה והיא מכרה במחיר השוק, אם כי סביר שהיא מוכרת בהנחה. אם הנפט האיראני יושמד חלקו או כולו, מחירי הנפט מסוג ברנט צפויים לעלות בצורה חדה, עלייה שאומנם תטיב עם הרוסים, האיראנים והסעודיים אבל תפגע באמריקאים ומדינות אחרות.
איראן מוציאה כ-16 מיליארד דולר בשנה בעיקר כדי לתמוך במשטרו של אסד בסוריה, דרך "הקרן להגנת דמוקרטיות" שלה. כמיליארד דולר כל שנה הולכים לחיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלמי. פגיעה בהכנסות הנפט של איראן תסבך את יכולתה לממן את ההרפתקאות הללו, אך כנראה שההשפעה הגדולה תהיה בכלל בסוריה ובתימן ופחות בלבנון ועזה.
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- מנוע החיפוש המפורסם בעולם מגיע לנאסד"ק ומה קרה היום לפני 72 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר שתרם רבות ליכולתה של איראן לממן גופי טרור הוא עליית מחירי הנפט, במיוחד מאז מלחמת אוקראינה - רוסיה, שסיפקה לה את הגב הכלכלי להתקדם גם עם פיתוחים של נשק גרעיני. הפתרון היחיד שלא יגרום לפגיעה בארה"ב ובשאר המדינות הוא הגדלת אספקת הנפט בעולם, צמצום הצריכה ובכך הפעלת לחץ כלפי מטה על מחירי הנפט, דבר שיעזור להגביל משמעותית את יכולותיה הכלכליות של מדינת הטרור. בשביל להיות עוד יותר יעילים, הסנקציות צריכות לפגוע באיראן ולהרתיע אחרים מלבוא לעזרתה. ההבנה שקיצוץ הגב הכלכלי של איראן יגרום לצמצום יכולות הטרור של הגופים השונים, גרמה לארה"ב להקפיא די מהר את 6 מיליארד דולר, שהסכימו להעביר קודם לכן.
- 1.אברהם 21/10/2023 20:05הגב לתגובה זויש להם הכנסות מסמים דרך סוריה ובנוסף פשע פרוטקשן מכל העולם מעסקים באירופה מישראל דרך הבדואים הפשע הערבית. ויש גם פשנ בכל המדינות של הערבים וזה בדוק.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
