מטוס יונייטד איירליינס
צילום: JacobAviation, ויקיפדיה

ה"אלטע זאכן" של המטוסים שנותנת דרך אחרת להרוויח מסקטור התעופה

שוק התעופה ספג הפגיעה קשה בתקופת הקורונה - מספר גדול מאוד של חברות פשטו רגל ומספר גדול עוד יותר צמצמו את צי המטוסים. כעת, עם התאוששות שוק התיירות, מטוסים זולים או משופצים יכולים להיות פתרון עבור חברות התעופה
רוי שיינמן | (1)

שוק התעופה מתאושש לאיטו מהפגיעה שספג בתקופת הקורונה. אולם בעוד חברות התעופה מהססות להכנס לעסקאות מימון מורכבות לרכישת מטוסים חדשים בסביבת הריבית הגבוהה - תקופה זו עשויה להיות חיובית עבור חברות חלקי החילוף של המטוסים.

חברה בשם AAR יכולה לשמש דוגמא למי שעשויה ליהנות מהמצב. AAR (סימול AIR) היא סוג של "אלטע-זאכן" של מטוסים - החברה קונה חלקים משומשים או תקולים מחברות תעופה, משפצת אותם, ומוכרת אותם. החברה אפילו משפצת מנועי מטוסים בהתאם לתקני הבטיחות. החברה נסחרת לפי שווי שוק 2 מיליארד דולר מספקת שירותי תיקונים ב-7 מוקדים בכל יבשת צפון אמריקה. מאחר ו-AAR היא ספקית של חלקי מטוסים התועלת שלה מההתאוששות בשוק התעופה ברורה - יותר מטוסים בשמיים שווה יותר כסף ל-AAR.

והיקפי הפעילות אכן עולים - חודש אפריל האחרון היה החודש בו שיעורי הטיסות הפנימיות בעולם חצו את אלו של לפני המגיפה. הטיסות הבינלאומיות עדיין לא שם אבל הן מדביקות את הפער כאשר בחודש יולי היו בערך 11% פחות טיסות בינלאומיות מהתקופה שלפני הקורונה, מה שאומר שיש עוד מקום לשיפור.

תחום החלקים המשומשים של AAR צפוי להזניק אותה קדימה. בעוד חברות כמו ג'נרל אלקטריק או RTX מספקות חלקים חדשים, הרבה חברות תעופה מעדיפות לחסוך בעלויות, במיוחד בתקופת ההתאוששות, ולקנות חלקים משומשים שהם זולים בהרבה, כמה זולים? מחיר של מנוע משומש יכול לעלות בין 30%-70% פחות ממנוע חדש, כשמנוע חדש יכול לעלות בין 5-50 מיליון דולר, תלוי בדגם.

אפשר לראות את הפוטנציאל של AAR בתוצאות ובהערכות - ב-2019, לפני המגפה, AAR הרוויחה 2.23 דולר למניה על הכנסות של 2.1 מיליארד דולר. עכשיו ההערכות הן שהחברה תרוויח 3.2 דולר למניה על אותן הכנסות ושההכנסות יגדלו בין 10%-16% כל שנה עד 2025. AAR מרוויחה ככה בעיקר בגלל העובדה שהירידה בפעילות התעופה בזמן ומאז תקופת הקורונה גרמה להמון מטוסים לשבת בהאנגרים ולהתבלות מה שהגדיל את ההיצע של חלקים משומשים אותם AAR יכלה לקנות בזול יותר.

עכשיו כששוק התעופה חוזר לעצמו, הביקוש לחלקים משומשים ששיפצה עולה והיא רוכבת על הגל. המודל של AAR ואיך שפעלה בתקופת הקורונה מייצגים את מדיניות ההשקעה היעילה ביותר בצורה הפשוטה ביותר - קונים כשזול, מוכרים כשיקר.

אבל כל זה עדיין לא משתקף במכפיל - המניה של AAR נסחרת במכפיל של 16.7 על ההכנסות ל-12 החודשים הקרובים שלה, מכפיל נמוך מזה של ה-S&P 500 שעומד על 19. לפי האנליסטים בוול סטריט הצמיחה ש-AAR מציגה צריכה להיות שווה מכפיל של 20, כאשר הם גם מציבים למניה מחיר יעד של 73 דולר - אפסייד של יותר מ-22% ביחס למחיר הנוכחי של 59.5 דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחרי עלייה של 70% השנה, טוב שנזכרתם לכתוב על ההזדמנות (ל"ת)
    עידו 02/10/2023 14:06
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.