טסלה
צילום: Istock

חששות בנוגע למערכת הנהיגה האוטונומית והמלצת מכירה: מה קורה בטסלה ולמה זה לא מזיז למניה?

החברה נמצאת תחת חקירה מ-2022 של הרשות לבטיחות בדרכים, כשבוול-סטריט קיימים חששות אחרים מעלייה במלאי הרכבים וכי מניית טסלה נהנית יותר מדי מהייפ הבינה המלאכותית
אדיר בן עמי | (5)

נראה שכמעט כל יום קורה משהו אצל טסלה TESLA INC , כשהפעם היא מקבלת המלצת מכירה וחשיפת המכתב מהמנהל לבטיחות בדרכים בארה"ב בנוגע לטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של החברה. 

הנושא העיקרי שמעסיק כרגע את המשקיעים הוא חשיפת המכתב ששלח המנהל לבטיחות בדרכים לטסלה בסוף יולי, בו ביקש כי יצרנית הרכבים החשמליים מידע בנוגע להתאמות שביצעה במערכת הנהיגה האוטונומית שלה שמאפשרות לנהג לא לגעת בהגה לזמן ממושך יותר. 

לרוב המכוניות החדשות כיום יש תכונות שמסייעות לנהגים בנהיגה, כמו שמירה על מהירות, בלימה אוטומטית וניווט עצמי לאורך מסלול מסוים. כל התכונות הללו, כולל אילו של טסלה, דורשות מהנהגים להיות מעורבים תמיד. האחריות היא על הנהג, כשיצרניות הרכב הטמיעו מערכות שמבטיחות כי הנהג אכן יהיה תמיד בפוקוס כמו מצלמות פנימיות והתראה כל פעם שהנהג מוריד את הידיים מההגה לזמן ממושך. 

טסלה מכילה את שתי המערכות הללו, הנהג נדרש ללחוץ על ההגה מדי פעם או שמערכות הסיוע בנהיגה יכבו ויחזירו את השליטה המלאה לנהג. מה שמדאיג את המנהל לבטיחות בדרכים הם התאמות שביצעה החברה שמאפשרות לנהגים לעקוף את הלחיצה על ההגה ובכך יגרמו למצב שהנהגים לא ישימו לב. הסוכנות נמצאת בחקירה כבר מ-2022 בנוגע למערכות הנהיגה האוטונומית של טסלה. בטיחות ברכבים היא עניין רציני מאוד, אך ליצרניות הרכב עדיין יש חופש פעולה מסוים כשהן יכולות לבצע התאמות והרשות לבטיחות בדרכים יכולה לדרוש שינויים לאחר מכן. לכן, בעיניי המשקיעים, חשיפת המכתב לא נחשבת כנושא מהותי כרגע והמנייה לא ממש הגיבה לדיווחים.

אנליסט גוגנהיים, רונלד ג'וסיקוב, נתן המלצת מכירה למניית טסלה ואמר כי הוא מודאג מעלייה במלאי הרכבים של החברה בארה"ב וכי מניית טסלה נהנית יותר מדי מהייפ הבינה המלאכותית. מכירות ה-EV הגישו לשיא בארה"ב ברבעון השני, אך היצע הרכבים משתפר מה שאומר שיש יותר תחרות והורדות מחירים. יתרה מכך, אמש מניית החברה עלתה בכמעט 8% לאחר שדיווחה כי הקימה מערכת חדשה לאימון הבינה המלאכותית שלה שמשמשת לסיוע בנהיגה. 

לפי הדיווחים, טסלה תבנה מחשבים שיכילו 10,000 מעבדים של אנבידיה ש"יהיו חזקים יותר ממחשב העל השלישי בחוזקו בעולם." החדשות מציגות תובנה על האופן בו האימוץ של טכנולוגיות בינה מלכותית מתפתח: אנבידיה מספקת את התוכנה ואחראית להתפתחות הטכנית של התחום, טסלה מיישמת את הטכנולוגיה במה שעשוי להיות התחום המשמעותי הראשון בו הבינה המלאכותית תחליף את האדם, נהיגה אוטונומית.

לפני כשבוע טסלה הורידה מחירים בסין בפעם השנייה בתוך פחות משבוע וזה תורגם גם לירידה במקומות נוספים בעולם. הדגמים היוקרתיים שנמצאים במלאי מוצעים בהנחה של בין 50 אלף שקל ל-100 אלף שקל. כאשר היבואן לא יוכל להתחמק מהפחתת מחירים לאור הפחתה כוללת במחירי היצרן ולאור התחרות הקשה מצד היבואנים הסיניים. ההנחות על דגם S ודגם X עם ההטבות שמתקבלות על הדרך הגיעו ל-100 אלף שקל. מדובר בהנחה של עד 12%.  המודלים המבוקשים והזולים יותר - מודל Y ומודל 3, לכאורה במחיר מחירון, אבל יש אפשרות למיקוח וצפויה בקרוב על רקע המגמה העולמית, הפחתה במחירים.    

קיראו עוד ב"גלובל"

חדשות נוספות בגזרת טסלה הן כי החברה קיבלה אישורים לבנות תחנת טעינה שתכלול דיינר וקולנוע בלוס אנג'לס. למרות שמדובר בהתפתחות מעניינת עבור החברה, כשהיא יוצרת מקורות הכנסה נוספים, זה לא צפוי לעזור לה יותר מדי ברווחים. החברה כבר מפעילה את הרשת הגדולה ביותר של תחנות טעינה מהירה בארה"ב, כשעוד ועוד יצרניות רכבים חשמליים מאמצות את התקן שלה. 

בדוחותיה האחרונים של החברה היא רשמה רווח למניה של 91 סנט על הכנסות של 24.93 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 82 סנט על הכנסות של 24.47 מיליארד דולר. תזרים המזומנים החופשי של החברה עמד על 1.01 מיליארד דולר, הצפי בשוק היה ל-2.1 מיליארד דולר. טסלה הודיעה גם כי חברי הדירקטוריון של החברה יחזירו 735 מיליון דולר לחברה לאחר תביעה של בעלי מניות. החברה נסחרת לפי שווי של 811 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-107% מתחילת השנה וירדה ב-10% בשנה האחרונה כולה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טויוטה, פולקסווגן, מרצדס, BMW - עדיפות על טסלה (ל"ת)
    מזדה, רק חשמלית 31/08/2023 09:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה שסיבך את טסלה זה סיבוב ההגה מדמוק ל רפובלי (ל"ת)
    אלקין 31/08/2023 09:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תכתוב תכתוב אתם טובים בזה טסלה יעד 400 30/08/2023 22:24
    הגב לתגובה זו
    תכתוב תכתוב אתם טובים בזה טסלה יעד 400
  • מעדיף 31/08/2023 05:25
    הגב לתגובה זו
    ללא הבלגן הטסלאי
  • אכן אסלה (ל"ת)
    רון 30/08/2023 23:18
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.