3M
צילום: אתר החברה

חברת 3M תשלם קנס של 5.5 מיליארד דולר, אז למה המניה עולה?

למרות ההודעה על קנס של 5.5 מיליארד דולר במסגרת תביעות כלפי החברה על אטמי אוזניים פגומים שייצרה, המנייה עלתה כבר ב-5.4% מתחילת המסחר
רוי שיינמן |

ענקית התעשייה 3M COMPANY ספגה היום קנס על סך 5.5 מיליארד דולר, כ-10% משווי השוק בה נסחרת החברה, במסגרת הסדר על תביעות שהוגשו נגדה על אטמי אוזניים פגומים שייצרה. אמש דווח שהחברה קרובה לחתימה על הסדר במסגרת אותן תביעות על כך שהחברה מכרה לכאורה אטמי אוזניים פגומים לצבא. 

אז למה המניה עולה?

העננה המשפטית מרחפת מעל לראשה של 3M כבר זמן מה. למרות זאת, ההסדר האחרון היווה סימן חיובי להמשך הפעילות של החברה. "קרוב לגבול התחתון של הציפיות" כתב האנליסט האמריקני של רויאל בנק, דין דריי בדוח על החברה, "לפי ההערכות שלנו, לחברה יש בערך 18 מיליארד דולר של מזומנים שיוכלו לטפל בבעיות המשפטיות האלו." מחיר היעד שמציב דריי למנייה עומד על 100 דולר בעוד מחיר היעד שמציב האנליסט מסיטי, אנדרו קפלוביץ, עומד על 111 דולר. כרגע מניית החברה נסחרת באיזור ה-103.9 דולר. 

"כמו שאנחנו רואים את זה, ההסדר מסמן עוד צעד של החברה אל עבר הסרת המעמסות המשפטיות שעל כתפיה כבר זמן מה." מוסיף קפלוביץ, "לתפיסתנו, הורדת המעמסות העלה תמצא חן בעיניי המשקיעים, אם כי עדיין יש לחברה מהמורות נוספות לעבור."

קפילוביץ מתייחס לפרשה נוספת בה מעורבת החברה, במסגרתה היא מואשמת בדליפה של כימיקלים רעילים בשם PFAS למי תהום. החברה הודיעה לאחרונה על הסדר בסך 12.5 מיליארד דולר עם חברות אספקת המים אך היא עדיין ניצבת תחת איום משפטי מצד הצרכנים בטענות על זיהום מים. 

התסבוכות המשפטיות פוגעות במניה

הבעיות המשפטיות מכבידות על מחיר המנייה של 3M כבר תקופה. מחיר המניה כבר הספיק לצנוח ב-60% מאז מחיר השיא של 250 דולר למנייה בשנת 2018. זוהי רק דרך אחת שממחישה כמה העניינים המשפטיים של החברה מדאיגים את המשקיעים. הירידות הללו השאירו את מכפיל הרווח של החברה על 10 בהסתכלות על ההכנסות לשנת 2024, בעוד ב-2018, קרוב לשיא, המניה נסחרה במכפיל רווח של 22 ביחס להכנסות של 2019. אם המנייה הייתה נסחרת במכפיל הרווח שלה מתקופת השיא, מחיר המניה היום היה עומד בערך על 215 דולר למניה. זה עדיין רחוק מהשיא, מה שגם ממחיש את הקשיים עמם החברה מתמודדת בשנים האחרונות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.