גרום פאוול פד
צילום: טוויטר

תשואות האג"ח שוברות שיאים לקראת מפגש הנגידים השנתי בג'קסון הול ביום שישי, למה יש לצפות?

על רקע האינפלציה המאטה ונתוני מאקרו חזקים: יושב ראש הפדרל ריזרב יוביל את הסימפוזיון, אשר ימשך שלושה ימים, כאשר האירוע השנה יערך סביב הנושא המרכזי של "שינויים מבניים בכלכלה הגלובלית"
מתן קובי | (11)

כל העיניים בשבוע המסחר הנוכחי נעוצות ביום שישי הקרוב, לאחר שבחמישי ייפתח מפגש נגידי הבנקים המרכזיים של העולם בג'קסון הול שבוויומינג, ארה"ב. כ-120 משתתפים יקחו חלק באירוע השנתי אשר נחשב לאירוע משמעותי ביותר עבור המשקיעים בבורסה. נגידי בנקים ואנשי מפתח רבים בכלכלה העולמית ינאמו לאורך האירוע שימשך שלושה ימים, אך הבמה המרכזית תהיה של יו"ר הפדרל רזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב - ג'רום פאוול, אשר ינאם ביום שישי של הכנס בשעה חמש בערב (שעון ישראל).

בכנס ידונו, כבכל שנה, במצב הכלכלה העולמית והמדיניות המוניטרית של המדינות המשתתפות ובמפגש השנה ישנן ציפיות להתייחסויות בנוגע להתפתחויות הבינה המלאכותית, אשר ללא ספק הניעו את העליות בוול סטריט מתחילת שנה. כמו כן, עניין מהותי שעשוי לעלות על הפרק הוא עניין החוב התופח של הממשלות, במיוחד זה של ממשלת ארה"ב, אשר ממשיך לעלות בקצב אסטרונומי לאחר פיתרון משבר תקרת החוב לפני כמה חודשים. גיוסי החוב הממשלתיים נעשים כעת בסביבת ריבית גבוהה בהרבה מזו שלפני שנה - עניין אשר לאט לאט יגדיל את המשקל של תשלום הריבית על התקציב הממשלתי בארה"ב.

בנוסף לכל, הנגידים עשויים להתייחס להשפעה של מצב הריבית על הסקטור הבנקאי. בחודש מרץ האחרון ראינו את הקריסה של בנק SVB אשר גרר אחריו עוד מספר בנקים נוספים בארה"ב והלחיץ את המשקיעים שמא נחזה בגל קריסות. בעזרת חילוצים מהממשלה ומהפדרל ריזרב רוב הבנקים יצאו מהמצב ללא פגע, אך התשואה הגבוהה על אגרות החוב הממשלתיות, שהייתה חלק משמעותי בקריסתם של הבנקים, חזרה לאותם גבהים (ואף מעבר לכך) ועשויה להוביל ללחצים מחודשים על הסקטור.

הציפיות בוול סטריט לקראת נאומו של פאוול

האינפלציה בארה"ב אמנם נמצאת בירידה, אך היא עודנה בטווח היעד של הפד', אשר עומד על 2% ובבנק אוף אמריקה מאמינים כי זה יהיה העניין המרכזי סביב נאומו של פאוול. בבנק צופים שיו"ר הפד' ינצל את הבמה בכדי להמשיך ולהחדיר במשקיעים ובשוק את ההבנה על פיה הבנק המרכזי לא יוריד את הרגל מהגז עד אשר יגיע ליעד שלו, בין אם על ידי העלאות ריבית נוספות או בין אם על ידי שמירה על הרמה הנוכחית לזמן רב מספיק.

בגולדמן זאקס צופים כי הנגיד יהיה פחות "ניצי" הודות לנתוני מאקרו טובים בארה"ב, כאלו אשר עשויים לאפשר "נחיתה רכה" בכל הנוגע למלחמה של הפד' באינפלציה. על פי הנתונים שפורסמו בחודש האחרון, מדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה ב-3.2% בלבד, מתחת לצפי של 3.3% וגם מדד הליבה הפתיע לטובה כשעמד על 4.7%. ביחד עם קצב האינפלציה המאט, האבטלה בארה"ב עדיין נמוכה ועמדה בחודש יולי על 3.5% לעומת צפי ל-3.6%.

מצב אגרות החוב ותחזית הריבית להמשך

שוק האג"ח בארה"ב הוא בעצם תמונת מראה למה שהמשקיעים מצפים שפאוול יעשה, הם מתמחרים מראש איפה הריבית צפויה להיות בעוד תקופת זמן מסויימת, בהתאם לתקופת האגרת. השוק מצביע כעת דווקא על גישה אגרסיבית יותר אליה יפנה ג'רום פאוול כשהריבית על האג"ח לעשור עתידה לסגור את היום ברמה הגבוהה ביותר שלה מאז אוקטובר 2007 - השיא האחרון היה בחודש אוקטובר האחרון, אז נרשם השפל השנתי בוול סטריט. התשואה על אותה אג"ח עומדת כעת על 4.34% והיא נמצאת במגמת עלייה מאז חודש מאי האחרון.

התשואה על האג"ח לשלושה חודשים עומדת על 5.44% ומתקרבת לחציה של רמת הריבית הנוכחית (5.5%-5.25%). התשואה על האג"ח לשנה והתשואה על האג"ח לשנתיים עומדות כעת על 5.38% ו-5% בהתאמה, גם הן סביב הנקודה הגבוהה ביותר מאז משבר הסאב פריים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    ואולי התשואה לעשר שנים גבוהה כי אין אמון בדולר? (ל"ת)
    אמיר 22/08/2023 09:01
    הגב לתגובה זו
  • המגיב 22/08/2023 23:06
    הגב לתגובה זו
    כי הממשל בארהב מגדיל את החוב שלו עד אינסוף, והבנק המרכזי "מדפיס" דולארים כאילו אין מחר. אבל - בעולם שבו אין שום נכס או משהו מוחשי בעל ערך (מי אמר זהב), ושמבוסס כולו על ערך יחסי לעומת הדולאר - זה אומר שכולם צריכים להתיישר מול הריבית שנותנים על דולארים.
  • 9.
    חגי 22/08/2023 08:35
    הגב לתגובה זו
    שהמצב היה רע לפני שנתיים - אמר . המצב כיום טוב. אינפלציה מאד נמוכה. המינימום כעת להודיע על הפסקת העלאות הריבית. אי אפשר להמשיך עם האובססיה שלו. מטומטם
  • 8.
    שי 22/08/2023 08:33
    הגב לתגובה זו
    הוא מגדיל את החוב האמריקאי שהולך ותופח. סוכנויות הדירוג מורידות דירוג לבנקים האמריקאיים והנגיד האמריקאי לא ממצמץ. מדהים
  • 7.
    רון 22/08/2023 08:30
    הגב לתגובה זו
    לעוד קריסה של חברות ? לא מספיק תמרורי האזהרה שקיבל עד היום?
  • 6.
    אלי 22/08/2023 08:27
    הגב לתגובה זו
    פאול אדם משוגע שמטלטל את כל הכלכלה העולמית כבר שנתיים על סתם
  • 5.
    גפני 22/08/2023 07:55
    הגב לתגובה זו
    היה צריך עוד סבב של הגהה, למשל: "התשואה על האג"ח לשלושה חודשים עומדת על 5.44% ומתקרבת לחציה של רמת הריבית הנוכחית (5.5%-5.25%). "
  • 4.
    הדג מסריח מהראש 22/08/2023 07:51
    הגב לתגובה זו
    אין החלטות כרגיל. מי יהיה הנגיד הבא בבנק ישראל ?. פרופ' ירון הוכיח שהוא ראוי ביותר למרות כל הערות הטיפשיות והלחצים הפוליטיים שנשמעו בין גאונים כלכליים בממשלה . מקווה מאד שהוא יסכים לעוד קדנציה בתפקיד .
  • 3.
    בובובו 22/08/2023 07:23
    הגב לתגובה זו
    מיליון ויותר הופכים את עצמם לעבדים, גם אם ריבית 0. תחשבו על זה.
  • 2.
    צח 22/08/2023 05:48
    הגב לתגובה זו
    בכל פעם מחדש. מרסק את הכלכלה האמריקאית לחינם
  • 1.
    שלמה 22/08/2023 02:36
    הגב לתגובה זו
    הריבית גבוה מידי וכרגע הנזק גדול בהרבה מהתועלת 2.5% מספיק למשך השנה הקרובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.