סיסקו עוקפת את הציפיות - למשקיעים יש סיבה לאופטימיות
חברת טכנולוגיית המידע סיסקו CISCO SYSTEMS עוקפת את הצפי ומחזירה את האופטימיות למשקיעים בעקבות צמיחה במספר ההזמנות, אך הצמיחה המיוחלת מאספקת ציוד רשת לפיתוחי בינה מלאכותית תצטרך לחכות.
סיסקו דיווחה על עלייה במספר ההזמנות ברבעון הרביעי, מה שמשפר את מצב הרוח בקרב המשקיעים לאחר תחזית מאכזבת ברבעון הקודם. "יש לציין שסיסקו התחייבה להציג מינוף תפעולי ולבצע בייבאקים באופן עקבי בהמשך (בערך בקצב של 1.5 מיליארד דולר ברבעון) - המשקיעים יעקבו שהחברה אכן עומדת בהתחייבות", אמר עמית דריאנן מ-Evercore. דריאנן העלה את מחיר היעד שלו למנית סיסקו ל-63 דולר מ-60 דולר.
השאלה כעת היא האם הצמיחה ב-AI תעזור להגדיל את הכנסות החברה. בסיסקו שחררו גרסאות נוספות של שבבי הרשת מסדרת Silicone One, שלטענתה הם החזקים מסוגם ויתאימו לעומסי העבודה של פרויקטים בבינה מלאכותית. בדוחותיה האחרונים היא דיווחה על הזמנות בגובה 500 מיליון דולר של מוצרים הקשורים לבינה מלאכותית. "החברה נראית בטוחה בהזדמנויות הקשורות לבינה מלאכותית שיתבססו על שבב הרשת שלה, אך סבורה כי הביקוש לכך יגיע רק ב-2025 בדומה למתחרות", כתב תומס בלייקי מ-KeyBanc.
בדוחותיה רשמה החברה רווח למניה של 1.14 על הכנסות של 15.2 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.06 דולר על הכנסות של 15.05 מיליארד דולר. בתוצאותיה לשנה כולה, ההכנסות קפצו ב-11% ל-57 מיליארד דולר, הביצועים הטובים ביותר של החברה מזה עשור. החברה הכניסה 11.65 מיליארד דולר ממוצרים וכ-3.55 מיליארד משירותים, מה שמייצג עלייה של 20% ו-4% בהתאמה לעומת השנה שעברה. צפי האנליסטים היה להכנסות משני המגזרים יחדיו של 11.5 מיליארד דולר.
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"זה היה רבעון שיא בכל כך הרבה מובנים: הכנסות, רווח נקי, רווח למניה, תזרים מזומנים חופשי", אמר סקוט הרן סמנכ"ל הכספים של סיסקו. הרן הוא הוסיף כי סיסקו קיבלה כ-500 מיליון דולר בהזמנות הקשורות לבינה מלאכותית, והיא יכולה להוסיף יכולות בינה מלאכותית למוצרים הקיימים.
עבור הרבעון הראשון של 2024 החברה צופה רווח למניה מתואם של 1.02-1.04 דולר והכנסות של 14.5-14.7 מיליארד דולר. בוול-סטריט צופים רווח מתואם של 1 דולר על הכנסות של 14.64 מיליארד דולר. התחזית לשנה כולה הייתה זהירה, סיסקו צופה רווח למניה של 4.01-4.08 דולר עם הכנסות של 57-58.2 מיליארד דולר. האנליסטים צופים 4.05 דולר על 58.4 מיליארד דולר. בחברת התקשורת ידועים בשמרנות שלהם בנוגע לתחזיות לשנה שלמה וסביר שיעלו את התחזיות לרבעונים בהמשך.
במרץ האחרון רכשה סיסקו את לייטספין הישראלית, חברת סייבר שמפתחת מערכות הגנה לתשתיות ענן. סכום הרכישה הוערך בקרוב ל-200 מיליון דולר, לעומת כ-50 מיליון דולר בסבב גיוס הקודם לפני כשנתיים. קרן ההון סיכון של מייקל דל וקרן אייבקס היו משקיעות גדולות בחברה. סיסקו עשתה בישראל מעל 20 רכישות, כשהאחרונה שבהן היתה לפני כשנתיים אז רכשה שתי חברות בתחום מחשוב הענן - אפסגון וסדונה נטוורקס.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לייטספין מנסה לאתר כשלים בהגנה על תשתיות הענן של ארגונים וכך בעצם למנוע את הכניסה פנימה של הפורצים. התחום הזה אומנם מלא בחברות, לרבות פאלו אלטו הסמי ישראלית, אבל לייטספין הצליחה לזהות את הכשלים הגדולים בענן ולסמן את הכניסות לארגון באם הם היו תוקפים. במילים אחרות, המערכת של החברה מדמות האקרים בעלי מיומנות וכך בהתאמה הן מזהות את המקומות הרגישים שדורשות תיקון. הרכישה הזו והרכישות האחרות מייצגות את הלחץ של סיסקו להיכנס ולצבור נתח שוק בתחומים החזקים כמו בינה מלאכותית, סייבר וטכנולוגיות ענן.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
