גלי בהרב מיארה
צילום: נתן ווייל, לעמ

היועצת המשפטית לממשלה מאשרת לשר המשפטים לוין ייצוג נפרד בבג"צ - בעתירה כנגד החוק לצמצום עילת הסבירות

כזכור היועצת המשפטית מתנגדת בחריפות לחוק שעבר בכנסת בחודש שעבר ולכן אישרה באופן חריג לשר המשפטים לקחת ייצוג עצמאי בשביל לייצג את עמדתו בנוגע לחוק בעתירה בבג"צ בחודש הבא
נחמן שפירא | (10)

היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה הודיעה כי היא מאשרת לשר המשפטים יריב לוין ייצוג נפרד בעתירות העוסקות בתיקון לחוק יסוד השפיטה בעניין עילת הסבירות.

 

בהמשך לבקשתו של שר המשפטים, הודיעה לו היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, כי "נוכח פערי העמדות המסתמנים ביחס לעתירות נגד התיקון לחוק יסוד השפיטה, הממשלה תוכל להסתייע בייצוג נפרד בעתירות אלה".

 

כידוע שר לא יכול לקחת ייצוג נפרד בעתירות בבית המשפט העליון ללא אישורה של היועצת המשפטית לממשלה. במקרה הנוכחי מסבירה מיארה כי החלטתה לאשר את הייצוג לשר המשפטים נובעת מכך שמדובר באירוע חריג נוכח העובדה שהעתירות עוסקות בסוגיות חוקתיות משטריות תקדימיות ורגישות במיוחד, אשר ייבחנו על ידי הרכב מלא של בית המשפט העליון.

ראש בראש

שר המשפטים והיועצת המשפטית לממשלה צילום נתן וייל ואבי אוחיון לעמ

שר המשפטים והיועצת המשפטית לממשלה צילום נתן וייל ואבי אוחיון לעמ 

כזכור היועצת המשפטית לממשלה הציגה עמדה מנוגדת בתכלית לעמדת הממשלה, לדעתה  מדובר בחוק שיוצר "פגיעה אנושה במערכת החיסונית של הממשלה מפני החלטות  שרירותיות - פגיעה רב מערכתית". כזכור החוק לצמצום עילת הסבירות הוא בעצם תיקון לחוק יסוד השפיטה, מדובר בחוק יסוד ועד כה העליון בשבתו כבג"צ לא פסל מעולם חוק יסוד. הדיון בעתירה ייערך לקראת סוף חודש ספטמבר.

"חור שחור"

בהרב מיארה תקפה קשות את החוק לצמצום עילת הסבירות שאושר בכנסת בחודש שעבר ואמרה כי "נזקו של החוק רחב מהפגיעה הישירה הנובעת ממינוי אדם שאינו  ראוי לתפקיד בכיר או מפיטוריו של שומר סף שביצע את תפקידו". לדבריה במקרים בהם תהיה "התנהלות מפלה או בלתי אחראית של הממשלה בתקופת בחירות; או מינויים ופיטורים של שומרי סף וראשי מערכות. ההצעה יוצרת "חור שחור" נורמטיבי. מעין "מתחם חסינות".   

 

משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

היועצת תקפה ואמרה כי "ביטול חובת הסבירות של הממשלה ושריה עלול להביא לכך שכל החלטה  של שומר סף בה הוא עמד על דעתו המקצועית מול הדרג הנבחר תהיה גם ההחלטה האחרונה שלו.  מדובר פגיעה אנושה במערכת החיסונית של הממשלה מפני החלטות  שרירותיות - פגיעה רב מערכתית".

 

היועצת המשפטית אמרה גם כי "כוח שלטוני בלתי מבוקר מאפשר פגיעה בזכויות הפרט והתעלמות  משלטון החוק.   הוא סולל את הדרך להשחתת מידות השירות הציבורי".

 

היועצת ציינה כי "הקושי היסודי הוא כי בישראל אין מערכת בלמים ואיזונים מספקת  המובנית בחוק.  במצב הזה, אפשרותה של מערכת המשפט למנוע פגיעה בזכויות הפרט  או להגן מפני ניצול לרעה של הכוח השלטוני מבוססת על מה שאכנה – "ערובות מוסדיות".

קיראו עוד ב"משפט"

 

מיארה הוסיפה "דוגמא מובהקת לערובות המוסדיות, הן עילות הביקורת השיפוטית,  שהתפתחו בפסיקה.  קושי שורשי נוסף נעוץ בקלות הרבה שבה ניתן לבצע שינויים משטריים.   תוך פרק זמן קצר ניתן לבטל את הערובות המוסדיות, וליטול ממערכת  המשפט את הכלים המאפשרים לה לבצע את עבודתה. זוהי התפיסה שהצגנו בכנסת ביחס לביטול עילת העדר הסבירות.  פעולה בסבירות היא חובה בסיסית של השלטון במערכת יחסיו עם  הפרט.  חובתו של השלטון לפעול בסבירות היא ערובה מרכזית לשמירה על  שלטון החוק וההגינות השלטונית. החוק לא מציג ערובה חלופית, ולא נותן מענה כלשהו לשורה  של סוגיות רגישות בפעילות הרשות המבצעת".

 

   

עתירה כנגד החוק

כזכור החוק לצמצום עילת הסבירות אושר בחודש שעבר בכנסת ברוב של 64 ללא מתנגדים לאחר שהאופוזיציה החרימה את ההצבעה על החוק. התיקון לחוק יסוד השפיטה קובע כי בית המשפט לא יוכל להשתמש בעילת הסבירות על מנת לפסול החלטות מנהליות של הממשלה או של שרים.

 

גופים רבים הגישו עתירה לבג"צ כנגד החוק, בין העותרים: תנועת אומ"ץ, לשכת עורכי הדין, התנועה לאיכות השלטון, 44 אנשי עסקים, תנועת דרכנו, התנועה הדמוקרטית האזרחית וכן עורכי הדין יהודה רסלר ויוסי האזרחי. בחודש שעבר קבע השופט דוד מינץ כי לא יוצא צו ביניים כנגד החוק וכי הדיון בתירה ייערך בחודש הבא

 בעתירה שהגישה לשכת עורכי הדין כנגד החוק נכתב כי "התיקון המדובר הוא במוצהר חלק מתוכנית שמטרתה לשנות מן היסוד את שיטת המשטר בישראל, וקיים חשש מבוסס שיישומו יגרום לנזקים בלתי הפיכים – פגיעה קשה בשלטון החוק, פגיעה חריפה בעקרון הפרדת הרשויות, מתן פטור לשרים מחובתם לקיים את הדין, מתן חסינות לרשות המבצעת מפני ביקורת שיפוטית בשלל נושאים".

בנוסף נטען כי כמו כן החוק גורם להחלשת שומרי הסף האמונים על השמירה על שלטון החוק". בלשכה גם טענו בעתירה כי  "את פועלו של החוק יש להבין גם על רקע העובדה שבקריאה ראשונה עבר כבר תיקון נוסף לחוק יסוד: השפיטה, המיועד לשנות כליל את שיטת בחירת השופטים בישראל ולהקנות לקואליציה הפוליטית שליטה מוחלטת בוועדה לבחירת שופטים".

בעתירה נכתב כי "החוק לביטול הסבירות מיועד לאפשר לממשלה למנות שרים כרצונה, גם אם אלו חטאו בשחיתות, שהרי הממשלה מחוקקת לעצמה, באמצעות הרוב הקואליציוני שבשליטתה, פטור מביקורת לפי מגבלות הסבירות.

לטענת לשכת עורכי הדין "החוק לביטול הסבירות מיועד לאפשר לשרים שימונו בחוסר סבירות, לקבל כל החלטה, תהא זו הקיצונית והמופרכת ביותר, שהרי על השרים לא יחולו מגבלות הסבירות. בנוסף החוק מיועד לאפשר לממשלה ולשרים שימונו בחוסר סבירות לפטר כרצונם את שומרי הסף, ובראשם את היועצת המשפטית לממשלה, משניה ופרקליט המדינה, ובכך להכניעם, לשעבדם ולפגוע בעצמאות שיקול דעתם המקצועי, שהרי לא יחולו מגבלות הסבירות. כמו כן, לטענת לשכת עורכי הדיו החוק מיועד לאפשר לממשלה לדרוס את הדרג המקצועי במשרדי הממשלה ואת ראשי הרשויות הסטטוטוריות, לבטל את יושרתם המקצועית ולהכפיפם לגחמות השרים, במינויים ובנושאים מקצועיים חשובים, שהרי לא יחולו מגבלות הסבירות".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חוקי פייק יסוד 16/08/2023 23:28
    הגב לתגובה זו
    הליך החקיקה שנשען על צד אחד בלבד, ומהות החוקים...מראים שמדובר ב"חוקים מזויפים". אין הסכמה רחבה, ואין רצינות ומקצועיות בחוקים האלה שחוקקו ע"י הקואליציה החמדנית והאלימה הזאת. מחר יחוקקו שמותר לחברי הקואליציה לעבור באדום, כי זה "חוק יסוד"(=למרות שיסודות החוק רעועים ולא סבירים)
  • המגיב 17/08/2023 10:17
    הגב לתגובה זו
    עבר ברוב של 32 מול 28 מתנגדים !!! מיעוט שבמיעוט.
  • שמואל 17/08/2023 11:43
    32 מול 21
  • שמואל 17/08/2023 09:52
    הגב לתגובה זו
    רוב החוקים עוברים על ידי הקואליציה, לפעמים האופוזיציה מצטרפת, אך לא חייבת. זה תפקידה להיות אופוזיציה לממשלה. זה תמיד כך. אין משמעות למושג המומצא במעמד צד אחד. זה המצאה והנדסת תודעה. גם אין צורך בהסכמה רחבה, שוב מושג מומצא כדי לשים רגליים לקואליציה.
  • 5.
    היועצת אחיתופל כבר סגרה עם השופטים מה תהיה ההכרעה...?! (ל"ת)
    שרה 16/08/2023 22:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אמונחטאפ 16/08/2023 17:18
    הגב לתגובה זו
    רק להודיע שמכיוון שלבגץ אין שום סמכות חוקית לדון בחוקי יסוד הוא לא ישתתף בהצגה של בג"ץ וכנ"ל יו"ר הכנסת שבעצם ההתקפה של בג"ץ היא על הכנסת ללא כל סמכות חוקית
  • 3.
    איבן שפטוטה 16/08/2023 15:05
    הגב לתגובה זו
    השליט(=השרים ורשויות השלטון) יוכלו לקבל כול החלטה שבא להם, מבלי שלאזרח הקטן תהיה יכולת להתנגד או לבקש סעד מבג"ץ
  • שמואל 16/08/2023 17:10
    הגב לתגובה זו
    לאמיתו של דבר האזרח הקטן, 64 מנדטים, מבקשים לקבל סעד מהכנסת והממשלה מול הדיקטטורה של בג"ץ.
  • 2.
    מה, היא עוד לא פוטרה?! (ל"ת)
    SIV 16/08/2023 14:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמואל 16/08/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
    כתבה שלמה מציגה את הצד של היועמש, של העותרים, של לשכת עורכי הדין. אף מילה על מנציג של הכנסת.
שדה חיטה
צילום: pixbay

המשפחה מכפר טרומן הפסידה שוב - הפינוי ייצא לדרך

לאחר מאבק משפטי ממושך שנמשך יותר מעשור, בית משפט השלום דחה את תביעתן של בנות משפחת קלקודה, שביקשו לשמור על אחיזתן בשתי נחלות במושב, שנוצלו במשך שנים לשימושים מסחריים אסורים. פסק הדין מהווה חוליה נוספת במאבק שמנהלת רשות מקרקעי ישראל נגד שימושים לא חוקיים בקרקע חקלאית, ומעביר מסר ברור: הקרקע הציבורית שייכת למדינה, ולא למי שעושה בה שימוש פרטי או עסקי

עוזי גרסטמן |

בצהרי יום סתווי שקט במושב כפר טרומן, בסמוך לשדות הירוקים שמתמזגים עם שובל המטוסים של נתב"ג, נחתם עוד פרק ארוך במאבק מתוקשר על אדמות המדינה. אחרי שנים של הליכים משפטיים, פסקי דין, ערעורים ועתירות חוזרות, בית משפט השלום ברחובות דחה על הסף את תביעתן של בנות משפחת קלקודה - ליהי, טל ומעין, שביקשו לעצור את פינוי משפחתן מהנחלות שעליהן נבנו מבנים מסחריים וחניון "חנה וטוס" לא חוקי.

מדובר באחד התיקים הבולטים בשנים האחרונות במסגרת המאבק שמנהלת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נגד שימושים חורגים וניצול עסקי של נחלות חקלאיות. פסק הדין החדש, שניתן על ידי השופטת אושרית הובר היימן, מאשר סופית כי גם הניסיון של הדור הצעיר במשפחת קלקודה לא הצליח לעקוף את קביעות בתי המשפט הקודמות, שהורו על השבת הקרקע למדינה. "ניכר כי בני משפחת קלקודה מסרבים להשלים עם התוצאה המשפטית הקובעת כי הם נדרשים לסלק ידם מן המקרקעין", כתבה השופטת בפסק הדין בהכרעתה, וקבעה כי מדובר ב"גלגול משפטי נוסף" שנועד להאריך את האחיזה בקרקע תוך הטרדת המדינה בהליכים חוזרים ונשנים.

שורשיה של הפרשה נעוצים עוד בשנות ה-90, אך הקונפליקט התלקח מחדש בראשית העשור הקודם. משפחת קלקודה, שחכרה שתי נחלות חקלאיות - נחלה 33 ונחלה 34 - מהמושב כפר טרומן, הפכה את האדמות החקלאיות לעסק משגשג. במקום לגדל גידולים חקלאיים, הוקמו שם חניונים מסחריים מסוג חנה וטוס, לצד מבנים מושכרים לעסקים פרטיים. על פי הערכות רמ"י, השימושים האלה גלגלו עשרות מיליוני שקלים בשנה.

"רמ"י זכאית להשבה מלאה של הנחלות, לרבות חלקות המגורים"

המדינה, באמצעות רמ"י, פתחה בשורת הליכים אזרחיים ופליליים נגד המשפחה, בטענה לשימוש חורג ולבנייה בלתי חוקית. ב-2019 ניתן פסק דין תקדימי בבית המשפט המחוזי מרכז־לוד, שבו נקבע כי יש להשיב את הנחלות למדינה. השופטת דפנה בלטמן קדראי קבעה אז כי, "בני הזוג קלקודה עשו שימוש חורג במקרקעין למטרות שאינן חקלאיות, בניגוד להסכם המשבצת ובהיקף נרחב ולאורך שנים רבות". בית המשפט חייב אותם גם בתשלום דמי שימוש ראויים בסכום כולל של כ-7 מיליון שקל. בערעור שהוגש לעליון נדחתה טענת המשפחה, ובית המשפט העליון חיזק את עמדת המדינה וקבע כי, "התנהלותם הקיצונית של המערערים עמדה בסתירה חזיתית לתכלית החקלאית של ההקצאה", וכי "המשיבה  רשות מקרקעי ישראל - זכאית להשבה מלאה של הנחלות, לרבות חלקות המגורים".

אחרי שההורים הפסידו בכל הערכאות, ניסו הבנות לפתוח דף חדש, משפטית לפחות. בתביעתן החדשה, שהוגשה ב-2021, טענו ליהי, טל ומעין קלקודה כי יש להכיר בהן כבעלות "זכויות עצמאיות" במקרקעין, נפרדות מזכויות הוריהן. הן ביקשו מבית המשפט להורות כי הנחלות יוקצו להן מחדש, או לחלופין שיוכרו כ"ברות רשות" שיכולות להמשיך להתגורר בבתים שבשטח. במקרה הגרוע, כך הן טענו, מגיע להן לפחות דיור חלופי או פיצוי הולם.