בריטניה אנגליה לונדון
צילום: jcstudio, Freepik

האינפלציה בבריטניה לחודש יולי ירדה ל-6.8%

מדד הליבה נותר על 6.9% ולא ירד ל-6.8% כפי שציפו; בתחילת החודש העלה הבנק המרכזי באנגליה את הריבית ל-5.25%
דור עצמון |

האינפלציה בבריטניה ירדה בהתאם לצפי ל-6.8%, כך עולה מנתוני מדד המחירים לצרכן לחודש יולי שפורסמו במדינה. בחודש יולי עצמו נרשמה ירידה של 0.4% במדד כאשר הצפי היה לירידה של 0.5%.

מנגד, מדד הליבה - שאינו כולל מחירי אנרגיה, מזון, אלכוהול וטבק - נותר על 6.9% ולא ירד ל-6.8% כפי שציפו, מה שעלול לייצר כאב ראש לא קטן עבור הבנק המרכזי של אנגליה (BOE).

"הירידה במחירי הגז והחשמל סיפקה את התרומה הגדולה ביותר כלפי מטה לשינוי החודשי בשיעורי ה-CPIH וה-CPI השנתיים; מחירי המזון עלו ביולי 2023 אך פחות מאשר ביולי 2022, מה שהוביל גם להקלה בשיעורי האינפלציה השנתיים", נמסר מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בבריטניה.

גארת' דייוויס, שר במשרד האוצר הבריטי, אמר כי הנתונים עשויים לתרום לאנחה בקרב הציבור אך הממשלה והבנק המרכזי "לא יעצרו לרגע" במאמציהם לרסן את האינפלציה. "התוכנית שאנחנו מבצעים פועלת בבירור, אבל אנחנו צריכים לשמור על התוכנית הזו, להמשיך לקבל החלטות אחראיות בכל הנוגע לכספים ציבוריים, ואנחנו צריכים לוודא שהמדיניות הפיסקלית תואמת את המדיניות המוניטרית של ה-BOE", אמר דייוויס.

בתחילת החודש העלה הבנק המרכזי באנגליה את הריבית ל-5.25% - ההעלאה ה-14 ברציפות. העלאת הריבית ב-0.25% נוסף לרמה של 5.25% היא בהתאם לצפי הכלכלנים, כך שמהבחינה הזו לא הייתה הפתעה. העלאת הריבית הגיעה אחרי שבפגישה הקודמת בחודש יוני הבנק הפתיעה עם העלאה מהירה יותר של 0.5%. הרמה הנוכחית היא הגבוהה ביותר מאז חודש אפריל 2008. מתוך חברי הוועדה, 6 תמכו בהעלאה שהתקבלה, עוד 2 תמכו בהעלאה מהירה יותר של חצי אחוז וחבר אחד חשב שעדיף להשאיר את הריבית ללא שינוי.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי אמר: "לא נרשמה ירידה של אינפלציית הליבה שנותרה גבוהה בשיעור של 6.9%. העלייה באינפלציית השירותים מ-7.2% ל-7.4% מחקה את כל הירידה של חודש יוני והותירה אותה גבוהה יותר מתחזית הבנק המרכזי של אנגליה של 7.3%. העלייה באינפלציית המסעדות והמלונות מ-9.5% ל-9.6% והעלייה באינפלציית הבריאות מ-8.2% ל-8.9% תרמו לשמירה על ליבה גבוהה מאוד. עם שוק העבודה שעדיין הדוק והעלייה בשכר שמתחזקת, צפוי כי אינפלציית השירותים תישאר גבוהה נוח עוד זמן מה. עם צמיחת השכר ואינפלציית השירותים שחזקים מכפי שהבנק המרכזי ציפה, נראה שהבנק יעלה את הריבית עוד יותר, בעוד 25 נקודות בסיס (מ-5.25% ל-5.50%) בספטמבר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.