טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

טסלה שוב מורידה מחירים בסין - האם זה יגיע לשוק המקומי?

כמה מכוניות מכרה טסלה עד כה מתחילת השנה, מדוע כרוך סיכון בהוזלת המחירים, ועל מה המשקיעים ישימו דגש בדוחות הבאים? וגם האם המתחרות יורידו מחירים בעקבותיה?
דור עצמון | (4)

ענקית הרכב החשמלי (EV) טסלה TESLA INC מודיעה - שוב - על הוזלת מחירי המכוניות בסין. מדובר בצעד שמעלה שאלות מחדש בנוגע למלחמות המחירים והביקוש לרכבים חשמליים במדינה שמהווה את השוק הגדול בעולם למכוניות חדשות. אבל לא רק שם, טסלה הורידה את מחירי הרכבים קרוב ל-10 פעמים בשנה האחרונה, וכמעט תמיד זה התחיל בסין ועבר ליתר המקומות בעולם. גם לישראל. 

טסלה הוזילה מכוניות סדאן מסוימות מדגם 3 בסין בכ-8,000 יואן, כ-1,100 דולר. יתרה מכך, המחירים לגרסאות ארוכות הטווח והביצועים של רכב הקרוסאובר דגם Y ירדו ב-14,000 יואן, כ-2,000 דולר. המחיר של דגם Y לטווח ארוך מתחיל כעת בסין בכ-300,000 יואן, כ-41,400 דולר. בתחילת 2023, דגם Y לטווח ארוך החל בכ-358,000 יואן, כ-49,400 דולר. גרסת הביצועים של דגם Y מתחילה כעת בכ-350,000 יואן, כ-48,300 דולר, לאחר שהתחילה את השנה בכ-398,000 יואן, כ-55,000 דולר. מדובר בירידה כוללת של כ-10% מתחילת השנה ושל כ-3%-5% בהורדה הנוכחית.  

ההוזלות מגיעות ימים לאחר ש-Zeekr, מותג EV בבעלות ג'ילי (Geely), הורידה מחירים עבור רכב ה-Zeekr 001 הקרוסאובר שלה. המחירים לשלוש גרסאות של Zeekr 001 ירדו בכ-5,000 דולר בממוצע, ומחירי הבסיס נעים כעת בין כ-40,000 ל-52,000 דולר. עם זאת, קשה לומר אם טסלה הורידה מחירים בתגובה ל-Zeekr או לתנאי השוק בכלל. אחרי הכל., שוק הרכבים החשמליים הוא שוק שבו התחרות העצומה והרצון של החברות לתפוס נתח שוק במקביל להאטה הכלכלית, גורם להורדת מחירים שוטפת וזה לא צפוי להשתנות גם בהמשך השנה. המותגים הסיניים הם האגרסיביים ביותר בהורדות המחירים והם הצליחו לתפוס נתח שוק גדול גם מחוץ לסין. טסלה לא יכולה להיות אדישה, אבל בינתיים המתחרה הגדולה שלה - BYD סוגרת את הפער בעולם בצעדי ענק והיא מובילה גם בשוק הישראלי. 

עד כה, הביקוש הסיני ל-EV היה יציב בשנת 2023 - הודות להורדת המחירים. עד יולי נמכרו כ-3 מיליון רכבי סוללה חשמליים (BEVs), עלייה של כ-23% משנה לשנה. רכבי אנרגיה חדשים, הכוללים רכבי BEV והיברידית פלאג-אין, היוו כמעט 36% מכלל מכירות המכוניות החדשות ביולי, עלייה של כ-0.2% מיוני. עד יולי, Zeekr מכרה כ-55,000 רכבי BEVs, שזה אמנם רק 2% מהשוק אבל זו עלייה של כ-127% משנה לשנה. במחצית הראשונה של 2023 מכרה טסלה כ-294,000 רכבי BEVs בסין, עלייה של כ-50% מהשנה הקודמת.

נראה כי הביקוש אינו מהווה בעיה, אך הורדת מחירים מואצת מיצרניות הרכב, כולל טסלה, תעמיד את הביקוש במוקד העניין עבור המשקיעים בחודשים הקרובים. הוזלות נוספות יביאו גם דאגות חדשות לגבי הרווחיות. בעוד שהעלות לייצור כלי רכב ותמהיל המכירות חשובים, הורדת המחירים בדרך כלל לוחצת על שולי הרווח. זה היה המקרה של טסלה בשנת 2023 - שיעור הרווח התפעולי של החברה ברבעון השני הגיע לקצת פחות מ-10%, ירידה של כמעט 15% לפני שנה.

עם זאת, הורדת המחירים הניבו כמה יתרונות - טסלה סיפקה שיא של 466,140 רכבים חשמליים ברבעון השני והיא עומדת בקצב לספק כ-1.8 מיליון רכבי חשמל ב-2023, לעומת 1.3 מיליון שסופקו ב-2022. העלייה החדה במסירות היא אחת הסיבות לכך שמניית טסלה הכפילה את עצמה עד כה מתחילת השנה, לעומת עליות של 16% ו-30%, בהתאמה, של ב-S&P 500 ובנאסד"ק.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קונילמל 15/08/2023 00:33
    הגב לתגובה זו
    היו מסתכלים על מי שיש טסלה כאילו זכה בלוטו ב10,000,000 זה היה ברמה שהסתכלו על טסלה יותר ממרצדס וב.מ.וו. עכשיו התהפכו היוצרות ומסתכלים על השכן עם הטסלה כמו על עוד מטומטם שמחיר הרכב שלו מחק ביום עוד כמה אלפים או עשרות אלפים...
  • רכב מאבד 30 אחוז ברגע שישבת בו. רכב זה לא השקעה (ל"ת)
    המגיב 15/08/2023 09:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דני 14/08/2023 20:49
    הגב לתגובה זו
    את ההיברידית שלי רכשתי לפני שהעלו את המס..עכשיו הסינים אוכלים תלב שלא הזמינו בחסר חח
  • קונילמל 15/08/2023 00:30
    הגב לתגובה זו
    בטח אתה גמרת את המלאי והמחירים קפצו בגללך.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.