הבעיה במסלול "רישוי עצמי" - חלק מהרשויות מתנגדות, האדריכלים חוששים
המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה לאחרונה שאדריכלים יוכלו לחתום על בקשות להיתרי בנייה, מה שהוביל את חברות הבניה לערוך בשבועות האחרונים ישיבות מיוחדות שמטרתן אחת: לבחון את ההשפעה של המהלך על הענף ולחסוך מיליונים דרך קיצור הביורוקרטיה.
ההחלטה החדשה מאפשרת לחברות להימנע מהתנהלות מול ועדת ההיתרים. זהו "מסלול עוקף" שבאמצעותו אפשר להגיש בקשה להיתר ולעלות על הקרקע תוך זמן קצר יותר. המשמעות עבור הקבלנים היא פשוטה: היא לוקחים אדריכל צמוד ומנוסה, והוא מגיש את הבקשה בצורה מהירה ופשוטה, בועט במנגנוני הסרבול ושולח את היזם למצוא קבלנים איכותיים במקום להתעסק עם טופסולוגיה.
לשיטה הזאת, שבה אדריכל מגיש את הבקשה, קוראים "רישוי עצמי". אבל יש לה גם תנאים: רק אדריכל בעל ניסיון של 5 שנים והיקף מינימלי של פרוייקטים שביצע, יוכל לחתום על היתר.
כיום, כאשר רוצים להוציא היתר בהתאם לתכנית, פונים לרשות הרישוי. מי שיושב ב"וועדה" הזאת הם שניים - ראש העירייה ומהנדס מטעמה. בפועל, כשאתה שולח בקשה להיתר, גם אם מדובר בתוספת בניה, הדבר כרוך בביורוקרטיה. אתה מעביר לרשות המקומית את הבקשה, הם (הבודקת מטעם אגף ההנדסה) מחזירה לך אותה בטענה ש"חסר טופס", אתה משלים כעבור מספר ימים, זה עולה שוב לוועדה, שוב היא מדווחת על חוסרים - וכך חולפים חודשים רבים. אדריכל יוכל למנוע את ה"קצר בתקשורת" הזה באמצעות תיקון שייקח כמה דקות, מבלי להמתין לתשובה.
- בכירי ענף הנדל"ן: "הפעילו את החלטת השיקום - עכשיו"
- האם אדריכלים באמת יצליחו לקצר תהליכים? ומה המשמעות למחירי הדירות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך למשל, בחודש האחרון חתם אדריכל פרטי על שני היתרי בנייה ראשונים בתל מונד ובכך קיצר את הזמנים עבור הלקוחות שלו בחודשים ספורים לפחות. זה, כמובן, לא חוסך לקבלנים רק זמן, אלא הרבה מאוד כסף. תחשבו כמה משמעויות יש לקיצור התהליך משנתיים עד חמש שנים, לחצי שנה או שנה למשל - עלויות מימון והכנסות בצד אחד וגם פחות כאבי ראש לחברות מהצד השני. נכון, זה יעלה להם כסף (וכפי שתראו בהמשך, גם מאות אלפי שקלים כהפרשה לביטוח), אבל מה זה לעומת החיסכון בזמן?
"הרשויות רוצות 'לטרלל' את כולם". תימור (מאי כהן)
חשוב לציין - מצד שני, על האדריכלים חלה אחריות רבה. הם חתומים על ההיתר, אם תהיה טעות, או שמישהו ינסה לעקוף את הנהלים, הוא לוקח סיכון גבוה. בעבר ניסתה המדינה להעביר את הכוח לאדריכלים, ומשום מה מספר ההיתרים שנחתמו היה אפסי. לכן, האדריכל יבטח את עצמו, על חשבון היזם. כל טעות - תיפול על הביטוח. בשביל זה, הם יצטרכו לשלם פרמיה גבוהה מאוד - כלומר, עלות הביטוח תהיה מאות אלפי שקלים. בסוף, אדריכל לא יכול לקחת על עצמו סיכון כזה.
- כמה עולה דירת 4 חדרים בפתח תקווה?
- בונים על התחדשות עירונית? תקבלו הרבה פחות ממה שחשבתם; על המשבר הגדול בהתחדשות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
יש כאן כוכבית נוספת: חשוב לציין כי הנושא יחול לרוב רק על מבני מגורים בני 2 קומות, או עד 10 קומות בתוספת אישורי מכוני הבקרה. בנוסף, לא כל העיריות חייבות לנהוג כך. השיקול האם לאפשר לאדריכלים לקדם את ההיתר נתון להחלטה הבלעדית של הרשות ולכן זה לא יחול בכל עיר. בדקנו. בתל אביב, גבעתיים, נתניה, הרצליה וגבעת שמואל הודיעו מראש שלא יצטרפו למהלך. לעומתם, בקריית אונו וירושלים כן יאמצו אותו. אבל החשש האמיתי, כמובן - הוא האחריות העצומה של האדריכלים, שלא כולם ששים לטפל בתהליך, במיוחד כשהם יודעים שהם יהיו חשופים לסיכון מקצועי.
ל"ביזפורטל" נודע כי לאחרונה, במסגרת שיחות עם מנהל התכנון, עלתה אפשרות להוריד את האחריות הזאת מהרשויות. כלומר, לא לאפשר להן לבחור. זה כמובן יוריד את הכוח מהן - וזה לא יהיה קל.
"אין גוף יותר חזק מראש עיר, הפכו אותו לשריף בגלל היעדר משילות. היום, ראשי הערים יותר חזקים מכל גוף אחר", אומר האדריכל רוני תימור. "לא משנה שמדינת ישראל רוצה פינוי בינוי או התחדשות עירונית. אם ראש עיר מחליט שהוא לא רוצה שיבנו אצלו - לא יבנו. אין תמריצים, זה לא מקל וגזר. יש פה 15 ערים, מפורום ה-15, שעושים מה שבא להם. הם מצאו דרך לעקוף כל חוק אפשרי. הם קוראים לזה מדיניות. יש להם רישיון להרוג על ידי יצירת מדיניות. פעם כדי לייצר תכנית היית כותב תב"ע, מקבל בקרה מהוועדה המחוזית ומתקדם. אבל הם מצאו פתרון אחר. מדיניות היא לא חוק ולא ניתן להתנגד, אי אפשר לבקש עליה הקלות. לא משנה מה אמרה הוועדה המחוזית. בשם הדבר הזה, הם עושים כרצונם. למה אני אומר את זה? כי הוציאו חוק של רישוי עצמי, וחלק מתנגדות בתוקף".
אתה מופתע?
"הרשויות יודעות שהן יאבדו את הכוח שלהן ורוצות 'לטרלל' את כולם. אתה יודע למה הן לא רוצות להוציא היתרים? כי יהיו להן יותר מדי תושבים, צריך לייצר בתי ספר, שירותים לתושב. למה? הם רוצים להיבחר לכהונה נוספת, בלי כאב ראש. יש היום 83 רשויות במדינת ישראל, אתה באמת חושב שצריך כל כך הרבה? תראה את עיריית גבעתיים שמתנגדת - יש לה זכות קיום בתור עיר? לא לה, ולא לרמת גן".
בשורה התחתונה, אתה תימנע מלייצג יזמים?
"החברה שלנו, תימור-שוורץ אדריכלים, קיבלה החלטה שהיא רוצה לקבל רישיון לאדריכל רישוי, אנחנו נלך עם כל פרויייקט, כמובן - במחירים במתאימים וביטוח ספציפי".
למה שהיזם ישלם את זה?
"כי זה כמה מאות אלפי שקלים ובדיקה שערכנו מגלה שאין יזם שלא מוכן, אתה יודע מה זה להוציא היתר בחצי שנה? גבעתיים, שיאנית העיכובים, מוציאה לך היתר ב-7 שנים, רמת גן בחמש".
"רישוי עצמי" יוריד את המחירים?
"כל שר אוצר מחליט שסיים שיעור ראשון בכלכלה, יכול להבין שהכל קשור להיצע וביקוש. כשיש 10 דירות בשוק, הן יעלו 100 מיליון שקל. שיש 100 אלף דירות, הן יעלו הרבה פחות. לא יצטרכו לעשות מחיר מטרה, ממציאים פה תכניות ותרגילים ושיטות לעבוד עלינו. הפתרון הוא נורא פשוט - רוצים להוריד את האינפלציה והמחירים? תעלו את כמות הדירות. ענף הבניה מהווה 25% מהתל"ג, אם נשחרר פי 5 דירות, המחירים יירדו, כל המשק יקבל 'בוסט' מטורף. בגלל זה הם רוצים להעביר את הכוח לאדריכלים. כל עוד הממשל עסוק באיך לא להיכנס לכלא וברפורמה, אי אפשר לטפל באמת במחירי הדיור".
אבל יש כאן עוד קושי - רק מגורים נמוכים ייכללו בתכנית. מחר, תוציא רישיון - אבל לא יתנו לך לבקש היתר למגדל.
- 3.פגיעה בחפרים ש מקושרים ל ראשי ועדת הבניה (ל"ת)YL 08/08/2023 20:03הגב לתגובה זו
- 2.במדינת הלכה ....אין צורך ברישוי ...צריך רק סוס ו..עגלה (ל"ת)ניב חיון 08/08/2023 19:16הגב לתגובה זו
- 1.ממה יתפרנסו " המקדמים " מתווכים בין היזם למקבלי החלטות? (ל"ת)לילי 08/08/2023 18:37הגב לתגובה זו

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים?
משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור - 5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים.
העלמות מס במיליארדים
רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.
ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות.
שוק השכירות מגלגל מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.
- גם בישראל: בני 30+ חוזרים לגור עם ההורים
- לקנות או לשכור? כלל האצבע שיעזור לכם להחליט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלושה מסלולי מיסוי
מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס. במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"

בונים על התחדשות עירונית? תקבלו הרבה פחות ממה שחשבתם; על המשבר הגדול בהתחדשות
התחדשות עירונית אמורה היתה לפתור חלקית את בעיית המגורים, אבל תמונת המצב במרכז קשה - פרויקטים נתקעו בגלל ירידות המחירים, הקבלנים רוצים (ויכולים) להעביר פרויקטים לאחרים והתמורות שקיבלו הדיירים יורדות
ענף ההתחדשות העירונית עובר טלטלה כלכלית משמעותית: למרות עלייה בהיקפי הפעילות, רווחיות השחקנים הצטמצמה, ועשרות חברות מחפשות קונה לפעילות הזו. הן לא רוצות להמשיך - הרווחיות התכווצה בגלל ירידית המחירים, המימון עלה. מסתבר שהן יכולות לסגת מהפרויקט, ולהשאיר את הדיירים תקועים באמצע ההכנסות. יש פרויקטים שעובדים עליהם כבר 4-5 שנים והיזם אמר - "אני צריך להוריד את שטח הדירות ולעשות עוד שינויים, אחרת אי אפשר להמשיך, זה לא כלכלי". הדיירים אמרו - "אבל יש הסכם" אבל היזם הראה להם שההסכם מאפשר נסיגה בהינתן שינויים מסוימים.
כל הסכם לגופו, אבל בשטח יש עשרות רבות של פרויקטים שמחפשים "אבא". היזם המקורי רוצה למכור. זה גורם לשני דברים - הדיירים יצטרכו לחכות לדירה הרבה יותר זמן ממה שהעריכו. והם יקבלו תמורות נמוכות יותר משמעותית. כשהם מדברים עם יזמים חדשים הם מבינים שמה שהיה לא יהיה. אלו שהצליחו להיות בתחילת הדרך של ההתחדשות העירונית הרוויחו בגדול. כעת, ההשבחה תהיה נמוכה יותר.
ירידות מחירים במרכז
הגאות שהיתה במחירי הדירות במרכז קידמה מאוד את תחום ההתחדשות ודגש על תמ"א באזור המרכז כשרווחיות של הקלבנים נמדדה בעבר בשיעורים של כ־20% ואף יותר. היזמים גם נהנו מעליית מחירים מתמדת תוך כדי תנועה.
בשנה האחרונה התמונה השתנתה: המחירים במרכז ירדו בין 5% ל-10%. הירידה הזו משנה לחלוטין את התחשיב של היזמים. בפרויקטים מרכזיים רבים הרווחיות יורדת לכ־10% ואף פחות.
- 740 דירות חדשות בת"א: אושרה תוכנית של מטרופוליס
- 378 דירות חדשות בר"ג: תוכנית ההתחדשות יוצאת לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה של ירידות מחירים מלווה במורכבות התפעולית של תמ"א 38/1 שרק הולכת והופכת למורכבת יותר. העבודה מבוצעת בתוך מבנים קיימים לרוב עם מגורים פעילים, וזה מורכב, כשבתל אביב המורכבות כפולה - יש אזורים שלא ניתן לעבוד בהם על רקע עבודות תשתית גדולות.
