הטראפיק ב-ChatGPT ירד ביוני ב-9.7% - הירידה הראשונה מההשקה
נראה כי ההייפ סביב הצ'אטבוט של OpenAI מתחיל להירגע. לפי חברת המחקר סימילרווב, הטראפיק העולמי בצ'אט הבינה המלאכותית היה נמוך ביוני בכ-9.7% לעומת חודש מאי. מספר המבקרים הייחודיים ירד ב-5.7% ומשך הזמן שבילו המבקרים באתר ירד ב-8.5%.
זוהי הירידה הראשונה בתנועת המשתמשים בצ'אטבוט מאז ההשקה בנובמבר האחרון. "לא נראה כי ChatGPT ימשיך לצמוח באותו הקצב שיאפשר לו לעקוף את שאר האתרים מבחינת הטראפיק", כתב דוויד קאר מסימיליארווב.
למרות זאת, גם אם הטראפיק יחל במגמת ירידה מכאן, זה לא יהפוך את הצמיחה של ChatGPT לפחות מדהימה. האתר המשמש בכדי לגשת לצ'אטבוט נשאר אחד האתרים עם התעבורה הגדולה בעולם, עם יותר מ-1.5 מיליארד ביקורים חודשיים. שירות הבינה המלאכותית הגיע ל-100 מיליון משתמשים פעילים כחודשיים לאחר השקתו, מה שמציב אותו כאחד השירותים שהגיע הכי מהר ליעד הזה.
השקתו של ChatGPT והצלחתו המהירה הזניקה את העלייה בשירותי בשירותי בינה מלאכותית גנרטיבית המאומנים על טקסט, תמונות וסרטונים בכדי לייצר תוכן. הצ'אטבוט משתמש במודל שפה בכדי לייצר תגובות אנושיות המבוססות על קשרי מילים שמצא בטקסטים או באינטרנט. הטכנולוגיה שפיתחה OpenAI מניעה גם המון מהשירותים החדשים של מיקרוסופט, כמו Bing AI, ששוחרר בפברואר. מיקרוסופט הגדילה את ההשקעה שלה ב-OpenAI מוקדם יותר השנה על ידי שותפות מורחבת בשווי מיליארדי דולרים עם סטארטאפ הבינה המלאכותית.
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנק ג'יי פי מורגן אמר לא מזמן כי חצי מהעליות בוול סטריט מתחילת השנה הם בזכות (או בגלל) ChatGPT, שהניע התעניינות גדולה בכל תחום הבינה המלאכותית. על פי הבנק, ההתעניינות בנושא יצרה שווי שוק של 1.4 טריליון דולר ותשואה של 45% בשנה האחרונה. לדבריו, הבינה מלאכותית הייתה אחראית ל-53% מהעליות במדד ה-S&P500 וכן ל-54% מעליות במדד הנאסד"ק 100 ולא פחות מ-68% מהתשואות של מניות הצמיחה.
הניתוח של ג'יי פי מורגן כלל את חברות הענק מיקרוסופט MICROSOFT , חברת האם של גוגל אלפבית GOOGLE , מטא (פייסבוק) META PLATFORMS , אנבידיה NVIDIA COR , אמזון AMAZON , וגם סיילספורס SALESFORCE , בבנק ג'יי פי מורגן כינו את הקבוצה "LLM-innovation".
יתכן וההשקעה שמיקרוסופט עשתה ב-OpenAI היא אחת ההשקעות הטובות ביותר שלה אי פעם שתעזור לה להצטרף לאפל במועדון ה-3 טריליון דולר, כשהם לא מפסיקים לייצר מוצרים חדשים שמתבססים על הטכנולוגיה של הסטארטאפ ומטמיעים אותה בכל המגזרים של החברה.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מיקרוסופט הציגה ברבעונים האחרונים צמיחה מרשימה עבור הכנסות ה-Azure שלה - ברבעון האחרון ההכנסות ממחשוב הענן עמדו על 22.1 מיליארד דולר, צמיחה של כ-16%. החברה צופה כי הכנסות הענן ברבעון הנוכחי יגדלו בכ-26.5% וככל שהחברה מנצלת יותר את הבינה המלאכותית ומחברת אותה לשירותים שלה, כך היא מאיימת על האטרקטיביות של AWS של אמזון ועל נתח השוק שלה. ברבעון האחרון אמזון רשמה הכנסות של 21.3 מיליארד דולר משירותי הענן שלה ונראה כי הפער בין החברות עלול לגדול.
על פי מארק מורדלר, אנליסט Bernstein, "מיקרוסופט ממציאה את עצמה שוב מחדש, הם עשו את זה עם הענן והם עושים את זה שוב עם בינה מלאכותית ולמידת מכונה. ההטמעה העמוקה שיש לבינה מלאכותית ברוב מוצריה של מיקרוסופט יתנו לה יתרון משמעותי, במיוחד בזמנים שרוב המתחרים שלה מקצצים בהוצאות. נוכל בקלות לראות את הבינה המלאכותית מכפילה את הכנסות הענן של מיקרוסופט עם הזמן". לפי האנליסט, הבינה המלאכותית תהיה בסופו של דבר אחראית ל25% מהכנסות הענן של מיקרוסופט.
החברה נסחרת לפי שווי של 2.5 טריליון דולר, זאת לאחר שמניית מיקרוסופט קפצה ב-41% מתחילת השנה וב-31.7% בשנה האחרונה כולה.
- 1.אלי 06/07/2023 08:52הגב לתגובה זוהגדול ולא זקוקים לעשות שיעורי בית....חלק לא קטן מהתלמידים בעולם מכינים ככה שיעורים כיום
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
