תה ויסוצקי
צילום: תמר מצפי

רשות התחרות קבעה כי חברת ויסוצקי היא מונופול; שולטת במעל 70% משוק התה הירוק

לאחר בדיקה שהחלה לפני כשנה וחצי הכריזה היום הממונה על התחרות על חברת תה ויסוצקי ישראל כבעלת מונופול בשוק התה הירוק ובשוק חליטות הצמחים. בעקבות ההכרזה ויסוצקי תהיה "ספק גדול", ויחולו עליה החובות המושתים על ספקים גדולים 
נחמן שפירא | (5)

חברת ויסוצקי היא מונופול בתחום התה הירוק ובשוק חליטות הצמחים כך קבעה היום מיכל כהן יו"ר הרשות לתחרות.

 

בדיקת רשות התחרות מצאה כי החלק של ויסוצקי במכירות תה ירוק וחליטות צמחים לקמעונאים גבוה מ-70%.  בנוסף, ובאופן תקדימי, החליטה הממונה להכריז על ויסוצקי כבעלת מונופול גם בשל כוח שוק משמעותי בתה ירוק ובחליטות צמחים שמאפשר לה לגבות מחירים גבוהים יותר מאשר ספקים מתחרים.

ברשות התחרות ציינו כי  כוח השוק שימר לויסוצקי דומיננטיות יציבה במשך שנים רבות.  וכי המתחרים של ויסוצקי התקשו להגדיל את מכירותיהם גם במקרים בהם הציעו מחירים נמוכים מאלה שהציעה ויסוצקי וגם במקרים בהם נכנסו מותגים חדשים לישראל, שזכו להצלחה בחו"ל. 

 

בעקבות ההכרזה ויסוצקי תהיה "ספק גדול", כהגדרת המונח בחוק לקידום התחרות בענף המזון, ועל כן מעתה חלים עליה כלל החובות המושתים על ספקים גדולים מכוח חוק זה לגבי המוצרים המוכרזים. איסורים אלה כוללים, בין היתר, איסור להתערב בסידור המדפים ברשתות השיווק, איסור התניית מכירת מוצר מסוים ברכישת מוצר אחר, איסור כולל על כל סוג של התערבות במחיר המוצר ללקוח הסופי ברשתות והגבלות נוספות המופיעות בחוק המזון.

 

ברשות התחרות ציינו כי טרם השימוע שבוצע לויסוצקי הממונה שקלה להכריז על ויסוצקי גם כבעלת מונופולין בשוק התה השחור ובשוק התה השחור בטעמים. אולם הנתונים שנאספו בעקבות השימוע חזקו את המסקנה כי חלקה של ויסוצקי בתה שחור נמוך ממחצית ונמצא במגמת שחיקה.

ההחלטה התקבלה לאחר שנמצא לויסוצקי מתחרה  שוק התה השחור שגם לו נתחי שוק לא מבוטלים בשוק זה. 

בסיכום הבדיקה ושקילת טענות ויסוצקי החליטה הממונה להכריז על ויסוצקי בעלת מונופולין בשווקי התה הירוק וחליטות צמחים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    התעוררו ברשות אחרי 20 שנה -בהצלחה (ל"ת)
    לילי 26/06/2023 18:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הצדיק מסדום 26/06/2023 15:39
    הגב לתגובה זו
    וויסוצקי מונפול דורסני שעושק את הצרכנים כבר 20 שנה...כנראה הלך להם הלובי
  • 3.
    סתם קשקוש, תלכו לקשת טעמים, טיב טעם, מעדני מניה (ל"ת)
    דודי עמסלם 26/06/2023 15:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    א 26/06/2023 15:31
    הגב לתגובה זו
    הזוי אפילו לקוקה קולה יש יותר מתחרים מויסוצקי .אבל אני רק ויסוצקי התה הכי טעים שיש
  • 1.
    ברי 26/06/2023 15:13
    הגב לתגובה זו
    עד שניר ברקת נתן לה בעיטה בתחת לא שמענו כמעט על הרשות הרשלנית !
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.