מיקרוסופט
צילום: טוויטר

מיקרוסופט בשיא כל הזמנים - הבינה המלאכותית מצדיקה את זה?

מניית החברה הגיעה היום לראשונה אי פעם למחיר של 351 דולר כשהחברה מתקרבת מצמצמת פערים ומתקרבת לשווי של אפל, הנה מה שהוביל להתאוששות החדה מאז השפל של שנה שעברה
מתן קובי | (9)

שנת 2023 ככל הנראה תזכר כ"שנת ה-AI" אשר החלה עם ההתלהבות המסחררת מ-ChatGPT, שפתח בפני הציבור הרחב את היכולת להתנסות עם מודל בינה מלאכותית מהיר ויעיל. מי שהייתה מהירה לזהות את הטרנד ולאחוז אותו בשתי ידיים הייתה מיקרוסופט  MICROSOFT  . מיקרוסופט השקיעה ב-OpenAI (החברה שמאחורי ChatGPT) מיליארד דולר בשנת 2019 וכמה שבועות לאחר שחרור הצ'אטבוט לעולם הודיעה כי תשקיע עוד 10 מילארד דולר.

מאז החלו השמועות על כך שמיקרוסופט תשקיע עוד כספים ב-OpenAi (שמוערכת כבר בכ-30 מיליארד דולר) ועד היום מניית החברה זינקה ב-55% והיום היא הגיעה לשיא כל הזמנים של 351 דולר למניה - מה קרה מאז ינואר האחרון ולמה המשקיעים שועטים על המניה?

המובן מאליו

ראשית, ההשקעה בחברה של סם אלטמן (מנכ"ל OpenAI) קידמה את יכולות הבינה המלאכותית של מיקרוסופט עצמה. רק בחודש שעבר מיקרוסופט הכריזה בכנס המפתחים שלה על הכנסת העוזר האישי, מבוסס הבינה המלאכותית - Copilot, ל-Windows 11, זאת בנוסף לעוד כלים חדשים מבוססי AI. הכלי יוטמע בתוך שורת המשימות ביישומי החברה, ויאפשר לסכם, לשכתב ולהסביר טקסט, כמו גם להתאים את הגדרות המחשב.

התוסף, אמור לסייע למשתמשים להשתמש בתוכן שנמצא באתרים בהם הם גולשים עבור פרויקטים באפליקציות Microsoft 365, כגון Outlook, Word, Excel וכו'. כך לדוגמא, הכלי עשוי לסייע בכתיבת טיוטות אימיילים, הוספת נתונים לגיליון אלקטרוני, יצירת עדכוני סטטוס על סמך שרשורי צ'אט וכו'. מיקרוסופט נעזרה ב-ChatGPT בכדי לייצר את כל הכלים החדשים שלה ועל פי האנליסט דן איבס מוודבוש: "הצ'אט בוט שווה לפחות 20 דולר לכל מניית מיקרוסופט".

צמיחת מחשוב הענן והאיום על אמזון

מיקרוסופט מציגה ברבעונים האחרונים צמיחה מרשימה עבור הכנסות ה-Azure שלה - ברבעון האחרון החברה ההכנסות ממחשוב הענן עמדו על 22.1 מיליארד דולר, צמיחה של כ-16%. החברה צופה כי הכנסות הענן ברבעון הנוכחי יגדלו בכ-26.5% וככל שהחברה מנצלת יותר את הבינה המלאכותית ומחברת אותה לשירותים שלה, כך היא מאיימת על האטקרטיביות של AWS של אמזון ועל נתח השוק שלה. ברבעון האחרון אמזון רשמה הכנסות של 21.3 מיליארד דולר משירותי הענן שלה ונראה כי הפער בין החברות עלול לגדול.

על פי  מארק מורדלר, אנליסט Bernstein, "מיקרוסופט ממציאה את עצמה שוב מחדש, הם עשו את זה עם הענן והם עושים את זה שוב עם בינה מלאכותית ולמידת מכונה. ההטמעה העמוקה שיש לבינה מלאכותית ברוב מוצריה של מיקרוסופט יתנו לה יתרון משמעותי, במיוחד בזמנים שרוב המתחרים שלה מקצצים בהוצאות. נוכל בקלות לראות את הבינה המלאכותית מכפילה את הכנסות הענן של מיקרוסופט עם הזמן". לפי האנליסט, הבינה המלאכותית תהיה בסופו של דבר אחראית ל25% מהכנסות הענן של מיקרוסופט.

התוצאות

ברבעון האחרון מיקרוסופט רשמה הכנסות של 52.9 מיליארד דולר ורווח של 2.45 דולר למניה, האנליסטים ציפו  להכנסות של 51.1 מיליארד דולר ברבעון האחרון עם רווח למניה של 2.26 דולר ומדובר על צמיחה של 7% ו-1% בהתאמה לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות של החברה משירותי האופיס ולינקדין אין (פרודקטיביות וניהול עסקי) צמחו ברבעון האחרון ב-11% אל 17.5 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

החברה תדווח את תוצאותיה לרבעון שנגמר בחודש יוני בסוף החודש הבא והאנליסטים מצפים כעת לרווח של 2.55 דולר למניה על הכנסות של 55.4 מיליארד דולר. צפי האנליסטים לשנה כולה רווח של 9.65 דולר למניה על הכנסות בסך 211.2 מיליארד דולר, הצפי לשנה הבאה הוא לרווח של 10.95 דולר למניה על הכנסות של 235 מיליארד דולר.

עסקת אקטיביז'ן

בתחילת שנת 2022 הודיעה מיקרוסופט על כוונתה לרכוש את חברת אקטיביז'ן בליזארד, תמורת סכום חסר תקדים, עבור התחום, של 69 מיליארד דולר. בכך הייתה אמורה מיקרוסופט להפוך לחברת המשחקים השלישית בגודל אחרי טנסט (Tencent) הסינית וסוני (Sony) היפנית. אלא שהעסקה הדליקה נורות אדומות אצל מרבית הרגולטורים במדינות השונות בעולם.

השבוע בית המשפט חסם באופן זמני את העסקה לאחר שאישר את בקשת ועדת הסחר הפדרלית (FTC), אשר חוששת מפגיעה בתחרות. בית המשפט המחזוי בסן פרנסיסקו קבע דיון הוכחות בן יומיים בסוף השבוע הבא, בהתאם לבקשת ה-FTC לצו מניעה ראשוני. בהתבסס על הדיון, יחליט בית המשפט הפדרלי אם יש צורך בצו מניעה ראשוני - שיימשך במהלך הביקורת המנהלית של התיק.

מצב המניה והמניות המתחרות

כאמור, מניית החברה הגיעה היום לראשונה אי פעם למחיר של 351 דולר, מה שמביא את שווי השוק של החברה לעמוד על 2.57 טריליון דולר. המניה יורדת כעת ב-0.8% לאחר שפתחה את היום בעלייה של כ-1% כדי להגיע לאותו השיא. החברה נסחרת כעת לפי מכפיל עתידי 35 ומניית החברה עלתה מאז השפל של 2022 ב-65%.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אוהד 18/06/2023 00:09
    הגב לתגובה זו
    מיקרוסופט היא לא רק AI היא חולשת על המון תחומים צומחים ומראה צמיחה יפה גם בתקופה הנוכחית
  • 7.
    עוז 17/06/2023 18:46
    הגב לתגובה זו
    מדובר בבועה, אבל גם הסייבר, ולהבדיל הביטקוין - בועות שעדיין לא נקברו, פשוט כי יש בהן גרעין חיובי. הבעיה היא שגם פה, על כל חברה שמייצרת ערך וחדשנות, יש 100 שסתם מחרטטות
  • 6.
    מיכאל פרץ 17/06/2023 18:04
    הגב לתגובה זו
    אנבדיה תעקוף את כל המניות הטכנולוגיות, היא ערוכהומוכנה הרבה לפני כולם.
  • 5.
    משקיע 17/06/2023 17:01
    הגב לתגובה זו
    אחת החברות הטובות בעולם , והשקעה לטווח הארוך.
  • 4.
    סמי 17/06/2023 15:41
    הגב לתגובה זו
    מדובר במהפכה טכנולוגית. לכן מייקרוסופט עדיין זולה.
  • לילי 17/06/2023 16:49
    הגב לתגובה זו
    זה בסך הכל כלי עזר למי שלא מומחה בתחומו .
  • 3.
    כרגיל זה ייגמר בבכי (ל"ת)
    טיטאניק השקעות 17/06/2023 14:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תקופה מוזרה -העולם הוירטואלי צומייח- הראלי שוקיע (ל"ת)
    יותם 17/06/2023 07:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הראל 16/06/2023 23:44
    הגב לתגובה זו
    מכפיל 35 הצמיחה לא משהו שבסולידי מקבלים 5%
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.