יונדאי חשמלית
צילום: יונדאי

רכב חשמלי - לקנות או לא לקנות והאם רכבים חדשים היום יהפכו למיושנים עוד שנתיים?

קרוב ל-20% מהמסירות של רכבים חדשים הם רכבים חשמליים; זה ילך ויעלה וטוב שכך, אבל יש רבים שמחכים לירידות מחירים נוספות - זה יקרה, אבל בכל נקודת זמן בשנה-שנתיים הקרובות כשיסתכלו קדימה תהיה צפויה ירידת מחירים
דור עצמון | (22)

מחירי הרכבים החשמליים בירידה. זו מגמה עולמית שמחלחלת גם למחירים בארץ. מודל 3 של טסלה ירד למחיר של כ-190 אלף שקל. 3 ATTO של BYD נמכר ב-160-165 אלף שקל ומוביל את טבלת המכירות של רכבים חשמליים. זה יימשך משלוש סיבות עיקריות - הראשונה התחרות. טסלה מבינה שאם כל הכבוד לטסלה, אנשים רוצים גם מחיר תחרותי. טסלה מפחיתה מחירים כי התחרות מסין מקשה עליה, יש אלטרנטיבה לרכב חשמלי טוב וגם במחיר סביר משלה. המטרה שלה לתפוס נתח שוק גדול בעולם והיא תהיה מוכנה להקריב ברווחיות בשביל להשיג את המטרה. 

טסלה    טסלה 3    

הסיבה השנייה היא המגמה העולמית בתחום הרכב החשמלי לעומת הרכב על בנזין. אנליסטים בתחום מסבירים שהמטרה של יצרניות הרכב החשמלי להגיע למחירי הרכבים הלא חשמליים והם בדרך. הפער מתכווץ. במצב כזה, אגב, הכדאיות הכלכלית לרכב חשמלי היא ברורה, כי העלויות השוטפות נמוכות יותר משמעותית מאשר על בסיס דלק, וזה עוד לפני היתרונות לסביבה. יש בשוק ציפייה מתמדת להמשך ירידת מחירים וזה מייצר סוג של רוכשים פוטנציאליים שיושבים על הגדר. במקביל יש כל הזמן השקות של רכבים חדשים וזה מחזיר אותנו לסיבה הראשונה להורדת המחירים - תחרות.

הסיבה הטכנולוגית - הרכבים החשמליים מתיישנים במהירות

ויש סיבה נוספת - הטכנולוגיה של הרכבים החשמליים משתפרת במהירות ומהר מאוד הופכת את הרכבים מדגמים קודמים למיושנים. זה לא שהן לא ייסעו על הכביש, זה לא שהם ימחקו את הערך שלהם, אבל אותם אנשים שרוכשים רכבים חשמליים כעת שהם אלו שאוהבים לאמץ ולהתחדש בטכנולוגיות חדשות, יראו עוד שנתיים רכבים טובים ומדליקים יותר וימכרו את שלהם - יכול להיות גל של מכירות רכבים יד שנייה כדי להצטייד בחדשות המדליקות. הערך עלול לרדת. חברות הרכבים החשמליים כמובן מודעות לכך ורוצות להגן על בעלי הרכבים מהדגמים שלהן, אבל גם הן יודעות שהמגמה היא ירידת מחירים, השאלה הגדולה היא באיזה קצב זה יקרה. 

ההתפתחות הטכנולוגית המרשימה של הזמן האחרון תאפשר לרכבים הטענה מהירה של רבע שעה. רבע שעה יספיקו ל-1,000 קילומטר. זה הרבה יותר מהיר ולהרבה יותר קילומטר מהמצב הקיים (פי 2-3). זה אומר שהטעינה תהיה לדוגמה אחת לחודש במקום אחת ל-10 ימים. זו נוחות וזה יהיה שיפור טכנולוגי בלי עלות גבוהה כי כאמור המגמה היא ירידות מחירים.  

ואז אומר לעצמו רוכש פוטנציאלי שמתלבט שמילא שמדובר בשחיקה טבעית במחיר בשל תחרות, ובשל ההתכנסות למחירים של רכבים על בנזין, יש גם את העניין הטכנולוגי - אתה קונה רכב מרשים ועלול תוך 2-3 שנים להיות עם רכב לכאורה מיושן. 

מנגד, חשוב להדגיש כי לא ברור מתי הטכנולוגיות החדשות יאומצו, וייתכן מאוד שהחברות יציעו מנגנונים לבעלי הרכב הקיימים של שדרוג, החלפה ועוד. כך לא באמת ניתן להעריך מה יהיה. כך און אחרת, מה שברור שלמרות שקיימים "מינוסים" ברכישת רכבים חשמליים, יש כמובן המון יתרונות והציבור הישראלי כבר שועט לכיוון - קרוב ל-20% מהרכבים הנמכרים מתחילת השנה הם רכבים חשמליים. הם מספקים כדאיות כלכלית בשוטף שהופכת את העסקה כולה לכלכלית. הם נוחים לתפעול והם ידידותיים לסביבה.    

כתבות קשורות:

- הסינים הולכים להשתלט על תחום הרכבים החשמליים - BYD בראש

- מה עדיף לקנות - רכב חדש, בן שנתיים או 5 שנים על הכביש?

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

- איזו מכונית משתלמת כלכלית: חשמלית או על דלק? 

 

מגמה עולמית - הרכבים החשמליים עולים בנתח שוק  

רכישת רכב היא לא רק עניין כלכלי, היא צורך משולב בתחושות ואמוציות. השאלה אם לקנות רכב חשמלי או רכב על דלק היא עניין כלכלי אבל גם אישי. אם השיקול שלא לרכוש כעת כי המחירים צפויים לרדת בהמשך, רק נזכיר שלמרות שזה הגיוני, ייתכן שבכל נקודת זמן נחשוב שזה מה שהולך להיות בהמשך - ולכן לא נקנה אף פעם.  מה שנראה ברור בנקודת הזמן הזו בעיקר בשל רצון היצרנים להוריד את המחירים למחירי רכבי הבנזין שתהיה שחיקה הדרגתית מדי שנה במחירי הרכבים החשמליים החדשים. זה לצד התחרות והשיפורים הטכנולוגיים יהפכו את העסקה לכלכלית יותר.

צריך גם לזכור שאצלנו יש מצב מורכב - מיסוי גבוה בהגדרה, ומיסוי שדווקא הולך לעלות על רכבים חשמליים בשנה הבאה. זה עשוי להביא לגל של קניות לקראת סוף השנה, לפני ההתייקרות בתחילת השנה הבאה. צריך גם לזכור שהמטרה המוצהרת של הממשלה היא להגיע ל-100% מסירות של רכבים חשמליים  חדשים תוך שבע שנים. העולם הולך לשם, אנשים יקנו יותר ויותר רכבים חשמליים וככל שזה יהיה המוני יותר והשוק יתייצב, החשש מפני שינויים תכופים במחירים ובטכנולוגיה יפחת.  בתחילת הדרך השיפורים מאוד מהירים ככל שמתקדמים השיפורים הטכנולוגיים הופכים לאיטיים יותר, אנחנו בהתחלה, אבל כבר לא ממש בהתחלה, שימו לב לכמות ההיצע הענקית שקיימת בארץ - מעל 40 סוגים של רכבים חשמליים, בעולם יש מעל 200. 

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    לירן 28/01/2024 18:25
    הגב לתגובה זו
    אין לדעת מה יקרה, אך השוק נוטה לאזן את עצמו.
  • 11.
    חשמלי = מנוע סוללה וכל השאר חארטה כגי לגבות מחיר יקר (ל"ת)
    משה ראשל"צ 11/06/2023 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אין איזון בכתבה ירידת מחירים מול עליית המס? תמוה, תודה (ל"ת)
    יאיר 11/06/2023 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ישראל נהפכה לשדה הניסויים של רכבים חשמליים במיוחד 11/06/2023 07:31
    הגב לתגובה זו
    ישראל נהפכה לשדה הניסויים של רכבים חשמליים במיוחד ליצרן הסיני.לא מזמן התפרסמה כתבה מצולמת בynetעל כמות התקלות ברכבים אלו .מסטייה מנתיב רעשים הגה חורק אורות גבוהיים ללא סיבה חוסר בבולמי זעזועים .זה לא פעם ראשונה שהכתב לא חופר לעומק לכאורה
  • 8.
    אור 11/06/2023 00:42
    הגב לתגובה זו
    זה ירסק כל כדאיות לחשמלי
  • קורקינט חשמלי 11/06/2023 09:59
    הגב לתגובה זו
    הישראלי ייחשב לפראייר מס' 1 בעולם (הוא כזה, רק מתכחש), ויהיהעליהו להעניק גביע לכל אזרח, בניכוי מס. אם לא ישרפו את הרחובות בגלל המהלך, אין למדינה הזו עתיד. כל חיסכון קטן של האזרח רומסים פה. אין דרך לחיות בישראל, אלא רק להתקיים - וגם זה מחודש לחודש.
  • אם לפיד וגנץ יהיו בשלטון זה יקרה פפפחחח (ל"ת)
    משה ראשל"צ 11/06/2023 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כלכלן 10/06/2023 21:07
    הגב לתגובה זו
    יהיו הפסקות חשמל איומות בשנתיים הקרובות ועד שהמצב ישתפר, כבר ייצאו לשוק דגמי רכב חשמלי בעלות סוללות עם טווחי נסיעה של עד 2000 ק״מ ואף יותר (כבר כיום פותחו בקוריאה סוללות שמגיעות עד 1000 ק״מ ככה שהיד עוד נטויה).
  • 6.
    בעיה קטנה 10/06/2023 20:34
    הגב לתגובה זו
    עזבו כרגע את כל הויכוח אם כדאי או לא. חלק ניכר מהכנסות המדינה מגיע מרכבים, אם זה דלק, טיפולים אגרות ועוד. אם מישהו חושב לרגע שהמדינה תוותר על ההכנסות הללו כל כך מהר הוא טועה. לכן, גם אם על הנייר כרגע הרכב החשמלי עולה פחות בשוטף, לא הגיוני שזה יישאר ככה והמדינה תאבד הכנסות.
  • 5.
    מוסכניק 10/06/2023 20:08
    הגב לתגובה זו
    הקרבורטור נפל לתוך הרדיאטור ועשה...... חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח לא רוצים לראות מוסך!!!!!!!!!!!!!!!
  • 4.
    אלי 10/06/2023 17:07
    הגב לתגובה זו
    אחרי 8 שנים או פחות הבטריה גמורה, וזה המרכיב בעיקרי בעלות הרכב. שוק יד שניה למכוניות גבורות שלא שוות כלום אחרי כמה שנים
  • פרענקל 10/06/2023 22:37
    הגב לתגובה זו
    קכבים שנסעו מעל 300000 קילומטר 10 שנים לאחר העליה אל הכביש איבדו בממוצע 10% מנפח הקיבול שלהם. זה נתון מצויין שרק משתפר והולך ככל שהטכנולוגיה מתקדמת נוסף על ירידת המחירים הדרמטית במחירי הסוללות משנה לשנה, כך שמי שקונה עכשיו רכב חשמלי יכול לקנות רכב נוסף רק במחיר הדלק שנחסך, אגב מחיר הדלק יעלה חודש הבא סע לשלום
  • אילון 10/06/2023 18:24
    הגב לתגובה זו
    גם אחרי 10 שנים החשמלית תהיה שימושית, זה לא שאחרי 8 שנים הסוללה מתה, פשוט הקיבולת המקסימלית שלה תהיה נמוכה יותר. במקום 450 קילומטר הטווח ירד ל 350. עדיין טווח שימושי ומספיק לרוב הנסיעות היומיות.
  • 3.
    רפי 10/06/2023 15:04
    הגב לתגובה זו
    היום עד 400 ק"מ טעינה של 3 שעות.עוד שנתיים 1000ק"מ טעינה של 15 דקות.אנשים יתקעו עם הרכבים האלו וימחרו אותם בהפסד מטורף.
  • 2.
    צביקה 10/06/2023 14:48
    הגב לתגובה זו
    עוד 5 שנים לא יהיה צורך בתחנות דלק .
  • 1.
    הפסקת חשמל ואין רכב (ל"ת)
    אני 10/06/2023 14:20
    הגב לתגובה זו
  • אתה 10/06/2023 17:02
    הגב לתגובה זו
    ואין כנ"ל
  • הפסקת חשמל ואין משאבות דלק בתחנות התדלוק... (ל"ת)
    חכם מיימון 10/06/2023 16:12
    הגב לתגובה זו
  • אפשר לשים גנרטור על דלק שצריך חשמל כדי לתדלק (ל"ת)
    מורגן פרימן 10/06/2023 22:02
  • Muda 10/06/2023 15:06
    הגב לתגובה זו
    ואין רכב.. שזה די בסדר.. גם אין מדינה אם יש הפסקת חשמל שבועיים
  • שקע 10/06/2023 14:58
    הגב לתגובה זו
    מה ההסתברות שפעם בחודש בפרק זמן של 15 דקות תהיה הפסקת חשמל ? תקרא את הכתבה...
  • צביקה 10/06/2023 14:49
    הגב לתגובה זו
    לא יהיה צורך בתחנות דלק .
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.