פיירבלוקס
צילום: איילת דובקין

נציגות מכובדת: 6 חברות ישראליות בדירוג "Fintech 50" של פורבס

שנה קשה עברה על תחום הפינטק עם צלילה של מחיר המניות של החברות בתחום ועם קיטון משמעותי בהשקעות הפרטיות; עם זאת, שש חברות ישראליות עשו את דרכן אל הרשימה המכובדת; נקסט אינשורנס, מליו, At-Bay, Navan, פיירבלוקס ויוניט
איתן גרסטנפלד | (1)

כמדי שנה מפרסם המגזין האמריקאי פורבס את רשימת Fintech 50, הכוללת את 50 חברות הפינטק המצויות בחזית העולמית. זאת על רקע השנה הקשה שעברה על התחום שכללה קריסה של מחירי המניות וירידה משמעותית במימון הפרטי לחברות בסקטור. הרשימה כוללת גם נציגות מכובדת של 6 חברות ישראליות: נקסט אינשורנס, מליו, At-Bay, Navan, פיירבלוקס ויוניט.

על פי עורכי הרשימה, שנת 2023 "הייתה אכזרית עבור כמה סטארט-אפים בתחום הפינטק, כאשר הערכות השווי קרסו, המזומנים הצטמצמו, הפיטורים התגברו ומכירות וכישלונות הופיעו". המניות של חברות הפינטק נסחרות בבורסה במחיר ממוצע נמוך ב-60% מהשיא שלהם, בזמן שהמימון הפרטי צנח ב-2022, כשמשקיעי הון סיכון השקיעו 75 מיליארד דולר בחברות בתחום, בהשוואה ל-140 מיליארד דולר ב-2021.

מי ששמרה על מעמדה היציב ברשימה שנה שנייה ברציפות היא חברת Navan (TripActions לשעבר) הישראלית-אמריקאית, אשר פיתחה פלטפורמה לתכנון נסיעות עסקיות. בסבב הגיוס האחרון גייסה החברה 304 מיליון דולר לפי שווי של 9.2 מיליארד דולר. נכון לסוף שנת 2022 לחברה 6,300 לקוחות עסקיים, כולל יוניליוור, אדובי ונטפליקס, עלייה מכובדת מפחות מ-3,900 בסוף 2021.

כמוה גם חברת הבלוקצ'יין הישראלית פיירבלוקס זכתה פעם נוספת לאזכור ברשימה, המפתחת תשתית מאובטחת לנכסים דיגיטליים, למרות הקיצוצים שביצעה במהלך השנה. בשנה שעברה גייסה החברה 550 מיליון דולר לפי שווי של לא פחות מ-8 מיליארד דולר, אלא שבתחילת השנה הנוכחית נאלצה להיפרד מכ-5% מכוח האדם שלה. את שנת 2022 סיימה החברה עם הכנסות של 150 מיליון דולר, זינוק בהשוואה להכנסות של 50 מיליון דולר אשתקד. זאת הודות לשיתופי פעולה עם עם חברות Web3 דוגמת הסטארט-אפ NFT Autograph של שחקן הפוטבול לשעבר טום בריידי. 

בדומה לפיירבלוקס גם חברת התשלומים הישראלית מליו אשר פיתחה פלטפורמה טכנולוגית המסייעת לעסקים קטנים לניהול התשלומים שלהם אונליין. על פי פורבס, בשנת 2022 עשתה החברה קפיצה במספר המשתמשים שעלה ב-56% ל-100 אלף משתמשים. דבר שהביא לכך שהחברה יותר מהכפילה את היקף התשלומים לסכום של מעל ל-25 מיליארד דולר. בסבב הגיוס האחרון גייסה החברה 506 מיליון דולר לפי שווי של 4 מיליארד דולר. כמו כן, גם היא נפרדה במהלך השנה מכ-60 עובדים מרבית בארצות הברית.

גם חברת נקסט אינשורנס המפעילה פלטפורמה דיגיטלית לביטוח עסקים קטנים, שומרת על מקומה ברשימה שנה שנייה ברציפות. המערכת אותה פיתחה החברה מבוססת על בינה מלאכותית, מספקת הצעת פוליסה שמתאימה לרמת הסיכון, למיקום ולמשתנים  נוספים. הכנסות החברה מפרמיות הגיעו בסוף שנת 2022 ל-809 מיליון דולר ברוטו, גידול של כ-25% בהשוואה לכ650 מיליון דולר ב-2021. החברה נכנסה לאחרונה לתחום ביטוח המסעדות, שנחשב לאחד המאתגרים בארה"ב. בשנת 2021 גייסה החברה כ-250 מיליון שקל לפי שווי של כ-4 מיליארד דולר. בדומה ליתר חברותיה הישראליות ברשימה, גם היא נפרדה במהלך השנה החולפת מלא פחות מ-150 עובדים מרביתם בארצות הברית.

אל הרשימה הצטרפה השנה גם חברת At-Bay אשר נוסדה בשנת 2016 ומפעילה מרכז פיתוח בישראל, ומספקת שירותי ביטוח וייעוץ בתחום אבטחת סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, מצטרפת גם היא לראשונה השנה לרשימה. לפני כשנתיים ביצעה החברה סבב גיוס של 185 מיליון דולר, לפי שווי של 1.35 מיליארד דולר. את 2022 סיימה עם הכנסות של 79 מיליון דולר, לצד 33,000, לעומת 40 מיליון דולר ו-13,000 לקוחות בשנה הקודמת.

קיראו עוד ב"BizTech"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נילס 10/06/2023 21:43
    הגב לתגובה זו
    זאת חברה גרועה שפשוט נופחה השתמשתם פעם בה? פשוט איכות גרועה מהמתחרים הרגילים, וזה בסהכ אינטגרטור של חוקים בקסטומיזציה כן, לוקח כמה זמן לעשות את זה, אבל הביצוע פשוט גרוע צריך לחפש כמו שצריך במתחרים ואז להזמין דרכם (ולפעמים ביקר יותר)
ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".

יובל כהן פורטיסימו
צילום: שלומי יוסף

פורטיסימו רוכשת את MyVisit - מערכת לניהול תורים

התמורה כ-100 מיליון שקל; פורטיסימו נערכת לרכישת השליטה בנטפים; הרכישות הגדולות בשנה האחרונה - סלקום וסטרטסיס 

רן קידר |
נושאים בכתבה פורטיסימו

קרן ההשקעות פורטיסימו רוכשת מאבי בר יהודה את חברת קולפלו (Callflow), שפיתחה את מערכת ניהול התורים MyVisit  תמורת כ-100 מיליון שקל.

קולפלו, שפועלת בתחום ניהול תורים, תהליכי שירות לקוחות ואופטימיזציה רב-ערוצית, מפעילה מערכות קביעת התורים במשרדי ממשלה לחידוש רישיונות נהיגה, הוצאת דרכונים ותעודות זהות, וכן לניהול תורים בקופות חולים, בנקים ועוד. ברחבי העולם, פועלת החברה בשיתוף פעולה אסטרטגי עם ענקיות טכנולוגיה כמו אמדוקס ומיקרוסופט, ומספקת פתרונות מתקדמים ללקוחות גלובליים דוגמת רשת בתי המרקחת Boots הבריטית וענקית התקשורת AT&T האמריקאית. עם זאת, ההצלחה היא חלקית ופורטיסימו סבורה שניתן לקחת את החברה למקום גבוה יותר.  

מסע של שני עשורים: מהתורים הידניים לפלטפורמה גלובלית

הסיפור של קולפלו מתחיל בצורך בסיסי שהיה נפוץ בתחילת שנות האלפיים: ניהול תורים ידני, איטי ולא יעיל, שהוביל לתורים אינסופיים ולתסכול ציבורי רחב היקף. אבי בר יהודה, יזם פיתוח של מערכת שכללה ניהול יומנים דינמיים, ניטור זמינות נציגים בזמן אמת, חלוקת עומסים אוטומטית וניתוח מתקדם של נתונים על זמני המתנה. כיום, מגוון המוצרים התרחב כולל את Q-Flow לניהול תורים רב-ערוצי, Q-Place להזמנת מקומות ו-Q-Shift לניהול משמרות עובדים.

פורטיסימו, קרן פרייבט אקוויטי מהמובילות בישראל עם נכסים מנוהלים בשווי של 2.7 מיליארד דולר, רואה בקולפלו נכס אסטרטגי מרכזי להרחבת נוכחותה בתחום התוכנה לשירותי לקוחות - תחום שצומח בקצב שנתי מרשים של כ-15% ברחבי העולם, על פי דוחות שוק עדכניים.

הקרן צפויה להשקיע בקולפלו כדי להאיץ את הצמיחה הבינלאומית, כולל הרחבה משמעותית בשוק האמריקאי והאירופאי, ולהטמיע טכנולוגיות בינה מלאכותית מתקדמות לניתוח התנהגות לקוחות וחיזוי מגמות.

פורטפוליו החברות הנוכחי של פורטיסימו כולל מעל 50  חברות, עם דגש מובהק על טכנולוגיה ותעשייה. בין ההשקעות הבולטות ניתן למנות את ריווחית בתחום התוכנה הפיננסית, פריוריטי שנמכרה חלקית לבלקסטון בשווי מרשים של 800 מיליון דולר ב-2024, וכן את Titan Security, Gigaspaces ו-Incredibuild.