המשקפיים של אפל ויזן פרו
צילום: יוטיוב

כנס המפתחים של אפל: החברה מכריזה על המשקפיים החדשים שלה - Apple Vision Pro

המוצר אליו כולם חיכו הגיע, המחיר - 3,499 דולר; מהמוצרים החדשים עליהם הכריזה החברה - מחשב מאקבוק אייר חדש בגודל 15 אינץ', מעבד M2 ULTRA חדש, עיצוב חדש לשיחות נכנסות ומערכות ההפעלה של מוצרי החברה
מתן קובי | (1)

אחד אירועי הטכנולוגיים החשובים בשנה נפתח - כנס המפתחים השנתי של אפל  APPLE , ה-WWDC. שמועות החלו להתרוצץ כבר מזמן בנוגע לכנס ועל מה תציג בו החברה הפעם כשבמרכז הבמה - משקפי מציאות מעורבת (AR). הלקוחות והמשקיעים מחכים בקוצר רוח להכרזה על המשקפיים בכליון עיניים, שכן מדובר על ההשקה הראשונה של מכשיר טכנולוגי חדש לחלוטים של החברה, מאז שהחברה הציגה את השעון שלה בשנת 2015. 

לאחר כל העדכונים וההשקות, החברה מציגה את משקפי המציאות המעורבת החדשה שלה - Apple Vision Pro. המשקפיים של החברה ישלבו את המציאות עם כלים המצויים בתוך המשקפיים, שהן בעצם מחשב בפני עצמו, כפי שנאמר מצד החברה. 

המשקפיים יאפשרו למשתמשים לשנות את הסביבה שלהם, במקום להציג את המציאות סביבם, למשל כדי "להיות נוכחיים" בתוך נוף מדהים, אלפי קילומטר מאיתנו.

סירי תהיה מצויה בתוך המשקפיים ותסייע למשתמשים להשתמש בהם. המשקפיים יציגו את עיניי המשתמשים כאשר אנשים נמצאים סביב המשתמשים, אם המשתמשים יהיו מעוניינים להטמע בתוכם הם יוכלו להציג כלפי חוץ אור שיראה כי הם עסוקים. הודות ליכולת של המשקפיים להציג את הסביבה החיצונית, ניתן יהיה להתשמש בהן תוך כדי פעילויות יומיומית ויהיה ניתן לעצב מה נראה סביבנו. לצורך הדוגמא יהיה ניתן להסתכל על מתכונים תוך כדי בישול.

אפשרות נוספת של המשקפיים של החברה יאפשרו למשתמשים שיש להם גם מחשב Mac לפתוח ולהשתמש בו, רק על ידי הסתכלות עליו בעזרת המשקפיים.

המשקפיים של החברה יאפשרו לצלם איתן תמונות וסרטונים, אשר ישמרו בספריית התמונות של המשתמשים ויהיה ניתן לחזור אליהם בהמשך. 

אוהבים לצפות בסרטים בקולנוע? אולי בטבע? המשקפיים יאפשרו לצפות בסרטים בכל דרך שהמשתמשים יבחרו, בכל מקום שהוא ואף בצורה מותאמת לאווירה של הסרט. החברה הציגה שיתוף פעולה עם דיסני. בוב איגר, מנכ"ל דיסני, הציג שימושיים משמעותיים של המשקפיים עם שירות דיסני+, אשר ימצא על משקפי החברה מהיום הראשון.

המשקפיים של החברה יופעלו על ידי שני שבבים - שבב ה-M2 ושבב חדש בשם R1. המשקפיים יופעלו על ידי מערכת ה-VisionOS אשר מבוססת על כל מערכות ההפעלה הנוכחיות של מוצרי החברה, ביחד עם מנוע תלת מימד ואמצעים להתמצאות מרחבית.

אלפי אפליקציות, אשר נמצאות כבר בשאר מכשירי החברה, יהיו משולבות עם המשקפיים כבר מהיום הראשון, איתן יהיה אפשר לתקשר בעזרת העיניים והידיים של המשתמשים.

בכדי לשמור על אבטחה, המשקפיים ישתמשו בטכנולוגיית Optic ID, אשר תסרוק את העינית של המשתמש ורק בעזרתה יהיה ניתן להשתמש במשקפיים. המשקפיים לא ישמרו מידע ולא יעקבו אחר תנועת העיניים, מה שעלול לתת מידע רב ונגיש על משתמשי המשקפיים.

על פי החברה, נרשמו מעל ל-5,000 פטנטים בזמן הפיתוח של משקפי הויז'ן פרו והמחיר שלהן יעמוד על 3,499 דולר ליחידה. את המשקפיים יוכלו לקוחות לבדוק ולנסות בחנויות של אפל עם תחילת המכירות, בתחילת שנת 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

יתר ההכרזות

החברה פתחה את האירוע עם הצגת מחשב Mac Air חדש בגודל 15 אינץ' עם מעבד M2, אותו מייצרת TSMC. המחשב זהה למחשב האייר בגודל ה-13 אינץ', אשר על פי החברה הוא המחשב הנמכר ביותר בעולם. המחשב, בעזרת המעבד החזק שלו, צפוי להיות חזק עד פי 12 מהמחשב החזק ביותר בעל מעבד של חברת אינטל. המחיר של המחשב יחל מ-1299 דולר לדגם הבסיסי.

החברה משיקה שבב חדש - M2 ULTRA. המעבד צפוי להיות מהיר ב-20% ממעבד M1 מאותו הסוג. על פי החברה, המעבד כה חזק עד שהוא יהיה חזק יותר מכל מעבד שהיה נגיש עד כה למשתמשי מחשב אישי. המעבד אמור להיות יותר יעיל, על פי אפל, מרוב השבבים המפעילים מודלים של ML (Machine Learning). השבב יכנס לראשונה ל-Mac Studio החדש של החברה. השבב החדש של החברה יהיה קיים גם במחשב ה-Mac PRO החדש של החברה, אשר מחירו יעמוד על 6,999 דולר עבור הדגם הבסיסי.

עדכון גרסה לאייפון - iOS 17. החברה מעדכנת את אפליקציית הטלפון של משתמשי האייפון, אשר יוכלו מעתה לבחור איך הם יוצגו כאשר הם מחייגים אל משתמשים אחרים. Live Voice Mail - החברה תאפשר למשתמשי האייפון לראות בשידור חי את ההודעה שהמחייגים משאירים בדואר הקולי, מה שיאפשר להחליט אם לענות להודעה בזמן אמת אותו. 

עיצוב חדש לשיחות נכנסות, ניתן לשינוי על ידי המחייג

אפליקציית ההודעות: החברה תאפשר לחפש הודעות עם פילטרים בכדי למצוא הודעות בצורה מסוננת והרבה יותר ספציפית. הודעות קוליות כעת יתורגמו לכתב, מה שיקל על המשתמשים להחליט מה לעשות עם ההודעה, מבלי להיות צריכים להקשיב לה.

Name Drop - משתמשי האייפון יוכלו לחלוק את מספרי הטלפון וכל פרטי איש הקשר שלהם בהצמדה של שני הטלפונים אחד לשני, זאת באמצעות שימוש ב-Air Drop. 

STANDBY - העדכון החדש יאפשר למשתמשי האייפון להציג נתונים ותמונות שונות, כמו שעון, תוצאות של משחק כדורגל או את מזג האוויר, כאשר האייפון נמצא במצב מנוחה בו אין צורך להשתמש בו. 

iPadOS 17 - עדכון מערכת ההפעלה החדש של הטאבלט של החברה יאפשר למשתמשים לתקשר עם וידג'טים של אפליקציות שונות, זאת מבלי לפתוח את האפליקציות, ממסך הבית. בנוסף, מסך הנעילה של החברה יהיה ניתן לעיצוב, בדומה למה שניתן לעשות באייפון עד כה. 

אפל תאפשר מעתה לערוך קבצי PDF באמצעות טכנולוגיה חדשה של החברה. משתמשי האייפד יוכלו גם כן לחתום על הקבצים. את קבצי ה-PDF יהיה ניתן מעתה לערוך ולשמור באפליקציית הפתקים, בה יהיה אפשר לעבוד על קבצים משותפים בזמן אמת עם משתמשי אייפד נוספים.

MacOS: העדכון החדש יקרא Sanoma ויאפשר להציג שומרי מסך של סרטונים איטיים, במקום האפשרות לתמונות בלבד. מסך החברה יוכל להיות מעוצב בצורות נוספות כאשר בכדי להציג אפליקציות או וידג'טים מסויימים, מספיק להצמיד את האייפון למחשב, גם אם על המחשב לא היה קודם את אותה האפליקציה או הווידג'ט. 

GameMode: החברה תאפשר מעתה להכניס את המחשב למצב סצפיפי המוכוון להשמיש את יכולותיו להרצת משחקים, אשר לרוב דורשים ביצועים טובים בצורה משמעותית מאלה שבאים לידי ביטוי בשימוש היומיומי של המחשב.

Safari: החברה מציגה שיפור לאבטחה של השימוש בדפדפן של החברה. בדומה לגוגל כרום, יהיה ניתן להשתמש כעת בדפדפן בעזרת פרופילים שונים, בהתאם לשימושים שלנו - לימודים/עבודה/פנאי וכו'.

מערכת הפעלה חדשה לשעון החכם: בעלי השעון יוכלו לראות מידע רלוונטי במסך הפתיחה, אשר ישתנה בהתאם למה שהשעון יזהה שרלוונטי עבור המשתמשים. בנוסף, יהיה ניתן לעצב את הווידג'טים שימצאו במסך הנעילה. אפליקציה חדשה של השעון תאפשר למדוושי אופניים לעקוב אחר הפעילות שלהם באופן הרבה יותר מקיף מבעבר - יהיה ניתן לחבר את השעון למכשירי מעקב לאופניים שיספקו את המידע מהמכשיר ישירות אל השעון.

מניית החברה המשיכה לעלות גם היום, עוד לפני פתיחת הכנס, והגיעה לשיא כל הזמנים - 184 דולר, כששווי החברה במרחק אחוזים בודדים מ-3 טריליון דולר, מעמד אליו עוד לא הגיעה אף חברה בוול סטריט. למרות ההצגה המרשימה, מניית החברה עברה לירידות כשמתחילת השנה עלתה מניית החברה בכ-40%, זאת למרות החששות ממיתון בארה"ב ועל אף זאת שבדוחותיה לרבעון האחרון של 2022, לראשונה מאז 2016, החברה פספסה את תחזיות האנליסטים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דני 06/06/2023 07:55
    הגב לתגובה זו
    נראה כמו מוצר ביניים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.