האקזיט הבא? סטארט-אפ שתלי המוח של מאסק כבר שווה 5 מיליארד דולר
סטארט-אפ שתלי המוח נוירלינק (Neuralink), של איש העסקים האמריקאי אילון מאסק, שהוערך בסבב גיוס תרומות פרטי לפני שנתיים קרוב ל-2 מיליארד דולר, שווה כעת כ-5 מיליארד דולר. כך על פי סוכנות הידיעות רויטרס, בהתבסס על שורה של עסקאות פרטיות שהובאו לידיעת הסוכנות.
על פי הדיווח, שורה של רכישות בידי משקיעים שבוצעו לאחרונה, העלו את הערכת השווי בחודשים האחרונים. כל זאת בטרם ההכרזה הרשמית של החברה, ב-25 במאי לפיה הרגולטורים בארה"ב אישרו ניסוי אנושי בשבב המוח שפיתחה. בימים האחרונים, לאחר האישור, מניות החברה שווקו באופן פרטי למשקיעים לפי שווי של 7 מיליארד דולר. אך על פי סוכנות הידיעות כלל לא ברור שהחברה הצליחה למצוא קונים במחיר שהוצע.
על אף האופטימיות מומחים שדיברו עם רויטרס, אמרו שייתכן ויעברו מספר שנים עד שהחברה תקבל אישור לשימוש מסחרי. קיפ לודוויג, לשעבר מנהל התוכנית להנדסה עצבית במכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH), אמר שהוא "אופטימי" וכי הוא מצפה שלחברה ייקח לפחות 10 שנים נוספות למסחר את שתל המוח שפיתחה. כמו כן, החברה גם מתמודדת עם אתגרים אחרים הכוללים בדיקות פדרליות בנוגע לאופן שבו ביצע את המחקר בבעלי חיים.
על אף השווי הגבוה צריך לזכור שהעסקאות שבוצעו לאחרונה לפי שווי של כ-5 מיליארד דולר בוצעו על ידי חלק מבעלי המניות הקיימים (עובדים ומשקיעים מוקדמים).דבר שאמנם מהווה אינדיקציה אך רחוק מלהיות הערכה מקצועית עבור סבב גיוס כספים או הנפקה ראשונית לציבור (IPO). עם זאת, אם הדיווחים נכונים הרי שמדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שכן לפי ספקית הנתונים Caplight, כ-85% מהחברות לפני ההנפקה מוערכות כיום בעסקאות משניות בהנחה ממוצעת של 47% לסבב הגיוס האחרון שלהן. ברקע העובדה שבגיוס הכספים האחרון של החברה בשנת 2021, היא גייסה 205 מיליון דולר לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק הביע בעבר שאיפות גדולות עבור החברה, ואמר שהשתל שפיתחה יאפשר לאנשים בריאים ונכים לעבור בצורה פשוטה הליך כירורגי מורכב, עבור טיפול בהשמנת יתר, אוטיזם, דיכאון וסכיזופרניה. אם לא די בכך על פי חזונו, אותם לקוחות יוכלו להשתמש בשתלים גם עבור גלישה באינטרנט וטלפתיה. עם זאת, בכיר בחברה סיפק לאחרונה יעדים צנועים יותר לטווח הקצר, כמו עזרה למטופלים משותקים לתקשר באמצעות טקסט ממוחשב ללא הקלדה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
