צביקה שווימר אלקטרה צריכה
צילום: יח"צ
דוחות

אלקטרה צריכה: הסבת יינות ביתן לקרפור העבירה את החברה להפסד

החברה הפסידה 10.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 47 מיליון ברבעון המקביל. הסיבה היא זינוק בהוצאות המימון ל-52 מיליון שקל - אבל מדובר בעלויות חד פעמיות. המטרה היא כמובן לייעל את יינות ביתן באמצעות מתיחת הפנים ובחברה מקווים שזה יבוא לידי ביטוי בשיפור בהמשך ומעריכים שהמשך הסבת הסניפים לא תפגע יותר מדי בתוצאות בהמשך
נחמן שפירא | (3)

חברת אלקטרה צריכה אלקטרה צריכה 1.81% בהנהלת צביקה שווימר רושמת לכאורה רבעון חלש. התוצאה בשורה התחתונה היא מעבר להפסד נקי לבעלי המניות של 10.5 מיליון שקל לעומת רווח של 46.6 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. הסיבה היא זינוק בהוצאות המימון ל-52 מיליון שקל.

אבל האם זה רע? לא בטוח. הסיבה לנפילה בתוצאות נובעת בעיקר מההשקעה בפתיחת סניפי קרפור, והחלפת הסניפים של יינות ביתן ומגה. באלקטרה צריכה כמובן לא מכוונים לרבעון שהסתיים אלא לייעל את יינות ביתן באמצעות המותג החדש קרפור ולנסות למשוך מתחרים. מדובר בחלק ממהלך גדול יותר של אלקטה צריכה שכבר חיסלה את המותג מגה.

כלומר, השינוי הארגוני המשמעותי שעוברות החברות שתחת אלקטרה צריכה עשוי לבוא לידי ביטוי בהמשך, ולשם מכוונת החברה. אז אפשר להסתכל על ההפסד הנוכחי אבל אם מסתכלים על התמונה הרחבה יותר, לא בטוח בכלל שהתוצאות בשורה התחתונה כעת משקפות.

ובחזרה לשורה העליונה - אלקטרה צריכה, שהשיקה לאחרונה בארץ את קרפור, סבן אילבן, ומטפלת גם במותגים כמו אלקו, מזגני אלקטרה, קולומביה, אדידס, טושיבה ועוד, רשמה הכנסות של 1.5 מיליארד שקל, עליה של 4% לעומת 1.45 מיליארד ברבעון המקביל בשנה שעברה. מעניין לציין שהמכירות בסך הכל עלו למרות ביצוע מתיחת הפנים בסניפי הקמעונאות של החברה (מגה ויינות ביתן). איך זה קרה? התוצאות בחנויות אמנם ירדו אבל פחות מהצפוי - אלקטרה צריכה חיסלה את המותגים הקודמים אבל לא סגרה אותם במהלך החודשים שבהם הסבה אותם לקרפור. היא השתמשה בשם הגנרי 'סופר' באופן זמני כדי שמצד אחד אנשים לא יזהו את החנויות מוקדם מדי כ'קרפור' אבל גם כדי לא להישאר עם המותגים הישנים, כך שהחנויות המשיכו לפעול - תחת שם זמני.

 

הרווח התפעולי הסתכם ב-5.5 מיליון שקל, לעומת 54.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנטרול ענף המזון (כלומר ההוצאות הגדולות על ההסבה לקרפור) הרווח התפעולי היה עולה ב-3.7% ל-54.4 מיליון שקל, לעומת 52.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.

ה-EBITDA עמד על 90 מיליון שקל, לעומת 123 מיליון שקל, ברבעון המקביל בשנה שעברה, בעיקר בגלל הסבת הסניפים. בנטרול מגזר קמעונאות המזון, ה-EBITDA עמד על 84 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל אשתקד.

עוד פגעו בתוצאות הפעם שיערוכי הנדל"ן ברבעון המקביל בשנה שעברה. ברבעון ההוא החברה הכירה ברווחי שיערוך נדל"ן של 31 מיליון שקל. הרווח הנקי בנטרול מגזר המזון, היה מגיע ל-25.8 מיליון שקל, לעומת 49.9 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. החברה ייצרה תזרים מזומנים של 72 מיליון שקל, לעומת 83 מיליון שקל ברבעון המקביל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה אומר על רקע הדוחות: "בנוסף להשקת קרפור, הרחבנו את הסכם הזכיינות עם אדידס בישראל שיכלול הפעלת 46 חנויות אדידס. קיבלנו לאחרונה גם את אישור הממונה על התחרות  להקמת מועדון לקוחות מבוסס כרטיס אשראי חוץ בנקאי, בשיתוף כאל, בנק הפועלים ו-bit, אשר יהווה מועדון "תחת גג אחד" לכל הפעילויות שלנו - בתחומי המזון, החשמל, המיזוג והאופנה.

"ברבעון זה, הושפעו התוצאות לשלילה מסגירת חנויות יינות ביתן לצורך שיפוץ, הסבה והשקה של 50 הסניפים הראשונים של Carrefour אך יתרת ההסבות הצפויות יבוצעו ללא סגירה משמעותית של החנויות." 

בחלוקה למגזרי פעילות: 

במגזר מוצרי צריכה חשמליים צמחו ההכנסות ברבעון הראשון של 2023 ב-6.8% ל-346.6 מיליון שקל, לעומת 324.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מסבירים כי העלייה בהכנסות נבעה בעיקר כתוצאה מגידול במכירות בתחום מערכות החימום לייצוא. הרווח המגזרי, בנטרול הכנסות אחרות, נטו הסתכם ברבעון בסך של כ-36.7 מיליון שקל, לעומת סך של כ-38.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי ברווח נבע בעיקר מהפסד פעילות הסולאר בסך של כ-2 מיליון שקל.

 

במגזר קמעונאות חשמל במסגרתו מפעילה החברה את הרשתות מחסני חשמל, שקם אלקטריק ואת שקם דיוטי פרי, טיפסו ההכנסות ברבעון הראשון של 2023, בכ-15.1% לסך של כ-484.4 מיליון שקל, לעומת סך של כ-420.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. המכירות בחנויות זהות במגזר אשר פעלו באופן מלא בתקופת הדוח, גדלו ביחס לתקופה מקבילה אשתקד בשיעור של כ-10.8%. העלייה במכירות נובעת בעיקרה בעיתוי חג הפסח ובגידול במכירות חנות הדיוטי פרי. הרווח המגזרי בנטרול הכנסות אחרות, נטו גדל לסך של כ-18 מיליון שקל, המהווה כ- 3.8% מהמחזור, לעומת סך של כ-16 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, המהווה כ- 3.8% מהמחזור.

 

במגזר קמעונאות מזון, ברבעון הראשון של 2023 הסתכמו ההכנסות בסך של כ-644.7 מיליון שקל, לעומת סך של כ-688.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נבע בעיקר מסגירת סניפים והפעלה חלקית של סניפים, לטובת שיפוץ והסבה ל- Carrefour אשר הושקה עם פתיחתם של 50 סניפים ביום 9 במאי, 2023. המכירות בחנויות זהות במגזר זה אשר פעלו באופן מלא בתקופת הדוח גדלו בשיעור של כ-4.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (חנויות שנסגרו לטובת שיפוץ והסבה – Carrefour לא נכללו בחישוב). ההפסד המגזרי בנטרול הכנסות אחרות, נטו הסתכם ברבעון הראשון של 2023 לסך של כ-49 מיליון שקל, לעומת רווח בנטרול הכנסות אחרות, נטו בסך של כ-2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ונבע בעיקר מהירידה במחזור ההכנסות, מהאצת פחת ומגידול בעלויות שכר המטה בעיקר כתוצאה מתוכנית הרה ארגון שיושמה בשנת 2022 והאצת השקת Carrefour.

 

מגזר ספורט ופנאי, הכנסות המגזר ברבעון הסתכמו בסך של כ-72 מיליון שקל, לעומת  סך של כ-56 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2022. הגידול במחזור ההכנסות נבע מגידול בהכנסות סער, בין היתר בשל פתיחת סניפים חדשים וגידול בפעילות הסיטונאית, וכתוצאה מרכישת פעילות Adidas שהכנסותיה החלו להיכלל בתוצאות המגזר ברבעון הרביעי של שנת 2022. הרווח המגזרי בנטרול הכנסות אחרות, נטו הסתכם ברבעון הראשון של 2023 לסך של כ-6 מיליון שקל, לעומת רווח בנטרול הכנסות אחרות, נטו בסך של כ-9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי ברווח המגזרי נבע בעיקר מירידה במכירות בחנויות הזהות בשל פעילות חורף נמוכה יותר השנה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יקר (ל"ת)
    רועי 29/05/2023 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יעל 29/05/2023 13:21
    הגב לתגובה זו
    אם כול הכבוד ,לנהל משמרת בפוקס לא מביא אותך להבין בקמעונאות מזון, ולהביא מנכל מתוסכל משופרסל, שכול עניינו המלחמה מול שופרסל ולא הצרכן, לכן הנפסד רק יעמיק
  • יוסי 29/05/2023 16:38
    הגב לתגובה זו
    חחחחח
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ג'י סיטי ירדה 6.8%, נקסט ויז'ן עלתה 7.1%, סגירה יציבה במדדים

ת"א 35 סגר סביב ה-0 אחרי יום בו המדד נע בין עליות וירידות; תדיראן ירדה 6.2%, סולרום איבדה 5.4%

מערכת ביזפורטל |

המסחר בת"א נסגר ביציבות. מדד ת"א 35 סגה ללא שינוי משמעותי ומדד ת"א 90 עלה ב-0.4%. 

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים עלה ב-0.2%, מדד הביטוח עלה 1%, מדד הנדל"ן ירד0.1% ומדד הנפט וגז איבד 0.4%.

רוצים לדעת איזה מניות בולטות היום ומה הסיפור מאחוריהן? הכל כאן העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א

בשוק האג"ח נרשמת יציבות לקראת החלטת הריבית בסוף החודש. אג"ח עם מח"מ של כ-10.5 שנים נסחר עם תשואה ברוטו של כ-4.06%. נזכיר כי בסוף השבוע מדד המחירים לצרכן צפוי להתפרסם, במה שיכריע את הכף האם הריבית תרד או לא בסוף החודש. נכון לבוקר זה השוק מתמחר הורדת ריבית באזור 70%.


אחת המניות שבולטת לשלילה בימים האחרונים היא ג'י סיטי. החברה הפתיעה את המשקיעים אחרי שהגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה. לניתוח המלא על מה עשתה החברה, ומה ההשלכות האפשריות - ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%


השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 2.17%   ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 7.09%  , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0.35%    ואנרג׳יאן אנרג'יאן -3.37%   הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0.11%   ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.