אסף אלמגור בזן
צילום: עידן סבח

בזן וסונול חנכו את תחנת התדלוק במימן הראשונה בארץ, ליד מפרץ חיפה

כחודש וחצי לאחר ועידת ההשקעות באנרגיה, בזן סונול וכלמוביל מקימות תחנת תדלוק במימן. מדובר עדיין בתחנה ראשונה אבל סונול מתכננת לפתוח עוד כאלה (כל אחת עולה כ-5 מיליון שקל), בהתאם לשימוש בארץ בכלי רכב מבוססי מימן
מערכת ביזפורטל |

חברת בתי זיקוק לנפט בזן בזן -3.08%  חנכה את תחנת הדלק הראשונה בארץ במימן, בתחנת דלק סונול בצומת יגור, בסמוך למפרץ חיפה, זאת במסגרת שת"פ עם כלמוביל, שמטרתו להכניס את השימוש בתחבורה מבוססת מימן נקי בארץ. התחנה הוקמה על ידי חברת Linde הגרמנית, כאשר בזן מייצרת את המימן ומתאימה אותו לתחבורה וכלמוביל מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי. 

התחנה תאפשר ללקוח תדלוק מימן באופן דומה לדרך התדלוק של בנזין וסולר וזמן התדלוק קצר יותר בהרבה מאשר בטעינת רכבים חשמליים ודומה לתדלוק סולר במשאיות ואוטובוסים.

ההשקה מגיעה בהמשך לוועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל, בה דובר רבות על החשיבות בפיתוח תחומי הדלק העתידיים של העולם, אם זה באמצעות חשמל ואם באמצעות מימן. בעולם יש לא מעט מדינות מפותחות שמשתמשות בדלק מונע מימן ובהן ארה"ב, גרמניה, יפן, קנדה, דרום קוריאה ושוויץ, שהוא נקי יותר ולא פולט מזהמים וגזי חממה מהאגזוז.

 

בהשקה השתתפו גם שר האנרגיה ישראל כץ; יו"ר מכון האנרגיה יוסי רוזן, ובארט ביאבוק שהוא דירקטור של שותפות המימן באיחוד האירופי. גם נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח את ברכתו. השר כץ אמר: "תחנת המימן הוקמה בסיוע יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות ובתמיכה של 3 מיליון שקל וכן, בעזרת יצירת תקן ישראלי חדש המתבסס על התקינה הבינ"ל. נמשיך להוביל רגולציה המקדמת את שווקי החשמל והתחבורה לעתיד מתקדם ונקי יותר"

 

סונול מתכננת לפתוח בשנים הקרובות עוד תחנות, כשמספרן ייקבע בהתאם להתפתחות מספר כלי הרכב מבוססי המימן בישראל, כאשר העלות של כל תחנה היא יותר מ-5 מיליון שקל.

 

בזן שמייצרת את המימן הקימה תשתית להתאמת המימן המיוצר אצלה לתחבורה, והקימה את המעבדה המוסמכת הראשונה בישראל לביצוע אנליזות במימן לתחבורה על פי תקן בינלאומי.

צלם: עידן סבח

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

 

כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי, מרצדס, ג'נסיס ו-ORA, מייבאת לישראל את משאית XCIENT Fuel Cell של יונדאי, שהינה משאית המימן הראשונה בעולם בייצור סדרתי. בימים הקרובים ינועו על כבישי הארץ 3 משאיות מתוצרת זו. ישראל הנה המדינה הרביעית בעולם שתפעיל משאיות מסוג זה ומצטרפת בזאת לשוויץ, דרום קוריאה וניו-זילנד. טווח הנסיעה של המשאית הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי.

אסף אלמגור, מנכ 

אסף אלמגור, מנכ"ל בזן. צלם: עידן סבח

אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "קבוצת בזן גאה להביא בשורה של מימן נקי לתחבורה, יחד עם השותפות שלה לתהליך. בשלוש השנים האחרונות, במקביל לפרסום האסטרטגיה החדשה שלנו, השקענו ביכולת חלוצית לייצר מימן לתחבורה ובהקמת תחנת התדלוק שתשרת את כלי הרכב המימניים בעתיד. אנו בטוחים שטכנולוגיית המימן תהיה נדבך משמעותי מהפתרונות שיובילו למשק אנרגיה דל פחמן, ויסייע למדינה לעמוד ביעדי האקלים שלה לשנת 2050".

 

ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "אנו גאים להשיק פרויקט חלוצי בתחום האנרגיה, אשר יאפשר תנועת כלי רכב לא מזהמים על בסיס מימן עם אפס פליטות וזיהום אוויר. ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. זוהי חובתה של הממשלה להפוך את ישראל למובילה בתחום אנרגיית המימן באמצעות תכנית מקיפה שתתמוך ותמריץ מעבר חשוב זה, שטמונות בו לא רק תועלות כלכליות ולאומיות, אלא גם הצלת חיי אדם, לא פחות מזה".

 

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: ״אנו שמחים כי הודות לשיתוף הפעולה בין החברות, החזון הופך למציאות, טכנולוגיית המימן המתקדמת של יונדאי תנוע החל מהיום על כבישי ישראל. אנו בכלמוביל נמשיך להצעיד קדימה את אסטרטגיית האנרגיה המתחדשת המיטיבה עם הסביבה באמצעות השקעות ושיתופי פעולה הכוללים בין השאר: הקמת מפעל למיחזור סוללות ליתיום יון, ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים ועוד."

 

הדוח האחרון של בזן היה חזק: הרווח הרבעוני והשנתי קפץ בעשרות אחוזים. ה-EBITDA המנוטרל ירד ב-4% ברבעון הרביעי ל-163 מיליון דולר; בשנת 2022 עולה הוא זינק ב-52%; הרווח ברבעון עלה ב-37% לעומת הרבעון המקביל ובשנה כולה הוא קפץ ב-74%; ההכנסות ברבעון עלו ב-26%.

משאיות מימן. צלם: עידן סבח

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאגר תמר קידוח אסדה
צילום: יחצ

דוח BDO: לישראל יש עתודות גז עד שנת 2062 לפחות

דוח משק הגז הטבעי בישראל 2025 מתייחס לעשור למתווה הגז, ומצביע על כך שלמרות הייצוא, הגדלת הצריכה וההפקה, עתודות הגז בישראל רק הלכו וגדלו; בנוסף, הדוח מצביע על כך שמחירי הגז והחשמל בישראל ירדו, בניגוד למגמת עלייה עולמית ועל התרומה של היותנו מעצמת גז לבטחון של ישראל 

רן קידר |

דוח משק הגז הטבעי בישראל לשנת 2025, שנערך על ידי BDO פירמת הייעוץ הכלכלי הגדולה בישראל קובע כי עתודות הגז של ישראל יספיקו לפחות עד לשנת 2062, וזאת בהתחשב בהסכמי הייצוא למצרים וירדן.

הדוח התמקד השנה בעשור למתווה הגז, מצביע על מספר הישגים מאז אישור המתווה: ירידה חדה במחירי האנרגיה לצרכן, חיסכון משקי של מאות מיליארדים, התעצמות גאופוליטית והישגים סביבתיים משמעותיים. 

לפי הדוח, למרות הגידול החד בצריכה ובהפקה, עתודות הגז הטבעי של ישראל גדלו בכ-40% מאז 2012 ועומדות כיום על 1,044 BCM. המשמעות היא שאספקת הגז מובטחת למשק המקומי לפחות עד שנת 2062, גם בהינתן המשך ייצוא גז למדינות האזור. ישראל מדורגת במקום השני במדינות ה-OECD בעתודות גז לנפש ובמקום הראשון ב-OECD בשמירת גז לדורות הבאים. בעוד הממוצע של ה-OECD הוא 15 שנה הפקה עתידיות, אצלנו מדובר על 40 שנות הפקדה עתידיות. בנוסף הדו"ח מראה כי 75% מעתודות הגז יישארו בישראל. הדוח מצביע על כך שיצוא גז טבעי מהווה  תמריץ לחיפושים ופיתוח עוד גז טבעי לטובת המשק המקומי, מה שמוביל בגידול בביטחון האנרגטי הלאומי.


                עתודות הגז לנפש במדינות ה-OECD

מחירי הגז והחשמל בישראל נמוכים בכמחצית מהמחירים באירופה

מחירי הגז הטבעי בישראל ירדו בכ-20% מאז המתווה, בזמן שבעולם הם עלו בממוצע ב-57%. כתוצאה מכך, מחירי החשמל בישראל ירדו ב-16% והם כיום נמוכים בכ-50% מהממוצע באירופה. התרומה הכלכלית הכוללת למשק נאמדת בלמעלה מחצי טריליון שקלים, המתבטאים בחיסכון בעלויות אנרגיה ובהפחתה דרמטית של עלויות סביבתיות. 

בחישוב לפי משק בית עולה כי בעשור החולף כל משפחה בישראל חסכה בממוצע כ-1,190 שקל בחודש, ולמעלה מ-170 אלף שקל במצטבר. במקביל, הכנסות המדינה מתעשיית הגז חצו את רף 31 מיליארד השקלים, והתחזית מדברת על כ-635 מיליארד שקל עד שנת 2062. החל מ-2027 צפויה הכנסה ממוצעת של יותר ממיליארד שקל בחודש לקופת המדינה.