בנק הפועלים התרשל - וישלם פיצויים של 900 אלף שקל
בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל לאחרונה ערעור שהגישה אישה על גובה סכום הפיצוי שבנק הפועלים היה צריך לשלם לה לאחר התרשלותו. התרשלות הבנק נבעה מהסרת עיקול מחשבונו של בעלה לשעבר של האישה, מה שאיפשר לו להבריח את הכספים מהחשבון אותם היה צריך לשלם לה עפ"י הסכם הגירושין, לפי פסיקת בית הדין הרבני. סגנית הנשיא יהודית שבח קיבלה את ערעור האישה על אופן חישוב החוב בבית משפט השלום, השופטים יונה אטדגי ושלומית יעקובוביץ הצטרפו לעמדתה. בית המשפט דחה את ערעור הבנק על חיובו לשלם לאישה, וקבע כי הבנק ישלם לה כ-300 אלף שקל יותר ובסך הכל כ-900 אלף שקל.
שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב דנו לאחרונה בשני ערעורים על פסק דינו של בית משפט השלום בתל אביב שהתקבל בחודש ינואר בשנה שעברה. תחילת הסיפור בהליך משפטי אותו ניהלה האישה בבית הדין הרבני כנגד בעלה לשעבר, לאחר שהגיעה איתו להסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק דין בשנת 2015. חודש לאחר מכן, הוציא בית הדין צו עיקול להבטחת זכויותיה. צו העיקול ניתן על הכספים של בעלה לשעבר בחשבון שניהל בבנק הפועלים בסניף בית הכרם בירושלים. צו העיקול תפס סכום של 917 אלף שקל שהיו מופקדים בחשבון. בצו העיקול צוין בין היתר כי "צו זה יישאר בתוקף עד להוראה אחרת מביה"ד".
בשל "היעדר פעילות בתיקים מזה זמן רב" הורה בית הדין בחודש ספטמבר 2017 על "הקפאת התיקים למשך שלושה חודשים", ובסוף חודש דצמבר 2017 ניתנה הוראה על סגירתם. בשנה לאחר מכן הורה בית הדין, להעביר לאישה מהחשבון של בעלה לשעבר סכום של 50 אלף שקל. כשניגשה האישה לבנק התברר לה כי "הסוסים ברחו מהאורווה", וכי בעלה לשעבר משך את הכספים שהיו במהלך התקופה דצמבר 2017 - ינואר 2018, והותיר שם 18 אלף שקל בלבד. האישה נותרה בפני שוקת שבורה, ובית הדין דרש מהבנק הסבר.
הבנק טען בתחילה כי מדובר בטעות אנוש, וכי בן זוגה לשעבר של האישה ביצע הברחת כספים, ושהבנק הוטעה לחשוב כי צו העיקול בוטל. הבנק אף שילם לאישה את 50 אלף השקלים אשר היו אמורים להיות מועברים אליה לפי החלטת בית הדין. בהמשך כפר הבנק בחבותו, והעלה טענות שונות ומשונות. למשל שהאישה זייפה את צו העיקול.
- האשה חזרה בה: “אוהבת את בעלה ומבקשת שלום בית”
- בכתובה היה כתוב - חצי מיליון שקל לאישה, כמה באמת שולם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בית הדין הרבני קבע בשנת 2019 כי חובו של בן זוגה לשעבר של האישה לפי הסכם הגירושים משנת 2015 עומד על 563 אלף שקל. האישה הגישה תביעה כנגד בנק הפועלים על הסכום שהיה בחשבונו של בעלה לשעבר 917 אלף שקל ממנו הופחת הסכום שהבנק שילם לה. בחודש יוני 2020 פתחה האישה נגד בן זוגה לשעבר תיק בהוצאה לפועל על סכום זה. לאחר מכן תוקן כתב התביעה כנגד הבנק והאישה עתרה לחייב את הבנק בתשלום חובו החלוט של בעלה לשעבר.
"הצליח להטעות את הבנקאי"
הבנק טען להגנתו כי "בן זוגה לשעבר של האישה ניגש לבנק והמציא את החלטות בית הדין הרבני הנ"ל על מחיקת התביעה", וכי הוא "הצליח להטעות את הבנקאי" וכי ביצע "הברחת כספים מהחשבון". הבנק טען כי אין לבוא בטרוניה לבנק וכי עם מחיקת התביעה - פקע מאליו צו העיקול.
בדיון בית משפט השלום שנערך בתביעה התברר כי הפקיד שהסיר את העיקול מעל חשבונו של הבעל לשעבר, אם בכלל נרשם, ואפשר לו למשוך את הכספים שהיו מופקדים בו, הלך לבית עולמו, וכי עדות פקיד הבנק שהעיד מטעמו, התבטאה בהנחות ובהסקת מסקנות מהכתובים בלבד.
בית המשפט השלום קבע בפסיקתו כי הבנק לא הוכיח כי בעלה לשעבר של האישה הטעה אותו. בנוסף קבע כי גם אם היה מוכיח זאת "אין זה מעלה או מוריד" לעניין מחדלו. בית המשפט פסק כי העדויות שהובאו מטעם הבנק "הינן בגדר שמועות והשערות" ודחה את הטענה שהעיקול פקע נוכח סגירת התיקים.
- חברת הארנק באילת: הערעור שהתקבל והזיכוי שנשלל
- המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- צוואה ביקשה לנשל אם לשמונה - בית המשפט התנגד
בנוסף מצא בית משפט כי "מארג העובדות והראיות משתלב עם גרסת התובעת לפיה עקב מחדל של הבנק, על אף שצו העיקול הומצא כדין, העיקול לא נרשם בספריו ולכן הגרוש פעל בחשבון ללא הגבלה". בית משפט השלום קבע כי "הבנק התרשל ויש קשר סיבתי בין מחדלו ובין הנזק. העיקול הוטל כדין, הבנק אישר את קבלת הצו אך לא פעל לפיו. מכיוון שהגרוש רוקן את החשבון, נוצר קשר סיבתי בין מחדל הבנק לנזק שנגרם לתובעת".
האישה טענה בערעור בבית המשפט המחוזי כי יש לחייב את הבנק לשלם לה פיצוי לפי הסכום של תיק ההוצאה לפועל שפתחה כנגד בעלה לשעבר 867 אלף שקל ולא כפי שנפסק 563 אלף שקל. בנק הפועלים ערער והלין על סוגית החבות, והתמקד בטענה לפיה צו העיקול, שניתן לאחר מתן פסק-הדין של בית הדין הרבני פקע לאור מחיקת התביעה בבית הדין, וכי גם אם הבנק כשל בהתנהגותו, הרי אין קשר סיבתי בין התנהגותו לבין הנזק. הבנק גם טען כי דין העתירה להידחות, בהיותה עותרת לכפל ריבית והצמדה.
"לגרסת הבנק אין שחר"
סגנית נשיא בית המשפט המחוזי יהודית שבח ביקרה את בנק הפועלים על התנהלותו וקבעה כי "לגרסה שהציג הבנק אין שחר והיא לא נסמכה על תשתית ראייתית כלשהי, וכי הסיבה בגינה נהג הבנק בניגוד גמור לצו העיקול ואפשר לגרוש למשוך את כל הכספים המעוקלים - נותרה עלומה". עוד טענה השופטת כי הטענה לפיה נסמך הבנק על החלטת סגירת התיק והניח שצו העיקול פקע – גם נוגדת במובהק גרסה קודמת של הבנק, משנת 2018.
השופטת תקפה את התנהלות הבנק ואמרה כי "התבוננות על ההחלטה הלקונית, שכל המלל שלה מתבטא במשפט אחד לפיו "בהמשך להחלטת בית הדין, ולאור היעדר פעילות בתיקים מורה על סגירת התיקים" כעל החלטה עניינית בדבר פקיעת צו עיקול שנועד להבטיח מזונות אשה לפי הסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק-דין - הינה מרחיקת לכת".
השופטת שבח ציינה כי במהלך הדיון לפנינו אישר הבנק כי "בנק לא יסיר עיקול לפני שיראה החלטה שמסירה את העיקול".
"ביטול צו עיקול כהרף עין וכלאחר יד, ללא בקשת תגובה וללא מתן החלטה מושכלת - יכול להביא לתוצאות הרות אסון, כך שפרשנות הבנק להיתכנות ביטול צו העיקול "על הדרך" או כדרך אגב - אינה מתקבלת על הדעת.
השופטת גם ציינה כי טענת הבנק על כך שהסתמך על סגירת התיק בבית הדין הרבני לא מסתמכת על התקנות. לפי תקנות בית הדין הרבני: "להבטחת זכויות בנכסים שלגביהם הוגשה תביעה בבית-הדין או להבטחת זכויות לפי פסק-דין, רשאי בית-הדין ליתן צו עיקול על נכסים או זכויות שבידי הנתבע וכן על נכסים או זכויות. כמו כן: "זכה התובע בתביעתו, ימשיך העיקול לעמוד בתוקפו עד שפסק הדין יבוצע". ולכן אין מקום לטענת הבנק בנושא.
השופטת מסכמת כי "להפרת הבנק את צו העיקול לא ניתן הסבר עובדתי גם לא הצדק משפטי, ובדין מצא אותו בימ"ש אחראי לנזקי האישה".
השופטת שבח קיבלה את טיעוני האישה על גובה הפיצוי אותו על הבנק לשלם לה. השופטת הסבירה כי "בית המשפט השלום פסק לאישה רק את הסכום שנקבע ע"י בית הדין בהחלטתו משנת 2019, אף שמדובר בסכום שמקורו בהסכם הגירושין משנת 2015, ואף שבית הדין ציין במפורש כי "בשלב זה ביה"ד לא דן בנושא ההצמדה". אלא משהכספים נושא צו העיקול נועדו להבטיח את תשלום החוב, ומשהחוב עבר להליכי גביה בהוצאה לפועל, ממילא מנגנון השערוך הקובע הוא זה שבתיק ההוצל"פ (שהגיע נכון לשנת 2021 לכמעט מיליון שקל).
"ההתלבטות לגבי היום הקובע, יום הגשת התביעה המתוקנת, או יום מתן פסק דינו של בית משפט קמא, היא חסרת תוחלת מעשית, משממילא הסכומים הרלבנטיים גבוהים מסכום התביעה שהועמד על סך 867 אלף שקל, המהווה את תקרת סכום החיוב.
"לעמדתי יש לקבל את הערעור ולקבוע כי חלף הסכום שנפסק ע"י בימ"ש השלום 563 אלף שקל, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית כחוק ממועד הגשת התביעה, יבוא 867 אלף שקל בתוספת הפרשי הצמדה וריבית כחוק ממועד הגשת התביעה".
השופטת דחתה את ערעור הבנק וקיבלה את ערעורה של האישה על חישוב גובה הפיצוי. השופטת שבח קבעה כי הסכום אותו ישלם בנק הפועלים לאישה יעמוד על כ-900 אלף שקל בתוספת 45 אלף שקל שכר טרחת עורכי דין. השופטים אטדגי ויעקוביץ הצטרפו לפסיקתה.
- 7.אבי רפ 11/05/2023 18:04הגב לתגובה זוככה בנק הפועלים חזק על חלשים גרושות, כשהמנהלים שוחים במיליונים ומבלבינים כספים מהצד (ראו פרשות שהבנק מעורב בהם)
- 6.יוסי 10/05/2023 20:35הגב לתגובה זובסוף הבנק שילם והבעל הרוויח.
- 5.אור 10/05/2023 17:16הגב לתגובה זוכול הבנקים התקדמו רק בנק פועלים נשאר מאחור מאוד מיושן ומזלזל בלקחותיו .
- 4.אבי 10/05/2023 15:51הגב לתגובה זוסוף סוף הבנק ישלם...הייתי לקוח שלהם 23שנה..בנק עם שירות חסר אחריות...בנק שרומס את הלקוח...בנק שמנוהל על ידי מנובלים חסרי אחריות.
- 3.זו לא הפעם הראשונה שבנק הפועלים מתרשל (ל"ת)אחד שיודע 10/05/2023 12:17הגב לתגובה זו
- 2.מגיע להם, בנק הפועלים בנק כזה (ל"ת)אפי 09/05/2023 13:43הגב לתגובה זו
- 1.חסוי 09/05/2023 11:19הגב לתגובה זושירבו אנשים כמותם שיקחו כסף מבנקים כי צריך לבדוק טוב טוב את החשבון של כל אחד ומי שיש לו חשבון לרעתו שיתבע את הבנק
בית משפט (גרוק)המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים
בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם
הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.
פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.
בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.
רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- האם פייסבוק פוגעת בפרטיות של מי שאינם משתמשים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל
המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.
בית משפט (X)כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט
רובנו נגיע לבית המשפט לפחות פעם אחת בחיים, ושם חוקי המשחק משתנים לחלוטין. מניהול העדות ועד קוד הלבוש והתנהלות בדיוני וידאו - כך תימנעו מטעויות באולם שעלולות להרוס לכם את התיק
שופטים נוטים להעריך עדים שאינם מנדבים מידע מיותר ואינם מנסים לנחש תשובות לשאלות שאינם יודעים. ניסיונות להתחכם עם עורך הדין החוקר או להפגין ציניות על הדוכן נרשמים מיד בפרוטוקול ופוגעים אנושות במהימנות. הכלל החשוב ביותר הוא הפניית התשובות ישירות לשופט; קשר עין עם כס השיפוט משדר ביטחון ואמת, בעוד שוויכוח עם עורך הדין החוקר משדר מגננה.
הטעות הנפוצה ביותר של נאשמים היא ההתפרצות לדברי התובע או העדים כאשר נאמרים דברים שנתפסים בעיניהם כשקריים. השופטים מחמירים מאוד עם הפרעות מסוג זה. כל הערה או השגה צריכה להירשם בכתב ולהימסר לעורך הדין בפתק, כדי לא לפגוע בריכוז של צוות ההגנה או לעורר את חמת השופט. בנוסף, חשוב לזכור ששתיקת הנאשם בבית המשפט עלולה לשמש כחיזוק לראיות התביעה, ולכן עמידה על הדוכן דורשת הכנה מנטלית מדוקדקת וניהול קר רוח של כל מילה.
בתי המשפט נוטים להטיל הוצאות כספיות כבדות על בעלי דין שמנהלים "ויכוחי רחוב" בתוך האולם או מעליבים את הצד שכנגד. ניצחון בתיק אזרחי מושג דרך הוכחת עובדות, והתנצחות מילולית רק מסיטה את תשומת הלב של השופט מהעיקר.
- הצוואה נועדה להבריח נכסים מנושה – השופטת פסקה שיש לקיימה
- קרב הירושה על המיליונים: הידועה בציבור נגד הילדים. מה קבע השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קהל, משפחות ודיוני וידאו: האחריות של הסובבים
