אופנוע במוו
צילום: במוו

פלישתם של האופנועים - האם כדאי לרכוש דו-גלגלי בישראל?

איזה אופנוע הכי נמכר בישראל? ואיזה קטנוע? האם מדובר בהשקעה כלכלית כדאית? וגם - הנתון המפתיע של היקף מכירת הדו-גלגלי בישראל
דור עצמון | (2)
נושאים בכתבה אופנועים תחבורה

אזרחים רבים בישראל פוזלים בשנים האחרונות לעבר הדו-גלגלי כאמצעי תחבורה שעשוי להציל אותם מהפקקים הבלתי נגמרים בכבישים. אבל לא כל הפזילות הללו מגיעות בסופו של יום לרכישת אופנוע או קטנוע ולכך שלל סיבות כאשר בראשן הבטיחות, העלות הגבוהה של הביטוח, אמצעי מיגון, היעדר שימוש בחורף ועוד.

בישראל ישנם כיום כ-170 אלף כלי רכב דו-גלגליים. בשנת 2022 לבדה נמכרו בישראל כ-21,500 אופנועים וקטנועים - גידול של 4% לעומת 20,720 כלים ד-גלגליים שנמכרו ב-2021. מדובר בשיעור גידול הגבוה יותר משיעור הגידול של המכוניות העומד על כ-2.5% בשנה.

יותר ויותר משתמשי דרך מבינים שדו-גלגלי הוא הפתרון היחיד לשליטה על הזמן שהפך למוצר צריכה במחסור. לצד זה חשוב להדגיש כי הביקוש לדו-גלגלי אינו נובע רק בשל הסיכוי לחסוך זמן בפקקים אלא גם גם כתוצאה מגידול עקבי בשוק המשלוחים, חיסכון בכסף, היעדר קושי במציאת חניה, פריחת תרבות הפנאי הדו-גלגלית ועוד.

אבל מה שמרחף אולי מעל לכל היתרונות-חסרונות של הדו-גלגלי זה נושא הבטיחות. לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין שכלי קל ופתוח הופך את הרוכבים עליו לפגיעים הרבה יותר מאשר הנוסעים ברכב. דוח של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מצביע כי על כל מיליארד ק"מ, היו רוכבי אופנוע מעורבים ב644.9 תאונות המוגדרות כחמורות לעומת 42.1 כלי רכב שאינם דו-גלגלי. כלומר, מעורבותם של רוכבי האופנוע בתאונות חמורה גובהה ממעורבות של כלי רכב אחרי פי 15. כמו כן עולה מהדוח כי מספר הנפגעים בתאונה של כלי רכב דו-גלגלי גבוה פי 4 ממסר הנפגעים במכוניות.

הסכנה הגדולה בשימוש בכלי רכב דו-גלגליים והמעורבות המוגברת שלהם בתאונות דרכים הביאו באופן ישיר ומובן למחירי ביטוח גבוהים. טווח המחירים הוא גדול יחסית, והמחיר של ביטוח חובה עשוי להתחיל מ-2,000 שקל בערך ולהגיע עד לכ-6,000. מחירי הפוליסות האחרות של ביטוח מקיף וצד ג' הם דינאמיים הרבה יותר. מפני שזהו לא ביטוח שחובה לרכוש, התחרות גדולה הרבה יותר בין חברות הביטוח, ומי שישקיע בחיפוש והשוואת מחירים בהחלט יוכל למצוא תעריפים משתלמים. 

מתי כן שווה ללכת על ביטוח מורחב? בכל פעם שיש פרמטרים מיוחדים. למשל אם מדובר באופנוע יקר שהשקעתם בו הרבה כסף, שאיתו אתם מתכננים להישאר עוד שנים ארוכות. במקרים של רוכבים חדשים, צעירים וחסרי ניסיון, עדיף בהחלט בחור בפוליסה מורחבת מפני שעל פי הסטטיסטיקות, אחוז התאונות הוא גבוה במיוחד במקרים האלה. למעשה, הסיטואציה היחידה שבה אפשר לשקול שלא להרחיב את הביטוח היא כאשר מדובר ברוכבים ותיקים ומנוסים שרוכבים יחסית מעט, וכשמדובר באופנוע זול ובמקרה של נזק כבר משתלם יותר לרכוש דו גלגלי חדש מאשר לבטח ולתקן את הישן.

ואיזה דו-גלגלי הוא הנמכר ביותר אתם שואלים?

הקטנוע סאן-יאנג ג'וירייד 125 זוכה במקום הראשון עם 967 יחידות שנמכרו בשנת 2022 במחיר של 21,000 שקל. במקום השני הימאהה טימקס 560 החדש עם 836 יחידות, ובשלישי ההונדה X-ADV750 עם 714 יחידות. ברביעי כלי נוסף של סאן-יאנג, ג'וימקס 250, שממנו נמכרו 712 יחידות ובחמישי סאן-יאנג קרוזים 300 עם 681 יחידות. הכלים בנפח 125 סמ"ק הינם כבר שנים הכלים הדו-גלגליים הפופולאריים בישראל שכן הם נותנים במקרים רבים את המענה הטוב ביותר להתניידות בתוך העיר/ מטרופולין ומוכרים פעמים רבות ככלי האולטימטיבי עבור שליחים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בקטנוע הנמכר בישראל - סאן-יאנג ג'וירייד 125 (צילום: אתר החברה)

הימאהה טנרה 700 כובש את המקום הראשון עם 248 יחידות בגזרת האופנועים ובמחיר של 70,000 שקל. במקום השני קוואסאקי Z900 עם 219 יחידות – מחציתן בהספק מלא ומחציתן מוגבלות לרישיון נהיגה A1. במקום השלישי אופנוע אנדורו מקצועי – ק.ט.מ 300EXC שממנו נמכרו 215 יחידות.

האופנוע הנמכר בישראל - ימאהה טנרה 700 (צילום: אתר החברה).

ההחלטה האם לרכוש את הדו-גלגלי מתבססת בסופו של דבר על השאלה של סיכון מול תועלת. כן, הדו-גלגלי הוא זול יותר, מהיר יותר, פוטר אתכם מחיפושי חניה ועוד, אך העובדה כי הוא כלי הרבה יותר מסוכן מביאה במקרים רבים להחלטה להישאר עם הרכב הפרטי. גם החיסרון של הקושי בשימוש בדו-גלגלי בחורף מוריד מהכדאיות הכלכלי של הכלי. ובכל זאת, בשורה התחתונה מכירות הדו-גלגלי עולות באחוז גבוה יותר מדי שנה על אלו של המכוניות וזה אולי הנתון החשוב. ישראלים רבים בוחרים להחזיק דו-גלגלי למגוון שימושים לצד הרכב הפרטי, מגמה שעשויה להתגבר בשנים הקרובות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חשמלי 02/05/2023 14:08
    הגב לתגובה זו
    ישנו שוק ענק פרוץ של כלי דו גלגלי חשמליים, חלקם מגיעים ל70 קמש. שאינם דורשים רישיון וביטוח. כל תל-אביב מלאה בכלים כאלה, הם נראים זהים לקטנוע רק ללא מספר. ועכשיו לשאלת המיליון: מי החמור שישלם פי עשר ורישוןי וביטוח, כאשר יש כלי שלא דורש את כל הבלאגן הזה ?
  • 1.
    ישנם 3 סוגי ביטוחים בדו גלגלי. בסיסי- בעל הפחתה של 29/04/2023 16:32
    הגב לתגובה זו
    ישנם 3 סוגי ביטוחים בדו גלגלי. בסיסי- בעל הפחתה של שבוע ימים ו 25% מהפיצוים. מורחב שזה כולל שבוע ימים ראשונים ואת ה 25% שאין בבסיסי ומקיף ושזה מקיף כמו ברכב. וגם רק חלק קטן מהרוכבים יוכלו לבטח עצמם במקיף הרבה תליו בנהג ובסוג האופנוע.
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.