טסלה מורידה שוב מחירים בארץ - כמה תעלה טסלה 3 והאם הפחתות המחירים ימשכו?
זה כבר נהפך לעניין שבשגרה, מיד אחרי הודעה על הורדת מחירים בארה"ב, טסלה מורידה מחירים גם בישראל. זו הפעם השלישית בחודשים האחרונים וזו בשורה משמחת למתעניינים - טסלה 3 תעלה 190 אלף שקל, לעומת 205 אלף שקל לפני הורדת המחירים. הסיבה להורדה היא ברורה - התחרות מול BYD ויצרניות סיניות נוספות שמציפות את השוק ברכבים חשמליים עולה מדרגה. היצרניות הסיניות יודעות לייצר בזול והביצועים ממש לא רעים. חוץ מזה, יש תחרות עם יצרניות גדולות נוספות, ומכאן עד להפחתת מחירים הדרך קצרה. זה כנראה עדיין לא סוף פסוק.
לצד ההפחתה במחירי טסלה דגם 3, גם מחירה של טסלה 3 בגרסת לונג ריינג' ירד ל-239 אלף שקל לעומת 252 אלף שקל לפני ההפחתה. מדובר בהפחתה ממוצעת של כ-5% במחירי הרכבים, אם כי בדגמים היקרים ההנחה גדולה יותר - כך למשל טסלה 3 בגרסת "פרפורמנס" עולה 253 אלף שקל לעומת כ-290 אלף שקל לפני ההפחתה - ירידה של כ-14%. דווקא את טסלה S היקרה החליטו בחברה להפחית בשיעור נמוך יותר של 8% ל-752 אלף שקל.
בשבוע שעבר הפחיתה טסלה את המחירים לכלל הדגמים שלה ברחבי ארה"ב. ההורדה הגיעה רק מספר ימים לאחר שהחברה דיווחה על מסירה של כ-423 אלף רכבים ברבעון הראשון של השנה (מתחת לתחזיות האנליסטים) והמניה איבדה כ-13% בשבוע האחרון. זו לא הפעם הראשונה שטסלה "משחקת" עם המחירים והחשש מכך שהביקוש פשוט לא מספיק גבוה, גם בשל התחרות הקשה.
נזכיר כי לקראת סוף השנה היתה הורדת מחירים דרמטית בסין, לאחר מכן החלה טסלה להוריד את מחירי הרכבים גם בארה"ב ומיד גם ביתר העולם. הורדת המחירים בארה"ב עזרה לחברה לעמוד ברף המחירים הנדרש בכדי לקבל קרדיט פחמן עבור המכוניות שלה, עניין משמעותי עבור הכנסות החברה.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילת השנה מניית טסלה עלתה ב-71%, זאת למרות הירידות האחרונות, ושווי החברה עומד על 589 מיליארד דולר. בדוחות האחרונים החברה עקפה את תחזיות האנליסטים עם רווח מתואם למניה של 1.19 דולר והכנסות בסך 24.32 מיליארד דולר, הצפי היה לרווח מתואם של 1.13 דולר למניה והכנסות בסך 24.16 מיליארד דולר. בשנה כולה, צופים האנליסטים כי החברה תמכור ב-102 מיליארד דולר ותרוויח 3.92 דולר למניה.
- 4.טסלה 3 בסין מתחילה ב20,000 $ (ל"ת)לילי 14/04/2023 15:20הגב לתגובה זו
- 3.איתי 14/04/2023 14:41הגב לתגובה זומסכן מי שקונה ככה לא מתנהלים !
- 2.נהגוס 14/04/2023 11:03הגב לתגובה זואנשים ניסו לעשות עקיצה - לקנות טסלה ואחרי העלאות מחיר למכור אותה ברווח וכך גם נהנו מנסיעה באוטו למשך תקופה וגם הרוויחו כסף. עכשיו טסלה עוקצת אותם בחזרה. זה עונשם של הספקולנטים, שעקצו יפה יפה את עם ישראל בשנתיים האחרונות. רכב זה נכס שערכו פוחת ולא עולה.
- נטל (ל"ת)עוזי 14/04/2023 17:12הגב לתגובה זו
- 1.ימשיך לרדת, עוד שנה זה יעלה 150 אלף (ל"ת)ספיר 14/04/2023 10:34הגב לתגובה זו
- דעתי 15/04/2023 07:26הגב לתגובה זולא סביר, עוד 8 חודשים צפוי המס לעלות ב 15%.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
