יואב שטרן מנכל ננו דיימנשן
צילום: אתר החברה
תוצאות מקדמיות

ננו דיימנשן: זינוק של 40% בהכנסות ברבעון הראשון - למה אין לזה משמעות?

המשקיעים לא מתרשמים מהרבעון "הטוב ביותר בתולדות החברה" עם הכנסות של 14.6 מיליון דולר. אחרי הכל, הערך הוא לא בפעילות, אלא במזומנים והבעיה שיואב שטרן, המנכ"ל לא מציף ערך למשקיעים 
איציק יצחקי | (8)

תוצאות מקדמיות: ההכנסות של חברת הדפסות התלת מימד ננו דיימנשן (Nano Dimension Ltd) ננו דיימנשן לרבעון הראשון של 2023 עומדות על כ-14.6 מיליון דולר. בחברה מבליטים שמדובר ב"רבעון הטוב ביותר בתולדות החברה". על פי התוצאות, נרשמה צמיחה אורגנית בהכנסות מאז יולי 2022 - והן משקפות עלייה של 40% ברבעון הראשון של 2023 לעומת זה המקביל ועלייה של 21% לעומת הרבעון האחרון של 2022. לא בטוח שאפשר להתפאר בתוצאות כאלה. החברה הפסידה 227 מיליון דולר בשנת 2022 כאשר רק ברבעון האחרון של השנה היא הפסידה 87.7 מיליון דולר. נכון אמנם שזה שיפור לעומת הפסד של 160 מיליון דולר ברבעון המקביל רק שאי אפשר לקרוא לזה כמובן הצלחה.  בשנה האחרונה המניה אמנם ירדה 'רק' ב-13% למחיר של 2.55 דולר למניה, מה שרק ממשיך את הנפילה הגדולה במניה. בעקבות הקורונה בינואר 2021 היא עוד זינקה לגובה של 13.7 דולר למניה.  החברה שגייסה הררי מזומנים, 1.5 מיליארד דולר, כשהכסף היה זול בשווקים, בינתיים לא מתכוונת להציף ערך למשקיעים ולהחזיר להם אותו. להיפך. היא נמצאת בעיצומו של ניסיון השתלטות על המתחרה סטרטסיס, שמצידה הפעילה גלולת רעל כדי למנוע את ההשתלטות. ננו עלתה ל-14% אחזקה בסטרטסיס אך נזהרת לא לעבור את ה-15% כדי שלא יופעל מנגנון גלולת הרעל שיאפשר לכל משקיע חוץ מננו דיימנשן לרכוש מניות של סטרטסיס בחינם - תמורת 1 סנט בלבד. המטרה של גלולת הרעל זה למנוע את ההשתלטות. אז ננו הבינה את הרמז וניסתה להגיש הצעת רכש לסטרטסיס. בהתחלה במחיר של 18 דולר למניה ולאחרונה היא העלתה את ההצעה ל-19.55 דולר למניה. מחיר לא רע ופרמיה של 26% על המחיר בשוק של סטרטסיס (15.5 דולר למניה) אבל בסטרטסיס לא מעוניינים בהשתלטות הזו של ננו, וכנראה בצדק. לפני מספר ימים דירקטוריון חברת סטרטסיס, דחה את גם את הצעת הרכישה-השתלטות השניה של ננו דיימנשן. לדברי סטרטסיס, גם ההצעה המעודכנת של ננו דיימנשן עדיין משקפת "הערכת חסר משמעותית" ביחס לערך הגלום בהמשך פעילותה של החברה באופן עצמאי, ולכן "ההצעה אינה לטובת האינטרסים של סטרטסיס ובעלי מניותיה". שטרן לא הרפה. למרות שבסטרטסיס לא נענים להצעת הרכש המלאה, הוא שקל פנייה בהצעת רכש לבעלי המניות, כך שיוכל לקנות את סטרטסיס, למרות שהוא נותן פרמיה ענקית על השוק. הוא מחפש לקנות צמיחה בכל מחיר, במקביל לשימור כוחו בננו דיימנשן והפעלת גלולת רעל גם אצל ננו דיימנשן (בגובה של 10%, כדי למנוע השתלטות מצד קרן אקטיביסטית). יואב שטרן, מנכ"ל ננו דיימנשן מסר בתגובה לתוצאות המקדמיות: "הרבעון האחרון של 2022 היה הרבעון הטוב ביותר שלנו אי פעם. הרבעון הראשון בכל שנה צפוי להיות, באופן מסורתי, חלש יותר משאר הרבעונים. עם זאת, בשל צמיחה אורגנית ושיא הכנסות, כמו גם ההכנסות הרבעוניות הטובות ביותר במערכות Aditive Electronic ותוכנה וחומרה, הרבעון הראשון של 2023 הוא כעת הרבעון הטוב ביותר שלנו בהכנסות, אי פעם. זה ביטוי להתפתחות הארגונית שלנו וליעילות המכירות והשיווק שלנו".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יריב 12/04/2023 18:35
    הגב לתגובה זו
    לא מכיר את יואב שטרן ואינני מחזיק במניות החברה. קראתי עליה רק כאן בביזפורטל וראיתי את הוידיאו שלו מסביר מדוע הוא סבור שהביקורת אינה הוגנת. ואני רוצה להוסיף: 1. האיש הציל את החברה בזכות יכולות מדהימות לגייס כסף - פרגנו לו. בלעדיו לא הייתה חברה היום. 2. רוב המשקיעים אינם ישראלים. למה זה צריך להפריע לביזפורטל שהכסף לא הוחזר למשקיעים? הפכתם לאתר אמריקאי? זו חברה שנסחרת אך ורק בארה"ב. 3. מה אם שטרן חושב שאפשר לייצר לבעלי המניות החזרים טובים יותר מאשר פיורק החברה או ריקון קופתה? 4. בעצמכם ציינתם שהקרן הקנדית שרוצה לפרק את החברה ולחלק את הכסף בעייתית והייתה מעורבת בפלילים - מה יש להוסיף? אתם נשמעים פרובינציאליים ומתרשמים מקרן לכאורה-אקטיביסטית בגלל שהיא קנדית? 5. כל הכבוד למנכ"ל שלא בזבז את הכסף בהשקעות מיותרות במחירים מנופחים. כיום המחירים של חברות וסטארט=אפים הרבה יותר שפויים ובכסף הזה הוא יוכל להשתלט על פעילות מעניינת במחירי סוף עונה בחודשים הקרובים. 6. תקראו קצת על האיש - אני נכנסתי לליקדאין שלו. מנהל מנוסה ומגוון שיודע לעשות turn around לחברות.
  • 7.
    רועה חשבון 11/04/2023 23:23
    הגב לתגובה זו
    מי המטומטם שמשקיע בחברה כזאת.
  • 6.
    נוכל שמגייס לטובת משכורות עתק לו ולחבריו (ל"ת)
    כלכלן בכיר 11/04/2023 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נחומי 11/04/2023 15:52
    הגב לתגובה זו
    תורם לאלמנות ןלישיבות
  • 4.
    dave921 11/04/2023 15:33
    הגב לתגובה זו
    אני לא מבין מה העליהום הזה על יואב..??? מה הוא לא רוצה את טובת החברה?? הוא עושה עבודה מדהימה ותראו כשהמחיר ישתקף במניה אנשים ידברו אחרת ואם מספרים אז שימו על השיפור הגדול שחל בחברה
  • 3.
    שווה פי 2 בלי המנהל וההנהלה (ל"ת)
    גידי 11/04/2023 14:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 11/04/2023 13:20
    הגב לתגובה זו
    ביום ששטרן ילך הביתה הערך של החברה יקפוץ בעשרות אחוזים...
  • 1.
    סמי 11/04/2023 13:03
    הגב לתגובה זו
    בסוף, כך או אחרת, שטרן יאלץ לוותר על השליטה בננו ובקופת המזומנים העצומה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.