קרדן נדלן הולילנד
צילום: סטודיו Y ימית הפקות

"מאוד ברור שהמחירים יורדים, השאלה לכמה זמן הם ירדו"

מסכמים לכם את כנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן
אדיר בן עמי | (5)

 "בתוך שנה הסביבה הכלכלית הגיעה למקום מאוד לא ברור, הספינה מיטלטלת ושואלים הרבה שאלות, יש אי ודאות ניכרת, אך שוק המשכנתאות אינו נמצא בסיכון." אמר אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי בכנס פסגת ההתחדשות העירונית

"למרות גידול של 7% ביחס ההחזר, שיעור המימון הממוצע עומד על 50-55% ורחוק מלהיות מסוכן. מתוך האשראי הבנקאי רק 26% נמצא במשכנתאות, על אף העלייה הנמשכת בריבית לא ניכר גידול בפיגורי התשלומים – להיפך, יש קיטון משמעותי, ומספר הלווים והיקף החובות הבעייתיים גם קטן. הנתונים האלו מראים לנו שהרגולציה של המשכנתאות בישראל בנויה נכון והלווים מצליחים לעמוד בעליית הריבית לעת עתה."

"העצירה במחירים שאנו רואים אינה ריאלית. אמנם יש ירידה דרמטית בעסקאות אך כשבוחנים את הפער בין ההיצע לביקוש – ולקצב הריבוי הטבעי אין כל סיבה שגם המחירים יירדו. יש פער מצטבר של 90 אלף דירות בשוק (לפי התחלות בנייה) ופער של 203 אלף דירות בשוק (לפי גמר בנייה). אם רוצים לסגור את הפער צריך לבנות הרבה יותר. הריבית לא צפויה לרדת אלא אף לעלות, לאור עליה צפויה בארה"ב".

"אני צופה כי בחודשים הקרובים נראה התמתנות במחירי הדירות ובפריפריה אולי עליית מחירים. אך כולנו צריכים לגלות אחריות, להתאים את העסקה שאנו רוצים לעשות ליכולות שלנו"

בנוגע למאבק בחשבוניות פיקטיביות אמר ערן יעקב, יו"ר רשות המיסים "אנו נאבקים בהון השחור, למשל באמצעות חשבוניות פיקטיביות, נושא שאנו נתקלים בו לא מעט. לנו כרשות יש חובה להתמודד עם דבר זה. בחוק ההסדרים אני מקווה שנוכל להכין מודל טכנולוגי שיתמודד עם חשבוניות פיקטיביות. זו בשורה אמיתית בחוק ההסדרים וזה גם יגן על עולם הנדל"ן, כי אנחנו פוגשים את זה גם שם, גם בשיפוץ משק הבית וגם העסקת עובדים. הוא ייטיב עם חברות נדל"ן שפועלות בצורה נכונה" 

על החקיקות בחוק ההסדרים הקשורות במיסוי נדל"ן הוסיף "אנחנו רוצים לשחרר קרקעות, אז המשמעות היא שמי שיתחייב לבנות מספר מסוים של דירות יקבל הטבת מס. אנחנו רוצים ליצור מסה משמעותית"

ירון ספקטור, כלכלן ושמאי מקרקעין אמר "מחירי הדירות ירדו בטווח הקרוב, בטווח המיידי יש האטה במשרדי המכירות, אנחנו רואים ירידה של 40-50% במכירות ובתל אביב אפילו יותר. בטווח הקצר יהיו ירידות מחיר. השאלה אם ירידות המחירים לא יאיצו את עצמן. יוצר מצב שהיזמים והקבלים לא יבנו עד אינסוף ועלול להיות מצב שאם לא נייצר היתרים של 80 אלף יחידות דיור הביקושים יימשכו"

קיראו עוד ב"בארץ"

יעקב סיסו, שותף מנהל, קרן יסודות הוסיף לדבריו "מחירי הדיור יורדים. לא בדרך, יורדים. משרדי המכירות מתרוקנים ויש מבצעים של יזמים. המסקנה מאוד ברורה, השאלה לכמה זמן הם ירדו. אני מעריך שהם ירדו לשנה- שנתיים הקרובות. יש פער של 30 אלף דירות חסרות לעומת משקי בית. המחסור הזה מצטרף ל-200 אלף יחידות דיור"

עוד דיבר בפאנל יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "השר יציג בשבועות הקרובים את תוכנית הדיור. נשקיע קרוב למיליארד שקל באצת הנדל"ן, נסבסד מחוץ לאזורי הביקוש, כי אנחנו רוצים לשווק במסות גדולות. עסקאות שייסגרו בסביבה כזו הן אתגר לא פשוט. אנחנו משנים את העדיפות הלאומית."

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מנש 28/03/2023 16:07
    הגב לתגובה זו
    את המדינה ומחפשים הזדמניות במדינות אחרות לאור העובדה כי היזמים הקבלנים והעיריות עושים יד אחד להעלאת המחירים דבר שלא יכול לעבוד לנצח והרי לךממתקון שיכול לרסק את המחירים תתעוררו
  • 2.
    72 28/03/2023 11:58
    הגב לתגובה זו
    איל אחרי שמציאות חדשה הגיע ותם עידן ריבית אפס מלאכותית צצות כתבות המנסות לשמר מציאות ישנה של בועה מלאכותית מבוססת מינוף ובתים ללא קורות. כצה כתבות כאלו המון... יש לדעת להבדיל בין מציאות לכתבות מהנדסות תודעה פירסומיות בשיתוף עם גורמים אינטרסנטים שמנסות להציל המצב . אנחנו כבר בשינוי מגמה ומחירי הדירות ירדו בעשרות אחוזים. המצב הפוליטי יוריד אותן אפילו יותר. כשיותר מידי ברבורים שחורים ביחד לא יעזרו הפימפומי תשקורת
  • 1.
    יעלי 27/03/2023 20:53
    הגב לתגובה זו
    והם ימשיכו וירדו בחמש השנים הבאות לחצי מחיר. מחיר בניית דירה מאה מטר הוא 700 אלף שקל, אין סיבה שמחירה לקונה יעלה על שני מיליון שקל ולא משנה איפה היא נבנית. חזירי הנדלנ ניפחו בעשר שנים האחרונות את מחירי הנדלנ ובחמש השנים הקרובות מחירי הדירות הם ירדו בחמישים אחוז. בשדה דב יבנו בשנתיים הקרובות 16 אלף דירות חמישה חדרים. הקבלנים חייבים למכור דירות בכל מחיר אחרת יפשטו רגל.
  • דון קיחוטה 28/03/2023 11:15
    הגב לתגובה זו
    ברגע שהמדינה תתחיל לשווק דירות במיקום פריים בחצי מחיר היא בעצם אומרת לכל שאר האזרחים שכבר קנו בתים "גנבנו אתכם". זה חוסר שיוויון שיגרום לקריסה ענקית ואת זה המדינה לא תאפשר..
  • אחד שיודע 27/03/2023 22:38
    הגב לתגובה זו
    נכון מאוד! ובחלקים מסוימים בארץ אפילו יותר מ50%... יש כאן מספר אלמנטים שכאשר המיתון יתרחש עוצמת הלחץ תתחיל סוף סוף להתניע את נפילת הנדל"ן ולא הטפטופים שמתרחשים עכשיו. אנשים כיום מקסימום מגדילים קצת את המינוס אבל במיתון שאין משכורת נכנסת וההוצאה הממוצעת החודשית 20-30K אז תוך חצי שנה - שנה אנשים יזרקו דירות או שיזרקו אותם מהדירות
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.