בצלאל סמוטריץ
צילום: לעמ

"הרפורמה עלולה להוביל להפסד הכנסות של 30 מיליארד שקל ממסים"

במהלך ישיבה לילית של הנהלת האוצר, אז דנו בהשלכות הכלכליות של הרפורמה, פורסמה חוות דעת לפיה הורדת בדירוג האשראי תוביל לעליית בהוצאות ריבית ובעלויות מימון, מה שיגרום להאטה בצמיחה. לפי הדוח, החוב הציבורי יכול להגיע עד 6.8 מיליארד שקל ולפגיעה של עד 100 מיליארד שקל
איציק יצחקי | (23)

הרפורמה המשפטית עולה לכותרות לא רק בשל ההקשרים הפוליטיים, אלא בעיקר בגלל ההשלכות הכלכליות על מדינה ישראל. החשש מהורדת דירוג האשראי וממשיכת כספים מואצת מישראל גורם לחשש מוגבר לקריסת הכלכלה והבנקים - עניין שעדיין לא מקבל אפילו ביטוי קטן בשטח, בטח לא במניות הבנקים שרבים ציפו לקריסתן.

מנגד, אגף התקציבים באוצר מצא כי אם הרפורמה המשפטית תצא לפעול עשויה המדינה להפסיד 100 מיליארד שקל בשנה כתוצאה מצמיחת התוצר ו-30 מיליארד מהכנסות ממסים. הדבר הזה יקרה כתוצאה מירידה בדירוג.

המספרים האלה נחשפו במהלך ישיבה לילית של הנהלת האוצר, אז דנו בהשלכות הכלכליות של הרפורמה. ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, הדליק בפעם הראשונה נורה אדומה והזהיר כי הפחתת דירוג האשראי שעשויה לחול בעקבות הרפורמה, תגדיל את נטל החוב של המדינה בסכום של 7 מיליארד שקל בשנה ויפגע גם בצמיחה. בחוות הדעת נכתב כי הורדת הדירוג תוביל לעליית בהוצאות ריבית ובעלויות מימון, מה שיגרום להאטה בצמיחה. לפי הדוח, החוב הציבורי יכול להגיע עד 6.8 מיליארד שקל. 

בדוח הובהר כי הורדת דירוג תגרום לפגיעה אנושה של 50-100 מיליארד שקל בשנה, מה שיוביל לאובדן הכנסות של 15-30 מיליארד שקל בהכנסות ממסים.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    יוסי 21/03/2023 14:14
    הגב לתגובה זו
    מי דיבר בכלל על הורדת דירוג?
  • 15.
    מיכה 21/03/2023 13:50
    הגב לתגובה זו
    אין להם אלוהים ועתיד המדינה לא מעניין אותם.
  • 14.
    דרור 21/03/2023 11:39
    הגב לתגובה זו
    עוצמה סתמית
  • 13.
    יאיר 21/03/2023 11:32
    הגב לתגובה זו
    שמוקטריץ הוא קללה בכל המובנים . מסכסך את ישראל עם כל ידידיה ושכניה .רומס את הסכמי השלום והדו קיום ו ושותף להרס המדינה ולמלחמת אחים כשתפרוץ ..חובה להעיף את הממשלה המסוכנת הזו וראשון לכך שקרניהו שהקים אותה ..
  • מרדכי היהודי 21/03/2023 12:56
    הגב לתגובה זו
    תתרגל שהשמאל לא ישלוט יותר, גם העקיפין דרך בג"ץ. שכולם יפנימו שהרפורמה הכרחית ושהיא רק תחזק את הדמוקרטיה בישראל, אז גם הכלכלה והביטחון ישתפרו.
  • 12.
    אנונימי 21/03/2023 11:19
    הגב לתגובה זו
    עם כל הרעש הגדול - בפולין דירוג האשראי לא הורד אחרי רפורמה קיצונית בהרבה ממה שיש פה, ובהונגריה אחרי שנה דירוג האשראי הוחזר למצב קודם, כאשר הורדת דירוג האשראי לא הייתה קשורה רק לרפורמה שעשו שם. ככה שהערכות האוצר הם פיקציה - שיסבירו לחברות הדירוג שאין פה שום הפיכה ויעשו את עבודתם וככה לא ירד ידרוג האשראי.
  • 11.
    פנסיונר 21/03/2023 10:25
    הגב לתגובה זו
    מתי סמוטריץ נוסע לביקוריו הבאים בחו"ל ?? עדיין לא נאם בכמה מארצות אירופה ודרום אמריקה ?? האוצר מתנהל כהלכה וכנראה גם במשרד הבטחון שבו הוא משמש כשר הכל דבש.
  • 10.
    לא איכפת להם כלל 21/03/2023 10:03
    הגב לתגובה זו
    הפסד של 100 מיליארד שקל? לא מענין אותם. הגשתם כתב אישום נגד "המנהיג" שלנו? תשלמו על כך. פני הדור כפני הכלב. יהיו עוד אנשים בישראל כתוצאה ממעשיהם? לא איכפת להם. המדינה הזאת לא תגיע לגיל גבורות, גיל שמונים. סופה קרוב בגלל האנשים הרעים שבוחרים במנהיגים גרועים מאד, שהורסים, פשוט הורסים את מדינת ישראל. מי שיכול להסתדר בחו"ל, כדאי שיחשוב ברצינות על כך. כאן הולך ונעשה גרוע מיום ליום. מי שמבוגר יש לו בעיה קשה.
  • 9.
    דויד - הצבר 21/03/2023 09:57
    הגב לתגובה זו
    איך? גירוש המסתננים מניעת פשיעה וצימצום כוח אדם שיתפנה לעשייה ולא כאילו אכיפה ופינוי מקומות כליאה, הריסת בתי מחבלים ובכך מניעת טרור ורצח ישראלים ופינוי מקומות כליאה ופשיעה, פתיחת השוק לתחרות ולא הגבלה של בגצ, קידום אינטרסים ישראליים והשבת שטחי ישראל לעם ישראל ובכך למנוע מבגצ להתערב.
  • נביא הזעם תגובה להבל 21/03/2023 11:37
    הגב לתגובה זו
    ביבי והכנופיה יהרסו את המדינה , נחזור לימי הבינים ונחסוך הרבה כסף .
  • 8.
    זיו 21/03/2023 09:54
    הגב לתגובה זו
    וגם ההתנתקות מגוש קטיף הייתה אמורה למנף את הכלכלה, זוכרים? מדברים מפוזיציה חתן פרס נובל לכלכלה פרופ' אומן טוען שזה טוב לכלכלה דוגמא הוצאת הגז שעוכבה בבגץ למשך שנה ויותר, היום היינו יכולים להיות עם עוד מליארד דולר בקרן העושר
  • 7.
    זה קלקלנים לא כלכלנים בושה של אנשי מקצוע (ל"ת)
    משה ראשל"צ 21/03/2023 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הכלכלנית הראשית באוצר מזהירה ממחיקת הצמחחה (ל"ת)
    למה לא לכתוב אמת 21/03/2023 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כלכלן 21/03/2023 09:48
    הגב לתגובה זו
    מתקן לטרליון דולר - מי מוסיף ??? יש עוד הצעה שמאלנית ? מי מעלה ? -כמה הזויים
  • 4.
    יציק 21/03/2023 09:35
    הגב לתגובה זו
    ביבי והליכוד הרסתם כל חלקה טובה בעם ישראל
  • איזה שטויות הכלכלה רק תצמח בלי בגץ המשוגע (ל"ת)
    משה ראשל"צ 21/03/2023 09:53
    הגב לתגובה זו
  • לא מורידים בעולם דירוג רק כדי לרצות אנרכיסים - רק מיידע (ל"ת)
    כלכלן 21/03/2023 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמואל 21/03/2023 09:22
    הגב לתגובה זו
    במקום הכותרת "הרפורמה עלולה להוביל להפסד הכנסות של 30 מיליארד שקל ממסים" אפשר לכתוב "ההפגנות עלולות להוביל להפסד הכנסות של 30 מיליארד שקל ממסים"
  • 2.
    המלש 21/03/2023 09:18
    הגב לתגובה זו
    האם המהפכה המשטרית והרצון לשליטה מלאה של הממשלה הנוכחית ( יש בחירות כל 4 שנים ויכולה להתחלף הממשלה)כדאית לנוכח הדברים הנאמרים באוצר.
  • זיו 21/03/2023 09:54
    הגב לתגובה זו
    מחר בית המשפט העליון יכול גם לפסול תוצאות בחירות!
  • שמואל 21/03/2023 13:47
    זה ממש באוויר. הדיון והפסיקה על נבצרות של ראש הממשלה שקול לביטול הבחירות על ידי בגץ. מכאן שמי שקרוב יותר לביטול בחירות זה לא הכנסת ולא הממשלה אלא הבגץ.
  • רפורמה משפטית הבריונים ברחוב עושים הפיכה משטרית (ל"ת)
    משה ראשל"צ 21/03/2023 09:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צדק 21/03/2023 09:12
    הגב לתגובה זו
    לתת לקורא בקפה לנבא את השפעות הרפורמה על היקף גביית המס. בקיצור: שרלטנות.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.