פרשת השבוע
צילום: פרשת השבוע
פרשת השבוע

כי תשא: התרופה לוורקהוליזם תוצרת היהדות - שבת

מצוות השבת חוזרת פעמים רבות בתורה; מה מלמדת אותנו הופעתה פעמיים באמצע תיאור פרויקט בניית המשכן שמתפרש על פני חמש הפרשות האחרונות בספר שמות?
גיא טל | (11)

באמצע שנת 2013 החל מוריץ ארהרדט, סטודנט גרמני בן 21, התמחות נחשקת בסניף הלונדוני של מחלקת ההשקעות של בנק אוף אמריקה. לאחר שנבחר יחד עם סטודנט נוסף מבין 1500 מועמדים, הוא החל בהתמחות היוקרתית שתוכננה להימשך 7 שבועות. הוא כל כך הצליח בעבדתו שהבנק עמד להציע לו משרה קבועה.

>>> לכל פרשות השבוע

כדי להגיע להישג המרשים ארהרדט עבד ללא הפסקה. כמה ללא הפסקה? בחקירה פנימית שערך הבנק אחר מותו של ארהרדט קצת לפני סיום ההתמחות התגלה כי עבד מעל 72 שעות ברצף לפני שנפטר מ"סיבות טבעיות". ייתכן שזה טבעי למות אחרי 72 שעות עבודה רצופות. בעקבות המקרה הבנק פרסם הנחיות למגבלות על שעות העבודה לפיהם העובדים מחויבים שלא לעבוד לפחות במשך 4 ימים בסופי השבוע בכל חודש. חריגה מהמגבלה הזו מחייבת אישור מיוחד של מנהל בכיר.

 

קארושי היא מילה ביפנית שמשמעותה "מוות מעבודת יתר". ביפן מדובר במגיפה של ממש שגורמת למאות מקרי מוות בשנה. הממשלה היפנית התגייסה למלחמה בתופעה עם הסברה, קו חם וחקיקה. יפן היא יוצאת דופן באופן הקיצוני בו מופיעה  תופעת עבודת היתר במדינה, וזאת בגלל מאפיינים תרבותיים וכלכליים, אבל התופעה כמובן רחבה יותר, ונפוצה בכל העולם. לעיתים עבודת יתר נובעת מצורך כספי אמיתי – המשכורת נמוכה ואינה מספיקה והאדם נאלץ לעבוד שעות נוספות כדי להשלים את החסר. לעיתים מתוך דרישות יתר של מעסיקים או מחויבות מוגזמת של העובד לעבדותו. במקרים אחרים, חיוביים יותר, העובד פשוט נהנה מהעבודה ומעדיף לבלות את זמנו בלעשות את מה שהוא אוהב מאשר בדברים אחרים. כך או כך מדובר בתופעה מדאיגה.

 

המושג וורקוהליזם – התמכרות לעבודה – מוזכר לראשונה בעיתון שפורסם בשנת 1947 בטורנטו. כעשרים שנה מאוחר יותר הוזכר לראשונה בבריטניה במגזין לאמהות עובדות המושג ההפוך "איזון עבודה חיים" (Work Life Balance) שמלמד על הצורך למצוא את האיזון הנכון בין העבודה לבין המשימות האחרות בחיים – בית, משפחה, מנוחה, פעילות גופנית וכו'. מחויבות יתר לעבודה מסיבה כזו או אחרת מפרה את האיזון בין העבודה לבין שאר מרכיבי החיים. גם אם לא מדובר בהתמכרות של ממש. ישנה מגמה בעולם המערבי של הפחתת שעות העבודה היומיות, קיצור שבוע העבודה ומספר ימי העבודה השנתיים, אולם ישנם לא מעט שבוחרים או נאלצים לנהוג הפוך מן המגמה הזו.

 

היהדות הביאה לעולם את רעיון יום המנוחה השבועי, ומאז הוא התפשט לכמעט כל התרבויות המוכרות בעולם. הצווי לקדש את היום השביעי ולנוח בו מופיע פעמים רבות בתורה, בין השאר בעשרת הדיברות אותן קראנו לפני שלושה שבועות:

"זכור את יום השבת לקדשו. ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך, ויום השביעי שבת לה' אלוקיך לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך עבדך ואמתך וגרך אשר בשעריך..."

הרעיון החדשני המובע בפסוק הזה הוא שאפילו העבד והאמה, אליהם היו מתייחסים בעולם העתיק כרכוש גרידא, זכאים למנוחה. במקבילה בספר דברים מורחב העיקרון הזה אפילו לחיות משק הבית: "לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך ועבדך ואמתך ושורך וחמרך וכל בהמתך, וגרך אשר בשעריך", ומודגש הצורך במנוחה, במיוחד בקרב השכבות החלשות: "למען ינוח עבדך ואמתך כמוך".

קיראו עוד ב"בארץ"

 

אולם התורה לא מסתפקת בפעמיים האלו, וחוזרת על האיסור במקומות רבים נוספים בין השאר בפרשת השבוע, פרשת כי תשא. כפי שכתבנו בשבועות האחרונים, הפרשות המסיימות את ספר שמות עוסקות בפרויקט הענק של בניית המשכן במדבר על ידי עם ישראל כולו. בולטת העובדה שגם בפרשות האלו המתרכזות בפרויקט הזה התורה חוזרת על החובה לשבות בשבת פעמיים. פרשות תרומה, תצווה, ופרשת השבוע כי תשא בחלקה הראשון, עוסקות בצווי שקיבל משה מה' לבנות את המשכן וכליו, ובסיום החלק הזה נכתב:

"ויאמר ה' אל משה לאמור: ואתה דבר אל בני ישראל לאמור אך את שבתותי תשמרו...".

בתחילת פרשת ויקהל, שם מתוארת העשייה בפועל של המשכן, חוזר  הצווי על שמירת השבת: "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אליהם... ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קדש שבת שבתון לה'".

 

המפרשים מדגישים את ההקשר: למרות הפרויקט הגדול והתובעני, ולמרות החשיבות והדחיפות של מילוי הצווי האלוקי – חובה לשמור על קדושת השבת. כך מפרש רש"י את המילה "אך" בפסוק הראשון שהזכרנו: "אף על פי שתהיו רדופין בזריזות המלאכה, שבת אל תדחה מפניה". וכן מפרש נכדו, הרשב"ם: "אפילו מלאכת המשכן לא תעשו בשבת". כלומר, ישנו צורך לעצור, לנוח, לעסוק בדברים אחרים, אפילו כשהפרויקט שעומד על הפרק חשוב מאין כמותו. 

 

עבודה לפעמים נראית כדבר החשוב ביותר בחיים, במיוחד לבעלים של עסק או לעצמאיים שתלויים רק בעצמם. החשיבות והדחיפות מונעות לפעמים הצבת גבולות ואנו נסחפים ושוחקים את כוחנו, את גופנו ואת בריאתנו בעבודה שמעבר ליכולתנו. את התופעה הזו מצווה התורה לעצור, לפחות ליום אחד בשבוע.

בהיסחפות לעבודה ישנו פגם נוסף – היא לא משאירה פניות ומקום בנפש לעיסוק בענייני רוח, שחשובים לא פחות מענייני החומר. בפסוק נכתב שבת בלשון רבים – שבתותי. הרב יעקב צבי קלנבורג מסביר בספרו הכתב והקבלה את פשר הדבר:

"יש בכל שבת ושבת שתי שביתות, שביתת הגוף מעסקי העולם, ושביתת וישוב הנפש להתעסק בעניינים הרוחניים אלוקיים. ואין שביתת הגוף לבדה עיקר ותכלית קיום עשה דשביתת השבת, כי אמנם אינו רק (כלומר: אינו אלא) סבה גורמת אל שביתת וישוב דעת הנפש... בכל שבת ושבת תשמרו שתי שביתות, שביתת הגוף ממלאכת מעשה, ושביתת הנפש במלאכת עבודת ה'".

כלומר, מנוחת הגוף בשבת נועדה גם ואולי בעיקר, לתת מקום וזמן לאדם לעסוק בדברים שהם מעבר לקיום היומיומי. זהו גם צורך נפשי של האדם, שבשגרת היום יום ותחת העומס העבודה לעיתים קרובות הוא לא מוצא לו מקום. האדם הבריא בנפשו וברוחו יודע לשים גבולות לרדיפה אחר ענייני הפרנסה, גם אם הוא אוהב אותם והם ממלאים את עולמו, וגם אם הם צורך כלכלי חשוב ודחוף, ומוצא מקום בחייו למנוחה, למשפחה, לתחביבים וגם לחיי רוח. 

 

 לקריאה נוספת:

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 12/04/2023 01:02
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דת שהיתה פורצת דרך ונתקעה בעבר. דרוש עדכון גרסא. (ל"ת)
    גפני 10/03/2023 15:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יצחק 10/03/2023 12:56
    הגב לתגובה זו
    קודם כל יפה מאד מה שכתבת לכאורה נכון אבל לפני שהקב"ה נתן את השבת כמתנה למשה רבנו ומשה רבנו בטובו נתן אותה לעם ישראל האם אז לא היה צורך באיזון ? אלא יכול להיות שאנשים היו מסתדרים עם העבודה אבל הקב"ה רצה שיהיה רק לעם ישראל את המנוחה ביום השביעי כדי שיתעסקו בתורה ולא לאומות העולם וגוי ששבת חייב מיתה
  • דני 10/03/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
    שאלה נהדרת, התשובה טמונה בקידוש השבת (הפיכת השבת למושא לענייני רוח בלבד, בדומה לצום) אין איסור על גוי לנוח בשבת ואין לגוי חובה לעבוד בשבת אלא האיסור מכוון על קידוש השבת, מתנת הקב"ה לעם ישראל.. גדרות חז"ל על מצוות מדאורייתא בנושאים כמו טהרת המשפחה, כשרות גם הן מכוונות לצורך בטיהור מוחלט, קידוש הגוף והנפש.
  • 3.
    אז מדוע מכריחים את עובדי המרכולים והרשתות לעבוד בשבת (ל"ת)
    שלמה 10/03/2023 10:36
    הגב לתגובה זו
  • לרון 10/03/2023 13:09
    הגב לתגובה זו
    הם מקבלים שכר גבוה יותר מביום רגיל,הלא כן?
  • 2.
    ברוך 10/03/2023 08:48
    הגב לתגובה זו
    השבת נתנה כתרופה לעבדות של בני ישראל במצריים וזה כתוב במפורש בהרבה מקומות בתורה.
  • לרון 10/03/2023 13:08
    הגב לתגובה זו
    השבת זה לא היום השביעי לבריאה??? עוד תאמר שהשבת קשורה לנחש הסמל המבריא המופיע במדבר
  • 1.
    לרון 10/03/2023 07:06
    הגב לתגובה זו
    בבית הכנסת שישי שבת,כיפור חגים,תוך עינוי על ספסל עץ ייקרא "מנוחה"?,עדיף להיות יפני חופשי הרבה יותר
  • יוסי שריד ראה את עצמו מלמעלה ואפילו הוא הבין שיש המשך (ל"ת)
    שלמה 10/03/2023 13:25
    הגב לתגובה זו
  • נהנה מכל רגע 10/03/2023 12:31
    הגב לתגובה זו
    אנשים דתיים בוחרים להיות דתיים. בדרך כלל אחרי שהם מרגישים את ההנאה, תחושת הסיפוק והמשמעותיות שיש בתפילה בבית כנסת, ביום כיפור וכו וכו. תשאל כל אדם דתי, הוא לא מוכן להחליף את השבת בשום דבר אחר שבעולם.
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

קרנות פרייבט אקוויטי, לוגואיםקרנות פרייבט אקוויטי, לוגואים

שנת הקציר של קרנות הפרייבט אקוויטי: מי הציפו ערך ומי עדיין מחכים?

מהאקזיט ביד2, דרך המימושים של פימי בעשות אשקלון ובאורביט ועד ההנפקה של סוגת  קרנות הפרייבט אקוויטי סגרו שנה של אקזיטים והנפקות, אבל לא כל הקרנות נהנו מהגאות
רונן קרסו |

הגאות ההיסטורית בשווקים לא פסחה גם על עולם הפרייבט אקוויטי. אחרי תקופה של ריבית גבוהה, אי-ודאות ובלימת עסקאות, חלק מקרנות ההשקעה הפרטיות מצאו את עצמן שוב בסביבה נוחה יותר למימושים ולהנפקות.

לצד הזינוקים במדדים, והפתיחה המחודשת של שוק ההנפקות, חלק מקרנות ההשקעה הפרטיות נהנו גם הן משנה חריגה במיוחד. 4 קרנות פרייבט אקוויטי רשמו תשואות דו-ספרתיות, ובמקרים מסוימים גם הצליחו לתרגם את העליות למימושים בפועל, דרך אקזיטים והנפקות ברווחים נאים.


קרנות ההשקעה הפרטיות לא מדווחות על הרווחים שלהן, אבל אם נסתכל בתוצאות המצוינות של הבנקים - פועלים אקוויטי, לאומי פרטנרס ודיסקונט קפיטל, שעוסקות באותם תחומים - נבין שהייתה זו בהחלט שנה מדהימה. במקביל, קרנות ההשקעה המשיכו בהשקעות חדשות בחברות מקומיות בתחומים שונים כשהן נערכות גם להמשך הדרך.



פימי

קרן פימי, שנוסדה בשנת 1996 על ידי ישי דוידי, היא הגדולה והמובילה בישראל. הקרן מנהלת נכסים בשווי כולל של כ-8 מיליארד דולר.

לפני חודש הודיעה פימי על תחילת הגיוס של קרן פימי 8, לגיוס של 1.5 מיליארד דולר, ארבע שנים לאחר סיום הגיוס של קרן פימי 7, שבה גייסה 1.25 מיליארד דולר.

עד כה רכשה הקרן שליטה ב-108 חברות ומימשה 76 מהן, בהיקף עסקאות של למעלה מ-9 מיליארד דולר.