המלצת מכירה לאינטל: "המודל העסקי של יצרנית השבבים לא הגיוני"
התוכנית של אינטל INTEL CORPORATION לבנות עסק לייצור השבבים של צד שלישי עבור חברות מוליכים למחצה אחרות עומדת בפני מכשולים רציניים, כך טוענת מחלקת המחקר בבנק אוף אמריקה.
האנליסט ויוק אריא (Vivek Arya) חזר על דירוג ביצועים נמוך למניית אינטל, עם מחיר יעד של 25 דולר למניה. "נותר אתגר מבני עם ההתעקשות של אינטל על מודל תכנון/ייצור משולב ואינטנסיבי של השקעה שמכריחה אותה להתחרות בו זמנית מול יריבים מהירים יותר", אמר והוסיף כי "בינתיים התחרות רק מתחילה".
האנליסט ציין שאפל APPLE צוברת נתח, והגיעה לכ-10% משוק המחשבים האישיים באמצעות שבבים בעיצוב פנימי משלה. מעבדי אפל משתמשים בטכנולוגיית ארכיטקטורת השבבים Arm Ltd., שמתחרה בארכיטקטורת השבבים x86 של אינטל וAMD ADVANCED MICRO DEVICES . הוא גם אמר כי אינטל מתמודדת עם אתגרים גדולים בתחרות עם שחקנים אחרים בכל הקשור לעסקי ייצור השבבים של צד שלישי. לדבריו, ל-Intel Foundry Services יש פחות מ-1% משוק היציקה העולמי, לעומת 57% ל-TSM TAIWAN SEMICOND MNFCG CO .
אתגר נוסף, לדבריו, הוא שיצרניות שבבים אחרות עלולות להיות מודאגות מכך שהשבבים של אינטל עצמה יקבלו יחס ייצור מועדף. "IFS (שירותי היציקה של אינטל) לא רק בפיגור בטכנולוגיה (לעומת TSMC/Samsung), אלא גם מדורג נמוך מדי", אמר.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחודש שעבר, אינטל הודיעה על קיצוץ דיבידנד בכ-66%, והפחיתה את התשלום הרבעוני ל-12.5 סנט למניה מ-36.5 סנט, תוך ציון הצורך בגמישות פיננסית רבה יותר לביצוע התוכניות שלה. ההודעה הזאת התקבלה בשוק בחשש גדול והמניה מגיבה באותו יום בירידה שהביאה אותה לשפל ולמחיר שאינטל פגשה בפעם האחרונה בשנת 2014. בשנים האחרונות אינטל היא חברה שקצב הגידול שלה איטי ולמרות זאת נחשבה להשקעה יחסית בטוחה. הורדת הדיבידנד נחשבת כאמור למהלך דרמטי בעיקר בגלל האחוז המאוד גבוה של ההורדה.
עולה השאלה האם אינטל עדיין רלוונטית ומתחרה לגיטימית בשוק השבבים. לחברה עדיין יש הכנסות מאוד גדולות שהן 14 מיליארד דולר בשנת 2022, ומכפיל הרווח שלה נחשב לנמוך יחסית של בערך 13.38 על הכסף.
אז אם הנתונים הבסיסיים שלה טובים מדוע החברה ממשיכה לרדת? אינטל בשנים האחרונות לוקה בתחום החדשנות ולא מצליחה לייצר מוצרים חדשים ואטרקטיביים לשוק. רק לשם השוואה, המניה של AMD המקבילה, צנחה בשנה האחרונה ב-34% בעוד שהמניה של אינטל צנחה ב-42%, בחמש השנים האחרונות מניית אנבידיה NVIDIA COR עלתה ביותר מ-200%.
- 9.אנונימי 20/06/2023 00:19הגב לתגובה זומפמפמים לכם כמה היא לא שווה, מנסים להוסיף אש למדורת המחאה
- 8.חושנגי 07/03/2023 21:15הגב לתגובה זוהחברה בהתדרדרות בלתי פוסקת בלי חזון בלי עתיד. קודאק של ימינו
- 7.חוסר חדשנות 07/03/2023 15:50הגב לתגובה זואינטל כבר שנים צריכה רה ארגון שינוי ואופטימיזציה של הx 86 ...המעבדים שלה נתמכי הווינדוס מתחממים .הם יצאו מתחום הסלולאר הרווחי.סגרו מעבדי אטום.יש להם בעיה רצינית.חילקו יותר מידי כסף במענקים ודיוידנדים לעובדים מיותרים שלא הגדילו ראש לצאת מהקופסא.
- 6.צאן 07/03/2023 12:26הגב לתגובה זואינבידיה ואיי אמ די נסחרת במכפיל פסיכי של מעל 100. בה בשעה שאין להם שום ערך מוסף אמיתי על אינטל (בשונה מrsmc
- 5.סשה 07/03/2023 11:40הגב לתגובה זובשוק מעריכים שזה הצעד הבא של אינטל.
- 4.לילי 07/03/2023 10:49הגב לתגובה זוסמרטפונים וטבלטים עושים את העבודה של רוב הפרטיים . החברות מחסלות את מחלקת המחשבים ועוברות לענן . אינטל מייצרת למחשבים שולחניים במחירים גבוהים מאוד . בשרתים לחברות אין לאינטל מה לחדש . התחומים הצומחים ענן וסמרטפונים מתרחקים מאינטל .
- אינטל מייצרת לחוות שרתים או ענן איך שאתה קורא לזה (ל"ת)סתם אחד 07/03/2023 17:30הגב לתגובה זו
- 3.סביון 07/03/2023 10:48הגב לתגובה זוהוא נזכר מאוחר מדי.אינטל נסחרת סביב 25$ כבר למעלה מחודש.
- 2.אלי 07/03/2023 10:46הגב לתגובה זולא חייבים להקשיב לאנליסטים בעלי פוזיציה ..
- אזרח 01/06/2023 07:42הגב לתגובה זונראה שהוא מתמרן משקיעים לטובתו
- אוהד 07/03/2023 14:27הגב לתגובה זוהאם ייתכן שגם אתה מטקבק מפוזיציה?
- לא. חכו ותראו. לא הייתי מוכר מניות עכשיו (ל"ת)ששש 07/03/2023 18:35
- 1.אני רק שאלה 07/03/2023 10:15הגב לתגובה זועוד מעט אינטל תהיה שווה רק את חלקה במובילאיי
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
